Det er noen faktorer som går igjen blant bilene fra Kina, på tvers av modeller og klasseinndelinger.
Det positive: Mye utstyr til lav pris. Generelt er utstyrsnivået svært høyt. Men plutselig dukker det opp modeller uten nærmest obligatorisk utstyr som varme i rattet og gjennomlastingsluke i baksetet.
Det negative: Førerstøttesystemene fungerer for dårlig. Det virker som om alle kinesiske biler har samme underleverandør av førerstøtteteknologi. Spesielt på de dyrere modellene – der kravene er høyere – er dette et opplagt minus.
Hvorfor akkurat åtte? Litt fordi det er et lykketall i Kina, mye fordi vi ikke kommer så langt forbi åtte før det dukker opp modeller med svakheter som ikke kan forsvares med annet enn den lave prisen. Men utvalget vil øke fort.
Dette er etter Motors mening de åtte beste kinesiske bilene i øyeblikket:
Sensasjonelt bra, skrev vi etter testen for snart et år siden. Ingen ting har endret seg, bortsett fra at modellen har fått høyere nyttelast.
BEST: G9 har imponert fra første dag og gitt Xpeng et kraftig løft i Norge. 26. plass på registreringslistene for en såpass stor og dyr bil, er bra.Foto: SIV SEGLEM