MARKERER SEG: Både Xpeng G9 (foran) og Nio EL6 (nummer tre) er blant de beste kinesiske bilene på markedet.

Salget tredoblet på et år:

Her er de 8 beste Kina-bilene

Kinesiske modeller utgjør nå 13 prosent av nybilsalget. Dette er de åtte beste, etter Motors mening.

Publisert Sist oppdatert

Det er noen faktorer som går igjen blant bilene fra Kina, på tvers av modeller og klasseinndelinger. 

Det positive: Mye utstyr til lav pris. Generelt er utstyrsnivået svært høyt. Men plutselig dukker det opp modeller uten nærmest obligatorisk utstyr som varme i rattet og gjennomlastingsluke i baksetet.

Det negative: Førerstøttesystemene fungerer for dårlig. Det virker som om alle kinesiske biler har samme underleverandør av førerstøtteteknologi. Spesielt på de dyrere modellene – der kravene er høyere – er dette et opplagt minus. 

Svakheter

Hvorfor akkurat åtte? Litt fordi det er et lykketall i Kina, mye fordi vi ikke kommer så langt forbi åtte før det dukker opp modeller med svakheter som ikke kan forsvares med annet enn den lave prisen. Men utvalget vil øke fort.

Dette er etter Motors mening de åtte beste kinesiske bilene i øyeblikket:

XPENG G9

Frapris: 538.000

Frapris Motors valg: 678.000

Pluss: Komfort, plass, ladefart.

Minus: Styrefølelse, førerstøttesystemer, merkevare.

BEST: G9 har imponert fra første dag og gitt Xpeng et kraftig løft i Norge. 26. plass på registreringslistene for en såpass stor og dyr bil, er bra.

MG4

Frapris: 253.000

Frapris Motors valg: 287.000

Pluss: Pris, plass, garantier.

Minus: Vinteregenskaper (klimaanlegg/forbruk), filholder.

  • Svært rimelig, og minst like god som konkurrentene på viktige områder, blant annet rekkevidde (opptil 520 km). Men trives ikke i kulda.
SUKSESS: MG4 er Norges klart mest solgte kineser, og det er forståelig. Denne gir veldig mye for pengene.

BYD TANG

Frapris: 680.000

Frapris Motors valg: 680.000

Pluss: Sju seter, 4x4, utstyrsnivå.

Minus: Førerstøttesystemer, prisfall, ladetid.

  • Kommer nå i oppgradert utgave med 530 km. rekkevidde, hele 13 mil mer enn før. Da er den plutselig inne på denne lista – og helt i teten.
OMSIDER: Tang har alltid hatt sju seter og firehjulsdrift, nå har den også fått konkurransekraftig rekkevidde.

NIO ET5 TOURING

Frapris: 439.000 pluss batterileie på 2000 per måned.

Frapris Motors valg: 439.250 pluss batterileie på 2000 per måned.

Pluss: Kjøreglede, 4x4, batteribytte.

Minus: Salgstall, bakoversikt, filassistent.

  • En fryd både å kjøre og se på. Det er andre grunner – kanskje skepsisen til batteribytteteknologien – bak det dårlige Nio-salget.
LINJELEKKER: ET5 Touring er blant de lekreste bilene vi ser i trafikken, men det er forbausende få av dem.

BYD ATTO 3

Frapris: 400.000

Frapris Motors valg: 430.000

Pluss: Komfort, utstyrsnivå, sikkerhet.

Minus: Pris! Ikke rattvarme, ikke skiluke.

  • Kanskje den beste BYD-en. Men forsvinner mellom nesten like store og langt billigere Dolphin, og langt større – og faktisk rimeligere – Seal U.
I KLEMME: Atto 3 er kanskje den beste modellen fra BYD, men den skvises ut av egne familiemedlemmer.

BYD DOLPHIN

Frapris: 300.000

Frapris Motors valg: 310.000

Pluss: Førermiljø, landeveiskomfort, romslig.

Minus: Ikke rattvarme, ikke skiluke, varslingslyder.

  • Utmerket småbil, som fint tåler en liten familie – til prisen av en godt brukt konkurrent.
GUNSTIG: Dolphin holder til en liten familie og koster 336.000 med alt av utstyr, inkluder metallic lakk og vinterhjul.

NIO EL6

Frapris: 489.000 pluss batterileie på 2000 per måned.

Frapris Motors valg: 489.250 pluss batterileie på 2000 per måned.

Pluss: Plass, trivselsfaktor, batteribytte.

Minus: Totaløkonomi, hjulstøy, kjørepilot.

  • Har det meste, pluss innovativ teknologi. Vi ser stadig flere taxier av denne, det er et kvalitetstegn. Men selger totalt sett dårlig.

KLASSISK: Nio EL6 er en SUV med firehjulsdfrift og god plass, som burde passe flere enn salgstallene tilsier.

VOYAH FREE

Frapris: 599.000

Frapris Motors valg: 599.000

Pluss: Pris, 4x4, bagasjevolum.

Minus: Ladefart, baksetekomfort, merkevare.  

LUKSUS: Du får blant annet luftfjæring, firehjulsdrfift og 2000 kg hengervekt på kraftig rabatterte Voyah Free.