NY: Den røde er en splitter ny ID.3 med facelift, den hvite er tre år gammel.

Oppgradert Golf-arvtaker:

Dette er forskjellene på ny og tre år gammel ID.3

De mange barnesykdommene ødela for en ellers utmerket modell. Nå friskmelder vi ID.3. 

Publisert Sist oppdatert

Du skal ha solid kunnskap for å se de visuelle endringene. Alt er på detaljnivå. Det mest synlige er at luftinntaket under nummerskiltet er blitt noe smalere, og at det har kommet to stående luftinntak på hver side.

Det litt merkelige mønsteret over luftinntaket er også sparklet over. I tillegg har den smale svarte stripen over nummerskiltet, som tidligere skjulte et kamera, fått samme farge som resten av karosseriet. Kameralinsen er dermed blitt mer synlig.

Lysstripe

Det svarte tverrgående dekselet på toppen av panseret, som merkelig nok ikke skjulte noe som helst, er erstattet av et mer helhetlig panser med forhøyninger i hver sin ytterkant. 

Modellbetegnelsen på siden foran fordøren, er borte. Det samme er den mønstrede plasten på C-stolpen.

Bakfra er designet prikk likt. Men i mørket vil du se at det er lys også i den stripen av baklyset som strekker seg inn på bakluka. 

Et par nye farger, blant annet olivengrønn, og små endringer i felgdesignet, noteres også.

LYSSTRIPE: Bakfra er ny og gammel ID.3 identisk. Men på den nye er det lys i lyktebåndet som strekker seg inn på bakluka.

Lyttet til kritikken

Innvendig har den midtstilte skjermen vokst fra 10 til 12 tommer, altså på størrelse med ID.4 og ID.5. Den er enkel å betjene, med store og tydelige symboler, men fortsatt tar det for lang tid fra du har startet bilen, til skjermen er operativ. 

VW har lyttet til kritikken av materialkvaliteten i interiøret. Vi hadde likevel forventet større endringer. 

Den mest synlige delen av instrumentpanelet er nå kledd med behagelig kunstskinn. Det gir et merkbart kvalitetsløft, både visuelt og fysisk. Midtarmlenene og deler av dørhåndtakene har også fått et nytt stoff.

GAMMEL: 10-tomsskjerm og simpel plast i nedre kant av instrumentpanelet. Hovedinstrumentet med girspaken hendig til høyre, følger rattstammen.
NY: Litt større skjerm og skinnliknende panel på instrumentpanelet. Knappene på skjermen er tydelige, men skyveknappene til klimaanlegget er særdeles upraktiske.

Fingermerker

Dessverre har VW beholdt de svart­lakkerte feltene på midtkonsollen, rundt bryterne i armlenet på dørene, samt på rattet. Antakelig er det bare på ett tidspunkt i disse partienes livssyklus at de ikke er dekket av støv eller skjemmende fingermerker: Før de lakkeres.

Ellers kjenner vi igjen de store vinduspusserne som på forbilledlig vis jobber fra midten og ut til sidene, ikke parallelt mot sjåførsiden, som på biler flest. Dermed dekker de hele frontruten, men fortsatt med den litt irriterende lyden av piskesnert hver gang de treffer rutens ytterkant.

NY: Panseret har fått en opphøyning i ytterkant, som gir et mer helhetlig design.
GAMMEL: Det svarte dekselet har ingen annen funksjon enn å dekke over en opplagt lite elegant overgang mellom panser og frontrute, og trolig redusere luftmotstanden en smule.

Tilvenning

Vi kjenner også igjen betjeningen av bakvinduene – dessverre. Ved lanseringen av ID.3 virket det ganske kult med den minimalistiske løsningen, der du med et lite knappetrykk kan veksle mellom å bruke de to samme knappene for å betjene både for- og bakvinduer. 

I praktisk bruk er dette omstendelig og distraherende – og vi har opplevd å forlate bilen med bakvinduer åpne, fordi knappen ubevisst er aktivert.

Rattbetjeningen med de haptiske knappene er noe man må venne seg til. Etter en tid sitter funksjonene i fingrene. Men VW-folket trenger ikke å gå lenger enn til avdelingen der Skoda holder til, for å finne bedre løsninger. 

NY FARGE: Nye ID.3 kan velges i sju ulike farger. Den olivengrønne (t.v) er helt ny, og har også 20 toms felger. Samtlige modeller har svart tak.

Ikke opplyst

Direkte håpløst: Skyveknappene som regulerer varmen – og som ligger i underkant av infotainmentskjermen. De er vanskelige å se, de krever masse oppmerksomhet under kjøring – og verst: De er ikke opplyst i mørket. Det er merkelig at ikke VW har endret dette etter tre år. Heldigvis kan klimaet også justeres med tydelige symboler på skjermen.

Det er også et minus at en folkebil ikke engang kan trekke et bittelite lass med kvist eller ha en skiboks på taket – slik stadig flere konkurrenter kan.

Vi registrerer litt bedre detaljarbeid utvendig. På den tre år gamle modellen er det blant annet sprikende karosseri­skjøter og delvis slurvete montering av gummilister. 

FINISH: Over hjulet ser man eksempel på ujevne karosseriskjøter på en eldre ID.3. Disse samler møkk – og trolig rust, hvis man ikke er oppmerksom.

Avslappet langkjøring

Rent kjøremessig er ID.3 en perle. Bakhjulsdriften takler effektivt alt av krefter, og er langt mer sivilisert under litt belastning enn den gamle e-Golfen. Den eminente svingradiusen og gode oversikten gjør ID.3 til en utmerket bybil. 

I høyere hastighet øker hjulstøyen mer enn vi setter pris på. Og her er det ingen forbedringer på den oppgraderte versjonen. Men retningsstabiliteten, fjæringskomforten og det utmerkede fjernlyset, gir avslappet langkjøring. 

Fire voksne sitter utmerket. Bakseteplassen er overdådig i denne klassen. Vi ønsker oss et skyvbart baksete. Det hadde gitt mer enn 385 liter bagasjevolum de få dagene i året behovet melder seg.  

Grunnleggende bra

Spesifikasjonene på ny og gammel ID.3 er i praksis de samme. Her kan du lese hvordan ID.3 har gjort det både vinter og sommer i NAF og Motors store elbiltest. Du kan også kikke på tallene til Cupra Born, som teknisk sett er samme bil.

Etter mye programvaretull i starten, rapporterer nå stadig flere eiere at bilen fungerer utmerket etter diverse oppgraderinger man måtte til verksted for å foreta. 

Forskjellene på en ny og en tre år gammel ID.3 er verken store eller mange. Folk flest vil ikke legge merke til dem.

Det kan tolkes på to måter: At VW ikke har lagt særlig arbeid i oppgraderingen. Eller at en god bil er blitt litt bedre. Vi lander på det siste.