Den røde versjonen av Smart#3 som kan bestilles fra i dag, er både sporty og elegant.
13 cm mer lengde – totalt 440 cm – enn Smart#1, har gitt modellen en helt annen utstråling.
Der lillebror er litt stutt og lubben, er denne kupéformet og harmonisk.
Annonse
Konkurrenter
Dimensjonene plasserer den et sted mellom små kompaktbiler som nevnte lillebror Smart#1 (427 cm), VW ID.3 (426 cm), MG4 (428 cm) og Peugeot E-2008 (430 cm) – og mer typiske familiebiler som VW ID.4 (458 cm) og Nissan Ariya (459 cm).
Akkurat i dette sjiktet er ikke utvalget så stort.
De fire modellene vi har listet opp blant konkurrentene (se fakta) er heller ikke nødvendigvis opplagte.
Prestisjeklassen
Merkesjef for Smart hos importør Bertel O. Steen, Christian Halvorsen, svarer offensivt på Motors spørsmål om hvem som er hovedkonkurrenter til Smart#3:
– Vi har absolutt tro på at vi skal konkurrere mot de tyske prestisjemerkene.
Lillebror Smart#1 har ikke direkte imponert oss i forsøket på å innfri de forventningene modellnavnet skaper.
Men den har faktisk et skyvbart baksete, en funksjon vi stort sett etterlyser på alle moderne biler bygd i en viss høyde.
Annonse
Rekkevidde
Det betyr at bagasjevolumet kan økes til 410 liter – altså bedre enn Smart#3 som nå lanseres. Bagasjevolumet på 370 liter er nok en minusfaktor for en del familier.
Muligens også rekkevidden, hvis langturer til hytte eller skiterreng har høy prioritet.
Men skal man ha en en kompakt, sporty og litt særpreget bil med solide grunnleggende egenskaper, så kan jo dette være et – nettopp, et smart valg.
Smart#3 kan bestilles nå, og de første versjonene forventes å komme til Norge innen sommeren.