FAMILIELIKHET: Smart#3 er temmelig lik et par av modellene fra eierne, Mercedes-Benz.

Dette blir prisen på Smart#3:

Her kommer en ny Merced... nei, en smart kopi!

Var det ikke for at nettopp Mercedes eier Smart, ville nok nykommeren blitt anklaget for å stjele tegningene som ble til #3.

Publisert

Smart#3

  • Pris fra: 440.000 (Pro+)–540.000 (Brabus) inkl. omkostninger.
  • Batteri/effekt/drivlinje: 62 kWt (netto)/272 hk/343 Nm (Pro+), 428 hk/543 Nm (Brabus), ettrinns automat, bakhjulsdrift (Pro+), firehjulsdrift (Brabus).
  • 0-100 km/t: 5,8 (Pro+), 3,7 (Brabus) sek.
  • Rekkevidde/forbruk: 435 km/16,8 kWt (Pro +), 415 km/17,6 kWt (Brabus).
  • Ladefart: 150 kW. 10-80 prosent under 30 min.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring: 440/205/156/16.
  • Bagasjevolum: 370 liter.
  • Hengervekt: 1600 kg.
  • Vekt/nyttelast (kg): 1780/375 (Pro+)/1910/375 (Brabus).
  • Hjul: 245/45R19 (Pro+), 245/40R20 (Brabus).
  • Konkurrenter: Volvo C40, M-B EQA, Renault Scenic, Mini Countryman.

Bakfra er det nesten umulig å skille den fra en EQC eller en EQE SUV. 

Og tak- og vindusprofilen tipper vi er hentet direkte fra samlebåndet der sedanen EQE lages.

Forfra har den derimot eksakt samme design og lykteprofil som den litt kortere Smart#1.

Instrumentpanelet er også identisk, med unntak av designet på luftekanalene øverst på midtkonsollen.

Med andre ord: Fellestrekkene i den relativt nydannede storfamilien er mange. 

Annen utstråling

Rent designmessig er ikke det noen ulempe. 

Den røde versjonen av Smart#3 som kan bestilles fra i dag, er både sporty og elegant.

13 cm mer lengde – totalt 440 cm – enn Smart#1, har gitt modellen en helt annen utstråling.

Der lillebror er litt stutt og lubben, er denne kupéformet og harmonisk.

Konkurrenter

Dimensjonene plasserer den et sted mellom små kompaktbiler som nevnte lillebror Smart#1 (427 cm), VW ID.3 (426 cm), MG4 (428 cm) og Peugeot E-2008 (430 cm) – og mer typiske familiebiler som VW ID.4 (458 cm) og Nissan Ariya (459 cm). 

Akkurat i dette sjiktet er ikke utvalget så stort. 

De fire modellene vi har listet opp blant konkurrentene (se fakta) er heller ikke nødvendigvis opplagte. 

KOMPAKT: Designet får Smart#3 til å virke ganske lang, men den er kortere enn for eksempel Volvo C40.
SPORTSLIG: Dette instrumetntpanelet kjenner vi fra den mindre Smart#1. Dette er Brabus-versjonen med sportsligere seter og røde detaljer.

Prestisjeklassen

Merkesjef for Smart hos importør Bertel O. Steen, Christian Halvorsen, svarer offensivt på Motors spørsmål om hvem som er hovedkonkurrenter til Smart#3:

– Vi har absolutt tro på at vi skal konkurrere mot de tyske prestisjemerkene.

Lillebror Smart#1 har ikke direkte imponert oss i forsøket på å innfri de forventningene modellnavnet skaper. 

Men den har faktisk et skyvbart baksete, en funksjon vi stort sett etterlyser på alle moderne biler bygd i en viss høyde. 

SNAUT: 370 liter bagasjevolum er mindre enn i biler fra klassen under, som VW ID.3 og Peugeot E-2008.
FRUNK: Under panseret får du 15 liter ekstra. Med litt tålmodighet får du en kveilet ladekabel på plass her.

Rekkevidde

Det betyr at bagasjevolumet kan økes til 410 liter – altså bedre enn Smart#3 som nå lanseres. Bagasjevolumet på 370 liter er nok en minusfaktor for en del familier. 

Muligens også rekkevidden, hvis langturer til hytte eller skiterreng har høy prioritet.

Men skal man ha en en kompakt, sporty og litt særpreget bil med solide grunnleggende egenskaper, så kan jo dette være et – nettopp, et smart valg. 

  • Smart#3 kan bestilles nå, og de første versjonene forventes å komme til Norge innen sommeren.