Rekkevidde/forbruk (WLTP): 305 km/18,2 kWt/100 km.
Ladefart: 100 kW. 10-80 prosent på cirka 30 min.
0–100/toppfart: 12,1 sek/140 km/t.
Lengde/bredde/høyde (cm): 439/180/164
Dekk: 215/60-17
Vekt/taklast (kg): 1514/70
Bagasjevolum: 460/1600 liter.
Hengervekt/taklast (kg): 550/75
Konkurrenter: Byd Dolphin, Honda e:Ny1, Mazda MX-30, MG4
Motor-pakka:Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Serviceavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
I dag offentliggjorde Opel prisen på nykommeren (les Motors prøvekjøring av Frontera her). Vi starter der folk flest ender – med en ganske fullutrustet versjon, inkludert metallic og vinterhjul, hos oss kalt «Motor-pakka»:
300.000 kroner.
Rimeligere versjon
Da har vi lagt til grunn en startpris – uten omkostninger – på 265.000 for den dyreste av to utstyrsversjoner. Den rimeligste starter på 239.000 - og ender på cirka 274.000 med omkostninger, metallic og vinterhjul.
Den siste – kall det billigversjonen – har en sjarmfaktor vi ikke ser på moderne biler, bare på enkelte fossilbiler med tusenmetere og matt lakk, som nordmenn bosatt lang riksgrensen raskt identifiserer som svenskregistrerte: stålfelger.
STÅLFELGER: Det er mange som ser sjarmen i en bruksvennlig og rimelig Opel med stålfelger.
Nostalgisk
Men vi er overbevist om at noen ser den nostalgiske sjarmen i bilen du ser på bildet over. Også innvendig er utstyrsnivået lavere, uten at sjarmen av den grunn reduseres.
Du må for eksempel montere opp din egen mobil der hvor den dyrere versjonen har en infotainmentskjerm.
Frontera er tvillingen til Citroén E-C3, som Motor også nylig har kjørt (les mer her). Prisen på denne er foreløpig ikke klar.
Annonse
TYPISK: Frontera har det samme innvendige designuttrykket som øvrige Opeler.
Rekkevidde
Selv om seter, lys og støynivå er skapt for lange turer, så er ikke batteriet det. Rekkevidden på rundt 300 km er naturligvis en faktor som må inn i vurderingen hvis man kjører lengre etapper ganske ofte.
Et større batteri med rundt 10 mil bedre rekkevidde er på trappene, men det er ikke bestemt når dette kommer for salg.