FACELIFT: Renere linjer utvendig, kjennetegner oppgraderte Hyundai Ioniq 5.

Oppgradert Ioniq 5:

Øker rekkevidden – senker prisen

Ioniq 5 har priset seg ut av toppsjiktet på registreringslistene. I oppgradert versjon bør den friste flere. Kanskje til og med noen Model Y-kunder. 

Publisert Sist oppdatert

Tesla Model Y er landets i særklasse mest kjøpte bil. Helt nede på 17. plass på registreringslistene finner vi Hyundai Ioniq 5 – bak øvrige konkurrenter som VW ID.4 (3. plass), Toyota bZ4X (4. plass), Audi Q4 e-tron (9. plass), Nissan Ariya (11. plass) og Ford Mustang Mach-E (12. plass). 

Til og med oldingen Nissan Leaf (13. plass) og tre bensinbiler fra Toyota er foran bilen Motor kåret til årets beste bilkjøp i 2021.

38.000 rimeligere

Ioniq 5 er ikke blitt dårligere med årene, tvert imot. Sammenliknet med Norges suverent mest solgte bil, har den  bedre komfort og kvalitetsfølelse – og litt bedre ladeegenskaper. Model Y derimot, er best på effekt, bagasjeplass og brukervennlighet.

Ganske jevnt altså, og valget så langt blir mest styrt av personlige preferanser. Inntil prislappen dukker opp. Da går de aller fleste avgjørelser i Teslas favør.

Med prisreduksjoner på opptil 38.000, skal oppgraderte Ioniq 5 nå yppe seg mot Model Y og de øvrige konkurrentene foran på salgslistene. 

Eksempel: Rimeligste Ioniq 5 med firehjulsdrift og 546 km rekkevidde, koster 485.000. Rimeligste Model Y med firehjulsdrift og 535 km rekkevidde, koster i øyeblikket 483.000. 

N-LINE: Den nye utstyrsversjonen av Ioniq 5 får blant annet 20 toms felger, et annet støtfangerdesign, andre sideskjørt og mer svart lakk i hekken.
STANDARD: Bilen er blitt 2 cm lengre på grunn av det nye støtfangerdesignet som gjør bilen litt renere og mer muskuløs i linjene. Også de 19 toms felgene er nye.

Rekkevidde

Men da har Tesla blant annet hengerfeste og panoramatak – utstyr som fort har en verdi på 30.000 kroner – inkludert.  

Dette er de viktigste nyhetene:

Økt batterikapasitet fra (77,4 kWt til 84,0 kWt) gir rekkevidde på inntil 570 kilometer med bakhjulsdrift, og 546 kilometer med firehjulsdrift.

Kommunikasjonsdirektør i Hyundai, Øyvind Lillestrøm Knudsen, er naturligvis optimist:

– Med Long Range batteripakke og firehjulstrekk får man den til godt under 500 000 kroner. Det bør gjøre den attraktiv for svært mange norske familier, sier han.

RENOVERT: Interiøret har fått litt mer brukervennlige løsninger, blant annet på ratt og i midtkonsoll. Ladeplaten til mobilen er også løftet høyere.

Vindusvisker bak

Utvendige endringer gir et enklere og mer muskuløst uttrykk, med færre kromdetaljer. Bakspoileren er utvidet med fem cm, og felgene har fått ny og mer aerodynamisk design.

Innvendig har den øvre delen av midtkonsollen fått fysiske knapper til blant annet varme- og ventilasjon og rattoppvarming, mens den trådløse ladeputen er flyttet høyere opp. Også rattdesignet er delvis nytt, med bedre brukervennlighet. 

Infotainmentsystemet har fått en oppgradering, og flere sikkerhetsfunksjoner er lagt til. Den etterlengtede vindusviskeren på bakruta er omsider på plass. I tillegg er nyttelasten økt.

Hyndai opplyser også at det er gjort en rekke tiltak for å dempe vibrasjoner og øke lydkomforten.

Sensommeren

N Line kommer inn som en ny og mer sportslig utstyrsgrad, blant annet med 20 toms felger, annet støtfangerdesign og diverse detaljer i interiøret.

Ioniq 5 kommer også i en rimeligere versjon med 440 km rekkevidde og bakhjulsdrift – og pris fra 435.000.

Salget er allerede i dag, og de første bilene er forventet hos norske forhandlere på sensommeren.