UNDER SKALLET: Audi Q4 e-tron får en del forbedringer som ikke synes.

Oppgradert Q4 e-tron:

Dette blir forbedringene på Audis bestselger

Mer standardutstyr i prisen og varming av batteriet før lading, er blant nyhetene på Audis mellomklasse-SUV.

Publisert

Q4 e-tron har vært igjennom en liten oppgradering og framstår nå vesentlig bedre skjerpet i konkurransen mot blant annet Volvo XC40 og Ford Mustang Mach-E, men også bestselgeren Tesla Model Y og konsernsøsknene VW ID.4 og Skoda Enyaq. 

I øyeblikket ligger Q4 bak disse på registreringslistene – på en 9. plass.

Elektrisk korsryggstøtte

Modellen har fått en startpris på 500.000 kroner. I prisen ligger det nå standardutstyr for drøye 54.000, ifølge Audi.

Blant annet elektrisk bagasjeromsåpning, oppgradert navigasjon, fleksibelt bagasjeromsgulv, fireveis elektrisk korsryggstøtte i forsetene, samt elektrisk justerbare- og oppvarmede sidespeil med projeksjonslys. 

FORVARMING: Ved å plotte inn kjøreruten i navigasjonen, vil bilen sørge for at batteriet er ferdig oppvarmet når den kommer til ladestasjonen.

Økt ladeeffekt

Muligheten til å varme batteriet før lading, er også en nyhet. Bilen velger hurtigladestasjoner basert på ruten som er lagt inn i navigasjonen, og forvarmingen aktiveres når bilen nærmer seg ladepunktet. 

Ladeeffekten har også økt, til 175 kW for versjonen med firehjulsdrift. Det skal gi en ladetid på 28 minutter fra 10 til 80 prosent. For bakhjulsdrevne modeller er maksimal ladekapasitet fortsatt 135 kW.

Kunstig lyd

Vil man ikke kjøre i batterilelektrisk stillhet, kan man også aktivere en egen motorlyd via både innvendige og utvendige høyttalere.

Q4 har fått en ny elmotor på bakakselen. Den totale motoreffekten blir dermed 286 hk for  45 e-tron og Sportback 45 e-tron, og 340 hk for 55 e-tron quattro.

  • Oppgraderte Q4 kan bestilles over helga, og de første bilene er forventet til Norge mot slutten av året.