MELLOM: Nissan og senka Mercedes er kontraster som tiltaler Ida Ninett Bjerkesmoen Berg og Anders Engebretsen. Selv har de en «litt eldre» BMW M3.

Vi som liker lave biler og høy musikk:

Det artigste som har skjedd på Oslos tristeste p-plass?

Møt bilentusiastene som dyrker skamsenk, gatemote og eksplosiv kunst på samme formiddag.

Publisert

Dogyard

  • Kunst- og eventlokale i Oslo
  • Adresse: Økernveien 145 i nedlagte Økernsenteret
  • Spesialisert på temabaserte arrangement
  • Tiltrekker seg publikum fra musikk, mote, film og kunst
  • Daglig leder: Elisabeth Vistnes

Hvor finner du den uslåelige kombinasjonen av Norges styggeste bygg og tøffeste biler?

Prøv det nedslitte asfaltdekket på parkeringsområdet – under det 66 meter høye Økernsenteret, som sto fiks ferdig i 1969.

I mange år rommet Groruddalens høyeste bygg viktige livbøyer – alt fra Vinmonopolet til Statens lånekasse for utdanning.

ØØØKERN: Det gamle Økernsenteret stikker freidig opp bak riv ruskende rosa-foliert BMW – med Norges tydeligste, personlige bilskilt.

Så, tross livlig kjøpesenter og travle kontorer, bestemte myndighetene at herligheten måtte rives. Siden 2015 har blokka stått tomt som et spøkelseshus. Nå er arkitekt Håkon Mjelvas høybygg planlagt som ikon og midtpunkt for en helt ny bydel.

Det er nemlig noe med gamle bygg og biler: Når vi en dag mener vi ikke lenger har bruk for dem, ser vi ikke verdien. 

Deretter, når tilstrekkelig mange år har gått, betrakter vi dem plutselig med uant kjærlighet. En blokk og en bil fra 1969 kan komme til å skinne som aldri før.

LAND RØVERE: Selv en Land Rover rister når Camilla Aasbø og Stig Olssøn står inntil DJ-ens dirrende høyttalere (til høyre for bilderammen).

Denne formiddagen fylles det ellers døde, tomme og for lengst forlatte Økern kjøpesenter med konseptet «Art, cars & coffee».

Treffene som kalles «Cars & coffee» har allerede bredt seg over hele landet, men vitamintilskuddet «art» er noe nytt. 

Myter som sier at kunst er for de få, og at bil bare er et transportmiddel, står for fall her. 

Arrangementet tiltrekker seg unge sjeler som er opptatte av bilkultur og kunst på ulike vis. Felles er suget etter alt som er gromt.

TOSPANN: Brødrene Haris og Rashid Amini stiller sterkt med black-on-black BMW M3 fra 2009.

I øyekroken observerer vi kjente tryner – både biler og folk: Herman Flesvig, et av Norges mest kjente vesener – takket være NRKs «Førstegangstjenesten» og mye annet – rusler rundt uanstrengt blant kunstverk og bilikoner.

Hele Norges drifting-stjerne, Fredric Aasbø, dukker opp i rollen som DJ Three Time og får låtene til å gjalle mellom Økernbygget og de steile nybyggene på Løren – noen hundre meter mot vest.

BAKKEMANNSKAP: Othilie Høyholm fikk beskjed fra faren: «På lørdag er du opptatt, da skal vi på «Art, Cars & Coffee på Økernsenteret». Her med familiesleden, en BMW 6-serie.

«Art, cars & coffee» foregår i regi av Dogyard, både inne i galleriet på det nedlagte senteret og på uteomtrådet. Her er skamsenka BMW-er, frekke Ferrarier, spoilertunge søttitallere, selvsikre Toyota Supraer, praktfulle Porscher, mektige Mercedeser, en finfin første generasjon Fiat 500 og en Turbo-tung Renault 5 – samt en Ford Crown Victoria med amerikansk politi-dekor.

LUKEPARKERT: Porsche 356 er en av flere eksepsjonelle åk som mingler med kunsten til Jonny Hurts, en av to i kunstnerduoen Broslo – som vi drister oss til å tro er en sammenstillingen av «Brothers» og «Oslo».

Kunstneren Jonny Hurts stiller ut popart-inspirerte, visuelt eksplosive arbeider utstilte på gulv, vegger og andre flater. Hurts er – sammen Nicolai «Nix» Gyllenhammar – kjent som den ene hele halvparten av kunstnerduoen Broslo. 

Sammen har de sveiset, smidd og mekket en rekke arbeider i materialer som neon, maleri, skum, gummi – og, ja: røyk.

STORESLEM: Renault 5 er den franske knøttet som også ble laget i Turbo-versjoner som slo Ferrarier på null til hundre.

Art, cars & coffee er en påminnelse om at det viktigste kjøpskriteriet for en bil er hvorvidt den er kul – og absolutt ikke rekkevidde, bagasjeplass, setervarmere, størrelse på koppholdere eller annet fjas.

PANSRET KJØRETØY: Toyota Celica var Japans svar på (krympet) Chevrolet Camaro: Her med voksen frontspiler, fete felger og fronthengslet panser i all sin prakt.

Art, cars & coffees premie for «grommeste bil»? Den gikk i favør av en spesielt gromt rigget Porsche 911 RSR, mens beste «rock'n'roll»-stuk tilfalt politikjøretøyet av typen Ford Crown Victoria.

TUNGVEKTER: En Cadillac overskrider glatt de slitte, hvite stripene som forgjeves indikerer tilmålt plass. Størrelsen er da også grunnen til at vi kjenner den igjen som en Caddy. I bakgrunnen et knippe tyskere i ulike nyanser.

I løpet av noen snaue timer har det nedlagte kjøpesenteret fra 1969 fått nytt liv. 

Biltyper du knapt ser på andre treff, har vært blottlagt, og folk som aldri har møttes før, har kommet i prat. 

Og kanskje viktigst av alt: Det var på tide at noen tok ansvar for å mikse bil og kunst – på denne brutalt vimsete, vidunderlige måten.