Årsaken er at de håper investorer vil se på rene elbilselskaper med samme øyne som de nå betrakter Tesla, skriver Automotive News.
Markedsverdien til Tesla er nesten like stor som den samlede børsverdien til de ni andre selskapene på den globale topp 10-listen – selv om Tesla produserer langt færre biler enn de fleste andre selskapene.
Renault-sjefen Luca di Meo sier han vurderer å splitte aktivitetene i to – etter produksjon av elbiler og produksjon av biler med forbrenningsmotor.
Nå sier også Ford-sjef Jim Farley at de vurderer hvilke muligheter som finnes for å tydeliggjøre verdiene som ligger i en mer rendyrket elbilprofil.
Konsernet har en komplisert aksjestruktur, samtidig som Ford-familien er redd for å gjøre noe som koster dem kontrollen over selskapet Henry Ford grunnla for 118 år siden.
Nå hevder riktignok talspersoner for selskapet at det ikke foreligger planer om en oppsplitting, men toppsjef Farley var ikke like bombastisk sist uke.
– Fundamentalt annerledes
– Å drive en suksessfull business med bensin- og dieselbiler er noe annet enn å drive en suksessfull business med elbiler, sier Farley – og konstaterer at elbilbransjen er fundamentalt annerledes enn den tradisjonelle bilindustrien.
Det gjelder både kundene den tiltrekker seg, måten bilene produseres på, og hvilken kompetanse som er nødvendig på ingeniør- og designsiden, mener Farley.
Også Nissan og Mercedes er blant selskapene som har vurdert grep for å rendyrke elbilsatsingen, om ikke ved å dele opp bedriftene.