«Dette blir vår mest intense leveringsuke noensinne», er beskjeden fra Tesla-sjef Elon Musk. Også i Norge blir september en måned for Teslas rekordbøker.
I en mail fra Musk til selskapets ansatte varsler han om en ekstremsituasjon som topper seg nå i utgangen av tredje kvartal, skriver nettstedet Electrek.
For vel har Tesla en tradisjon for høye fjell og dype daler i leveringene, med topp inn mot avslutningen av kvartalet – i tide for tommel opp eller ned fra Wall Streets aksjeanalytikere. Men nå forsterkes denne stresstesten av voksende etterspørsel og ekstreme utfordringer med tilgangen på databrikker og andre vitale deler.
I Norge har Tesla den desiderte toppnoteringen i antall nybilregistreringer på én måned, med 5822 biler i mars 2019. 5315 av disse var den da splitter nye Model 3.
Nå i september beveger Tesla seg mot samme nivåer:
Nettstedet elbilstatistikk.no rapporter om nyregistrering av 3446 eksemplarer av Model Y og 1830 eksemplarer av Model 3 per tirsdag formiddag. Ennå gjenstår nok arbeidsdager til å løfte det helt på linje med tallene fra mars 2019.
Electrek peker på at Teslas struktur skiller seg kraftig fra de fleste andre bilprodusentene, ettersom selskapet selger direkte til forbrukerne og derfor eier bilene helt til handelen er gjort opp med kundene.
Andre produsenter henter inn store deler av kostnadene gjennom deloppgjør fra forhandlerleddet. Dermed blir det avgjørende med et knappest mulig tidsgap mellom produksjon og handel. Og denne skvisen topper seg ved at forsinkelser med leveringene inn i neste kvartal vil gjøre børstallene dårligere.
Et av grepene for å lette presset er å styre produksjonen ved storfabrikkene i Fremont og Shanghai: Bilene som lages for eksport, lages tidlig i kvartalet, bilene for mer lokal levering bygges mot slutten – slik at selve transporten skal forsinke leveringstallene minst mulig.
Selskapet nye fabrikk i Tyskland vil lette denne situasjonen når den kommer i drift fra oktober. Bilene til blant annet Norge har vært import fra henholdsvis USA og Kina.