UT PÅ TUR: Avisredaktør Lillian Holden og hunden Nansen klar for jakt.

10-punktsjekken med Lillian Holden:

«Den beste turen var da den sto på planet til bergingsbilen»

Lillian Holden (36) kom til Hallingdølen fra VG for seks år siden og er redaktør for en av landets mest suksessrike lokalaviser. Men nyhetsjegeren foretrekker brukte biler.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Lillian Holden, redaktør i Hallingdølen.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Som bilentusiast og datter av en yrkes­sjåfør trives hun på daglige kjøreturer – med ro, fred og kaffe – 12 mil i sin Jaguar I-Pace for å ta seg til og fra redaksjonslokalene i Ål.

Lillian Holden (36)

  • Redaktør for Hallingdølen. Lokalavisen har under Lillian Holdens redaksjonelle ledelse vunnet en rekke priser – nylig blant annet for dekningen av ekstremværet «Hans» og podkast om «Trippeldrapet på Geilo» – samt økt opplaget hvert år de siste seks årene. Den digitale utgaven har 16.000 unike brukere hver dag. Opplaget for papirutgaven er 11.350. Hallingdal har cirka 20.000 innbyggere.
  • Lillian Holden kommer fra fjellbygda Ålen drøyt 30 kilometer nord for Røros. Hun startet sin journalistiske karriere i Røros-avisen Arbeidets Rett da hun var meget ung. Hun hadde etter en periode i Stavanger Aftenblad jobbet 10 år i VGs sportsavdeling da hun begynte i Hallingdølen i 2018.
  • Hun kommer fra en typisk yrkessjåfør-familie. Bestefaren var yrkessjåfør, faren og broren er det.
  • Lillian Holden hevder hun er oppfostret med alle typer Scania lastebil og Volvo personbil. Faren Stein Kåre Holden driver «Holden Bilpleie» hjemme i Ålen som bigeskjeft.

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Billånet beløper seg til 6000 kroner, og så går det noen hundrelapper til lading ved jobben og hjemme. Forsikring er rundt 1500 kroner per måned. Elbil har egentlig vært et fy-ord. Men da jeg sammen med faren min prøvekjørte denne – en Jaguar I-PACE, kongeblå og vakker – hos en bilforhandler ved Gardermoen i 2022, tok det 10 minutter før jeg slo til. Da hadde den gått 20.000 kilometer med finkjøring rundt Oslo. Nå har den gått 70.000. Jeg kjører 25.000 til 30.000 kilometer per år, inkludert 12 mil tur og retur jobb hver dag. Jeg er glad i å kjøre bil. Da slapper jeg av. Det er ro og fred; kaffe og podkast. På vinteren kan jeg bruke åtte til ni timer til Røros. Den turen gleder jeg meg alltid til. Den er helt prima.

En «no-brainer»

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Ny koster den vel over 600.000 kroner nå. Jeg betalte 550.000 eller 560.000. Jeg sparer 3000 til 4000 kroner måneden sammenlignet med utgiftene til dieselbilen jeg hadde før denne. Nå koster bilholdet meg drøyt 7000 kroner, da jeg hadde Toyota RAV4, kom det på over 10.000 kroner. Å nei, jeg angrer ikke på elbilkjøpet. Jeg bruker den på jakt også (sammen med jakthunden «Nansen»). Jeg trodde den skulle være mer tander enn den faktisk er. Jeg fikk bakoversveis da jeg forsto hvor mye jeg en stund hadde i utgifter på dieselbilen, en RAV4 2015-modell. Jeg hadde aldri kunnet gjette at de var så høye. Den gikk tur og retur til verksted. Det var bremsene nå og da. Jeg ringte pappa for å få hjelp, sjekket noe selv – men den endte stort sett opp på et verksted. Det var et skrekkregnestykke.

Smart bilhold? Å følge alle servicene er en «nobrainer» der jeg kommer fra. Jevnlig vedlikehold. Det kan man ikke slurve med. Ellers taper den seg fort i pris.

Aldri, aldri vaskehall

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Bilen skal vaskes jevnlig. Vaskehall med børster er ikke lov. Det er som banning i kjerka. Jeg prøvde meg en gang med vaskehall med børster. Det ble avslørt av fatter’n med en gang: Riper i lakken. Håndvask fungerer også meditativt. Det er fint å se at bilen blir skikkelig ren. Jevnlig polering sørger pappa for, samt keramisk behandling innimellom. Annet hvert år eller hvert tredje år. Det er å legge et slags lag utenpå lakken, som holder den fin.

Innvendig renhold er superviktig. Det verste jeg vet, er bil med masse rusk og rask. Jeg støvsuger den ofte.

ALDRI BØRSTEVASK: Håndvask og polering gjør susen, særlig når pappa Stein Kåre Holden nyter å gjøre deler av jobben.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Jeg burde gjort det selv, men har skrekkhistorier når det gjelder dekk- og hjulskifte på elbiler. Derfor overlater jeg det til et verksted. Dekkene oppbevarer jeg hjemme. Jeg må ha skikkelige dekk, skikkelige merkedekk. Du skal ikke spare penger på dekk. Og jeg har lav terskel når det gjelder bytte av dem. Jeg bruker piggdekk. Jaguaren er firehjulstrekker med god klaring. Den er ekstremt stabil ved vinterkjøring. Jeg har en kronglete kjørevei til og fra jobb. Jeg føler likevel aldri utrygghet. Men det er helt nødvendig med piggdekk. De jeg har nå, har gått to vintre. Piggdekk slites fortere og holder i en eller to vintre.

Sjekk serviceheftet

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Du må gå gjennom serviceheftet for å sjekke at alt er fulgt. Finne ut hvor den har gått. Har den gått i saltsuppa på Østlandet eller «snillere» steder? Hvor mange eiere? Faren min har stort sett vært inne og sjekket bilene jeg har hatt. Dette er min syvende bil. Jeg har hatt tre ulike Toyota RAV4 før denne, alle godt brukt. Jeg har aldri vært inne på tanken om å kjøpe en ny bil. Før har jeg tenkt at jeg bør bytte bil etter noen år. Akkurat denne taper seg i verdi år for år, så den må jeg nok ha en stund. Jeg er en fersking på elbilområdet.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– På jobben må den stå ute. Men jeg parkerer strategisk. Det har jeg lært hjemme. Det er nedarvet etter farfar. Jeg finner en plass som beskytter den fra å stå utsatt til. Trekk vet jeg ikke om er så bra med tanke på at det kan dannes fukt og slikt under det. Hjemme derimot, der skal bilen min definitivt stå parkert innendørs. Vi har dobbeltgarasje. Samboeren min har gjort den ene delen om til treningsrom. Det innebærer at hans gedigne monster av en pickup med hundekasse på planet, en Ford Raptor som sluker diesel, må stå parkert utendørs på gårdsplassen. Det hender forresten at jeg låner den.

Rattvarme

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Den må ha firehjulstrekk og god fremkommelighet. Oppvarmet ratt er veldig deilig. Jeg er litt frysen av meg. Cruisekontroll har jeg aldri brukt. Ryggekamera er jeg ikke så glad i. Rygging skal skje ved hjelp av speil. Jeg tipper jeg bruker 30 prosent av bilens alle duppeditter. Faren min har en Volvo som kan parkere helt på egenhånd. Det synes jeg er bortkastede greier.

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Blå, mørk blå, nesten kongeblå. Den fargen liker jeg godt. Svarte og mørkebrune er greit. Jeg liker ikke sterke farger. Ikke hvit eller sølvgrå. Det er utrolig kjedelig. Det er mange kjedelige farger. Mørke biler er fine.

Endelig kvitt den!

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Volvo S40 coupé. Det var faren min som «fant» den. Det var min tredje bil, og så stusslig og så kjip – med bestefarfarge, sølvgrå og fæl. Kjempekjedelig. En høstkveld, midt på E6, skar motoren seg. Bilen og jeg ble hentet av bergingsbil, som fikk oss til Hamar. Sjåføren var lei seg på mine vegne, mens jeg var så glad over endelig å ha blitt kvitt den. Jeg hadde den mellom ett og to år, var det vel. Den beste turen jeg hadde med den, var da den sto på planet til bergingsbilen. 

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg har ingen voldsomme drømmer når det gjelder bil. Er egentlig dritfornøyd med denne. Jeg leste at kong Charles skulle selge sin bil, og da jeg så at den var helt lik min, ble jeg veldig glad. Skulle jeg hatt en dieselbil igjen, ville jeg kanskje valgt en små-fet Toyota Land Cruiser. Men begge deler, elbil og Land Cruiser, har jeg ikke råd til. Land Cruiser med Arctic Truck-dekk. Da hadde jeg gått samboeren i næringen. Det ville ha vært litt artig å vinne den kampen på hjemmebane!