UT PÅ TUR: Bjarne Brøndbo og kona logger 40.000 i året i sin GLE.

10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:

Rai-rai, her blir det brukt!

Bjarne Brøndbo er opptatt av gjenbruk av bildeler og «generelt uinteressert» i bil. Frontfiguren i D.D.E. regner med at familiens nummer-to-bil, kjøpt brukt i 2015 og med over 250.000 kilometer på veien, fortsatt har mange gode år igjen.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Musiker Bjarne Brøndbo.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Jeg vet faktisk ikke hvor mye penger vi bruker på bilhold per måned. Bilene er betalt, så utgiftene består av service, nødvendige reparasjoner, dekkslitasje og så videre.

Bjarne Brøndbo (60)

  • Vokalist og fler­instrumentalist, frontfigur for det populære rockebandet «D.D.E.», stiftet i 1992 i kjølvannet gruppemedlemmenes oppløsning av «After Dark» året før. D.D.E. er blant annet tildelt Spellemannsprisen «Årets Spellemann» (1996) og Spellemannsprisens hederspris (2018).
  • Bjarne Brøndbo er gift med Lise Greftegreff. Paret har tre sønner: Anders, Tobias og Espen.
  • Han har vært programleder på TV og dommer i TV 2s «Norske Talenter». Har en rolle i den ferske Netflix-serien «Milliardærøya», som advokat. I høst utga Bjarne Brøndbo sin biografi. Boken «Rai-Rai. Og det ble liv» har han skrevet i samarbeid med Hallgeir Opedal.
  • Bjarne Brøndbo, født og bosatt i Namsos, har en travel høst som musiker med D.D.E. I løpet av ni uker skal de holde over 40 konserter.
  • Bjarne Brøndbo solgte seg ut av bildeler- og demonteringsfirmaet Bil1Din i 2022. Nå eier familien 49,9 prosent av firmaet. Bjarne Brøndbo sitter i styret, men har ikke ansvar for den daglige driften – det har hans tre sønner.

Vi har to privat­biler: Mercedes GLE 350, diesel, ladbar hybrid, 2021-modell. Den var demonstrasjons­kjørt hos Motortrade på Heimdal og hadde gått cirka 10.000 kilometer da vi kjøpte den. Nå står det 110.000 på måleren. 

Vi kjører 40.000 kilometer per år bare på Mercedesen. Den brukes i nær­området, til Bil1Din på Skage, til hytta på Grong skisenter og sommer­stedet vårt på Nord-Statland (bygd i Namsos kommune). Og til turer til Trondheim, ofte i forbindelse med oppdrag eller flygninger fra Værnes. Vår nummer-to-bil er en BMW X4, kjøpt hos Bilia Skøyen i 2015. Den har passert 250.000 kjørte kilometer.

Forsikring for Mercedesen er 30.000 kroner i året med topp dekning. For BMW-en koster forsikringen 15.000 kroner. Bompenger beløper seg til rundt 500 kroner per måned. 

Et anslag for totalen kan være 80.000 til 100.000 kroner per år.

Gjenbruk og bærekraft

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Har ikke tenkt kostnad ved bilkjøp, verken biltype eller forbruk. Vi har en fossil bensinbil, og en ladbar diesel el-hybrid. Hjemme i Namsos kjører vi mye på bare strøm. Ettersom familien er veldig involvert i brukte bildeler, sjekker jeg alltid tilgjengelighet for kostnadsreduksjoner. Jeg er opptatt av gjenbruk og bærekraft.

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Jeg benytter meg av et merkeuavhengig verksted lokalt i Namsos. Når det gjelder polering, kjøpte jeg full pakke for begge bilene av lokalt bilpleiefirma for cirka to måneder siden (august). Ved vask bruker vi for det meste bilvaskautomat, med og uten børster. Det skjer etter behov.

Jeg har aldri rustbehandlet noen av våre biler. Det er mindre bruk av veisalt i vår region. Men jeg har derimot behandlet mange biler med rust i bil-demonteringsfirmaet vårt.

Alltid premium

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Jeg kjøper alltid premiumdekk, og bytter gjerne litt før jeg MÅ bytte. Gode dekk er trafikksikkerhet i praksis. Jeg benytter dekkforhandler og dekkhotell. Denne høsten vurderte jeg å foreta sesongskiftet for egen hånd, fordi prisen har steget med mer enn 50 prosent!

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Jeg har stort sett kjøpt nesten ny bil fra seriøse merkeforhandlere. Jeg sjekker ingenting. BMW X4-en kjøpte vi nesten ny i 2015, og den har vi fremdeles. Vi er glad i den bilen og har ingen planer om å bytte den.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Vi bor i enebolig med dobbelgarasje. Bilene står gjerne ute i sommer­halvåret, og inne fra sein høst og gjennom vinteren.

GODE DEKK: Bjarne Brøndbo liker gjenbruk, men sparer ikke på dekkene. De er alltid premium.

Alt av feilkoder lyste

Er det én, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ... musikkanlegg; hva lytter du til i bilen (radio, NRK 2, musikk, podkast?) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Jeg er generelt litt uinteressert i bil, men brenner for vår bærekraftige bruktdel-virksomhet. Hengerfeste er et must. Jeg kan fortelle at vi hadde hatt BMW-en i over ett år før vi tilfeldigvis oppdaget at det var varme i rattet.

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Begge bilene er mørk grå. Her er det Lise, kona mi, som har størst innflytelse. Jeg har hatt mange forskjellige farger på bilene mine. Når det gjelder merker, er jeg nok imidlertid, i likhet med valg av dekk, opptatt av litt premium-brand. Jeg kan kjøre Volvo, BMW, Range Rover (den store SUV-en), Mercedes og Audi.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Den dårligste var kjøpet av en tidlig første utgave av Volvo XC90. Alt blinket på dashbord, og alt av feilkoder lyste ulogisk hele tiden. Til slutt fikk vi hevet kjøpet hos forhandleren av Volvo i Namsos. Da kjøpte jeg en nesten ny Volvo XC90, som ikke hadde disse barnesykdommene. Jeg hadde den i fem år og tapte cirka 450.000 kroner ved innbytte.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg har lyst på en fullspekket Range Rover, men prisen på rundt 2,5 millioner holder meg tilbake. Både jeg og kona er glad i Porsche 911, og vi har eid to av dem. Vi drømmer nok om å kjøpe vår Porsche nummer tre noen år frem i tid.