UT PÅ TUR: Typisk bilbruk for biologiprofessor Dag Hessen, på vei til skiløypene en strålende solskinnsdag i Oslo – foran sin ikke helt nyvaskete Volkswagen ID.4 GTX.
Foto: DAG O. HESSEN
10-punktsjekken med Dag O. Hessen:
«Jeg er opptatt av å IKKE ha en prangende bil»
Biolog og professor Dag O. Hessen anskaffet seg for første gang en ny bil idet han rundet «vanlig» pensjonsalder i fjor – 42 år etter at han første gang kjøpte egen bil, en Datsun Cherry til snaut 20.000 kroner.
10-PUNKTSJEKKEN
Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Biolog Dag O. Hessen.
Les tidligere 10-punktsjekker her
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Dette er min første nye bil! VW ID.4 GTX, årsmodell 2024. Den har jeg nå hatt i nøyaktig ett år. Jeg fikk førerkort som 18-åring, men var blitt 25 før jeg fikk min egen bil. Det var en brukt Datsun Cherry. Jeg husker ikke prisen, men det må ha vært under 20.000 kroner. Før det lånte jeg min mors gamle VW-boble, ettersom foreldrene mine stort sett brukte min fars bil.
Dag Olav Hessen
- Biolog og professor ved Universitetet i Oslo (UiO). Kjent for sin forskning innen vann, økologi og evolusjon, og for sitt engasjement for biologi-, miljø- og naturvernfag.
- Leder av Senter for biogeokjemi i antropocen (CBA – Center for biogeochemistry in Anthropocene), et tverrfaglig senter bestående av ansatte ved Institutt for biovitenskap, Institutt for geofag og Kjemisk institutt ved UiO.
- Har skrevet en rekke fagartikler og bøker, blant andre flere sammen med Thomas Hylland Eriksen, som nylig gikk bort. Dag O. Hessens siste bok, «Å tenke med Zapffe», ble utgitt på Kagge forlag i fjor.
- Nominert til og tildelt mange priser og utmerkelser, blant dem Kulturdepartementets fagbokpris for «Tett på insekter og småkryp», sammen med Jannicke Wiik-Nielsen og Ole Mathismoen.
Jeg har alltid tenkt at den største kostnaden er årlig avskrivning av ny bil, men med ny elbil er nok forsikringen blitt største utgiftspost. Jeg har beskjeden kjørelengde, anslagsvis 8000 kilometer årlig, primært til og fra hytta. Kortere turer skjer i forbindelse med skiturer. Jeg bruker aldri bilen når jeg skal til butikken. Jeg har god bonus. Men det er klart at det koster – uhyggelig mye. Jeg ser at prisen for 2025 har økt til drøyt 14.000 kroner, ikke medregnet trafikkforsikringsavgift til staten.
Jeg har lader både hjemme og på hytta og følger med på strømprisene før jeg lader. Det kan jeg gjøre siden jeg ikke er avhengig av daglig bilbruk.
Vasker for sjelden
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned. Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Min forrige bil var VW Passat årsmodell 2011, sølv metallic. Den var driftssikker og hadde veldig god lasteplass. Det var rene lastebilen når baksetene ble slått ned. På minussiden: Rust. Jeg hadde lenge vært klar på at jeg måtte skifte ut min gamle dieselbil med elbil og ville også ha en med firehjulstrekk. Da det kom et ok tilbud på VW, slo jeg til. Også fordi jeg hadde fått anbefalt denne av en rimelig bilinteressert kamerat.
Jeg er bevisst på å bruke ladefunksjonen ved kupert kjøring, nedoverbakke, men ellers kjører jeg ikke optimalt økonomisk ved å holde lav fart. Og jeg har ingen gode råd med hensyn til vask av bil, som jeg gjør altfor sjelden!
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte?
– På sommeren håndvasker jeg av og til (ikke i vaskehall). Jeg har bare polert bilen én gang. På vinteren, med mye slapseføre, føles det alltid litt bortkastet å vaske. Så det blir gjerne maks to runder i børstevask og vaskehall. Jeg er usikker på hva som er best her. Jeg er definitivt ikke av dem som har et nært forhold til bilen, selv om den nye bilen gir kjøreglede.
Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:
Krøp til korset
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Jeg skiftet alltid selv tidligere, og hadde bare forakt til overs for dekkhotell eller å sette bort jobben. Med så tung bil og tunge dekk jeg har nå, har jeg krøpet til korset. De blir skiftet og oppbevart på dekkhotell. Piggfritt Michelin om vinteren. Jeg håper de dekkene jeg har, skal holde noen år.
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?
– Når jeg tidligere har kjøpt bruktbil, har det stort sett vært gjennom forhandler, men jeg sjekker også offentlige registre. Jeg mener min nåværende bil bør holde i minst 10 år. Jeg har i alle fall en ambisjon om det. Den forrige bilen (VW Passat) har en datter fått overta. Den er nå i sitt 14. år. Min fars gamle Audi er overtatt av en av mine sønner, den er snart 20 år og «like god». I en tid hvor ting bør vare, også av miljøhensyn, synes jeg dette bør gjelde biler, også. Selv om det naturligvis er en avveining med lavere utslipp fra nye biler.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?
– Inne i egen garasje.
Er det én, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (oppvarmet ratt, seter, adaptiv cruisekontroll, tilhengerfeste, musikkanlegg; hva lytter du til i bilen, radio, NRK 2, musikk, podkast?) hvis pengene ikke var en begrensning?
– Egentlig ikke. Jeg synes bilen har alt jeg trenger. Mine krav var firehjulstrekk og hengerfeste, samt at det var godt å få GPS og DAB-radio. Hører gjerne radio på lengre turer, av og til egen musikk via iPhone, men også gjerne seriøse programmer på NRK P2.
Møt disse glade entusiastene:
Ikke pastell
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Svart, det var den fargen de hadde da. Litt kjedelig kanskje, men greit nok. Blå og hvit ville klart vært innafor, trolig også rød. Men ikke pastellfarger!
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Nå er jo egentlig alle biler dårlig investering, siden de avskrives raskt og er dyre når det gjelder forsikring og drift. Men kanskje det var en syvseters Opel Safira. Den hadde vi fra omtrent 2010 til 2015, da mange barn skulle være med. Avstanden mellom innkjøpspris og salgspris ble veldig stor. Jeg hadde dårlig tid da jeg byttet den ut og fikk elendig betalt. Ellers var bilen i seg selv grei til sitt bruk.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Vel, jeg er ikke der. Jeg er tvert imot opptatt av å IKKE ha en prangende bil, og det er ikke bare av hensyn til mitt grønne image. For meg er bilen et framkomstmiddel, og driftssikkerhet og hensiktsmessighet er sentralt. Det hadde naturligvis vært kult å prøve en Porsche en stund. For mange år siden hadde jeg i en kort periode BMW. 318-modell, tror jeg. Det var et par år på slutten av 1990-tallet. Den ga meg jo kjøreglede. Men når jeg sitter i en bil, er det først og fremst for å komme fra A til B.
Har du lest disse sakene fra Motor?