BLÅMANN: Tidligere proffsyklist og programleder Dag Erik Pedersen liker det blått.
Foto: SELMA VELIZ PEDERSEN
10-punktsjekken med Dag Erik Pedersen:
«Jeg var litt skeptisk til elektrisk. Nå er jeg overbevist»
Dag Erik Pedersen er ikke lenger så skeptisk til elbiler. Men de må være blå og ha firehjulstrekk.
10-PUNKTSJEKKEN
Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Dag Erik Pedersen, tidligere proffsyklist og programleder.
Les tidligere 10-punktsjekker her
– Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Jeg har to biler i garasjen. En Ford Mustang Mach-E GT (2023-modell), elektrisk med god rekkevidde. Lynrask firehjulstrekker med en rekkevidde på nær 50 mil når det er fint sommervær. Den er en drøm å kjøre. Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til elektrisk. Men med denne er jeg blitt kraftig overbevist om at det er veldig bra. Jeg har også en Mercedes All Terrain, kanskje den råeste stasjonsvogna Mercedes har laget. Hvis jeg skal på langtur nedover i Europa, tar jeg den.
Bilholdet mitt koster totalt 5500 kroner i måneden. Jeg er ingen «konge-utregner», men med strøm og avskrivninger – ja, da er det i det området.
Dag Erik Pedersen (64)
- Tidligere programleder for NRKs Mesternes Mester gjennom 12 sesonger. Jobbet for NRKs sportsavdeling i 26 år. Har flere ganger ledet NRKs OL-sendinger og en rekke VM-sendinger i idretter som skiskyting og ski, nordiske grener.
- Behersker flere språk flytende. Har også utgitt musikk og skrevet låter for Jahn Teigen
- Proffsyklist i 10 år fra begynnelsen av 1980-tallet. Tre etappeseirer i Giro d’Italia, norsk mester i landeveissykling 1992.
- Avsluttet nylig et femårig engasjement som blant annet foredragsholder for Kjell Inge Røkkes Aker.
- Tre døtre, Sunniva, Andrea og Selma.
– Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Det å skaffe seg en elektrisk bil er nok det smarteste jeg har gjort. Forden er rimelig å kjøre både når det kommer til lading, som jeg konsekvent gjør hjemme - og bompasseringer.
Vasker for hånd
– Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?
– Jeg polerer begge bilene mine en gang i året og vasker dem med svært få unntak for hånd. Jeg hater å kjøre med møkkete bil og vasker bilene minst et par ganger i uka. Jeg tror jeg har det fra sykkelkarrieren min. Jeg var alltid helt manisk på å ha strøken sykkel; ren og polert. Siden jeg alltid kjører nye biler, er rustbehandling ikke nødvendig, slik jeg ser det.
Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:
– Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Jeg har dekkhotell til mine to biler. Det fungerer kjempebra. Får alltid rene hjul og dekk tilbake. Jeg bytter alltid dekk i god tid før de er helt utslitte. Eller – det er egentlig ikke jeg som tar den avgjørelsen. Jeg bytter når han som driver dekkhotellet sier ifra. Jeg er Michelin-fan både når det gjelder sykkeldekk og bildekk. Faren min [Odd Pedersen, tidligere president i Norges Cykleforbund og Norges skøyteforbund, red.anm] var Michelin-mann. Ikke med tanke på størrelsen hans, altså, men fordi han var overbevist om at det var de beste dekkene. Jeg arvet den overbevisningen, og så kom Michelin med sykkeldekk – som også viste seg å være veldig gode.
Møt disse glade entusiastene:
Alltid nytt
– Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?
– Jeg kjører alltid nye biler, så det har aldri vært et tema for meg.
– Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?
– Bilene mine står i garasje hele året. Jeg har dobbelgarasje. Opprinnelig trippel, men så trengte jeg et mekkeverksted til syklene mine. På den annen side rekker det lenge med dobbel, der begge bilene kommer inn under tak.
– Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?
– Det viktigste for meg er lavt forbruk og god pris i innbytte ved salg. Bilen må være en firehjulstrekker. Fordi når du først har begynt å kjøre en firehjulstrekker, føler deg ikke komfortabel uten det. Min første firehjulstrekker var en Jeep Cherokee, som jeg fikk i 1994 til 1995. Siden har jeg kun hatt firehjulstrekkere.
– Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Jeg er en «blåmann» og har hatt mange blå biler. Men kan selvsagt kjøre biler med andre farger også. Må innrømme at jeg er en konservativ fyr som liker klassiske farger. Så signalgul og militærgrønn er ikke noe for meg.
Bare tøys
– Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– En tid kjøpte jeg dyre biler og ble like skuffet hver gang jeg skulle bytte inn eller selge. Så det skjer ikke igjen. Det var store tap på opp mot 300.000 til 400.000 kr hver eneste gang. Det er bare tøys å holde på sånn.
– Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Jeg regner meg som halvt italiener etter min tid som proff i Italia og har alltid vært Ferrari-fan. Hvis du på gata i Italia spør om hvilken av Ferrari og Lamborghini som er mest populær, «vinner» Ferrari 10-2.
– Bianchi Piaggio, som jeg syklet for, var eid av Fiat, og Fiat eide Ferrari. Laget vårt var ofte på (Ferraris racerbilbane) Imola for å trene. Da ble jeg kjent med Ferrari, og tenkte «en sånn bil må jeg få en gang i livet».
– Det har ikke skjedd ennå. Akkurat der har fornuften tatt meg. Jeg kan ikke forsvare å bruke så mye penger på én bil. Men det er fortsatt en guttedrøm som lever i beste velgående: en rød Ferrari kabriolet.
Flere forbrukersaker på Motor.no: