REBELLEN: Cupra Tavascan vil være tøffest i VW-systemet.

Cupra Tavascan vist fram i dag:

Mest sporty i søskenflokken

Cupra henter ut litt flere krefter av elmotorene og kler seg litt mer sporty enn søsknene fra VW-konsernet.

Publisert

Med Tavascan gjør Cupra det enda vanskeligere å velge modell fra det store Volkswagen-konsernet. Eller kanskje enklere? Eller kanskje rett og slett morsommere?

Det spørs naturligvis hvilket forhold du har til bil. Og trolig viktigst: Hvilken pris Tavascan får i Norge når den kommer i 2024.

Med en batteripakke på 77 kWt, rekkevidde på rundt 550 km (WLTP), Volkswagens MEB-plattform i bunn, og dimensjoner og formspråk vi begynner å bli vant til på norske veier, så er slektskapet til de øvrige SUV-ene på samme plattform, ganske tydelig.

Opplyst logo

Samtidig klarer Cupra å markere sitt særpreg overfor VW ID.5, Skoda Enyaq Coupe og Audi Q4 e-tron Sportback – som er de mest sammenliknbare søsknene. Ganske umiddelbart etter Tavascan, kommer også Cupra Terramar – som er mer lik SUV-versjonene av Enyaq, Q4 e-tron og ID.5 (ID.4)

Hvis de andre er folkelige og siviliserte, så er Cupra rebellen i familen. Dessuten blir Tavascan førstemann ut i konsernet – og en av de første overhodet – med opplyst logo på panseret.

«Fryktinngytende»

Sammenlikningen av mindre Cupra Born og VW ID.3 er overførbar til klassen over. Det er samme bil, men diverse effekter og detaljer gir et ganske ulikt uttrykk.

Ikke minst ser Cupra mer sammenbitt og sinna ut, i bilsammenheng ofte et kompliment. Cupra selv bruker for øvrig ord som «fryktinngytende» og «mystisk».

SØSKENLIKHET: Tavascan minner mest om Skoda Enyaq Coupe, men også VW ID.5 og Audi Q4 e-tron Sportback. Likevel har Cupra klart å få fram særpreget ved modellen.

Mest effekt

Dette underbygges av sportsunderstellet, den progressive styringen og 21-tommers smidde felger med 255 mm. brede dekk (kan også fås i 19-tommer (235 mm.) og 20-tommer (255 mm)). Versjonen med firehjulsdrift får 340 hester, mens versjonen med bakhjulsdrift får 286 hester.

Begge deler er maks oppnåelig effekt, avhengig av prosent og temperatur på batteriet – slik vi kjenner fra flere av de øvrige nevnte modellene. Men på Tavascan er uansett det oppnåelige effekttallet høyest så langt.

VELKJENT: Instrumentløsningen er en miks av VW og Skoda, men med designelementer som gjør cockpiten litt mer intim.

Største skjermen

Innvendig er det kjente linjer, med den svevende instrumentsatelitten foran rattet og en 15-toms infotainmentskjerm til høyre. Forøvrig den største skjermen hittil i en Cupra. Forhåpentlig ligger funksjonaliteten tettere opp til Skoda enn VW.

Selve cockpiten er gjort litt mer bueformet og intim for å forsterke det sportslige. I kjent Cupra-stil er det også kobberfarget listverk.

KVALITET: Mindre Cupra Born har markert seg med en kvalitetsfølelse som faktisk er litt bedre enn VW ID.3. Det blir interessant å se om dette også er tilfellet i en dyrere prisklasse.

Parkeringsassistent

Tavascan har naturligvis den ferskeste sikkerhetsteknologien fra VW-konsernet. Blant annet en nødfunksjon, som benytter både visuelle varsler og lyd for å få førerens oppmerksomhet.

Dersom føreren ikke responderer, vil bilen begynne å bremse. Den vil deretter stoppe helt opp, aktivere varselblinklysene, og varsle nødetatene.

En parkeringsassistent gjør det både mulig å fjernmanøvrere bilen fra smartelefonen, samt å få bilen til å huske de siste 50 meterne av en parkeringsmanøver, og foreta denne automatisk senere.

  • Pris og endelige spesifikasjoner kommer nærmere lanseringsdato i 2024.