MÜNCHEN (Motor): I messehallen på Tysklands største bilutstilling finnes det én eneste modell fra Opel, merket som er et lite stykke tysk bilhistorie. Bilen som vises frem kommer aldri til å bli produsert.
Men den forteller mye om hva som venter oss fra merket.
Stikkord: Mer lys, større hjul, bare strøm.
Opel viser frem Experimental som et eksempel på hvilken retning selskapets design tar de neste årene, når de går 100 prosent elektrisk fra 2025. Syns du det ser futuristisk ut, så er det verdt å minne om at her er vel så mye historie.
Den kraftige Vizor-fronten er strengt tatt hentet fra ikoniske Manta A fra tidlig 1970-tall, men stadig videreutviklet. Både foran og bak brukes lys som erstatning for kromdetaljene som engang skinte blankt, og de kryssende linjene som dominerer det visuelle inntrykket både foran og bak er helt identiske.
– For merker med en historie blir det stadig viktigere å dyrke den, mener Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for Opel hos Bertel O. Steen.
Bilen står på røslige hjul, offensivt for et merke som knapt har 20-toms hjul på noen av dagens modeller. Små Opel-vogner har riktignok ganske ofte 18-toms hjul. Men dette eksperimentet skisserer noe ganske annet.
Annonse
Får nye navn
– Det vi ser av designhint på denne bilen, kommer vi til å se på nye modeller fra 2025. Nå kommer først nye Astra, deretter blir det en omdøpt Crossland den nye C-segment-SUV-en, mens en ny Grandland (som også får nytt navn) blir Opels modell i D-segmentet, sier Pettersen.
Alt av nye Opel-modeller skal ha et helelektrisk alternativ, men fra 2025 er det kun elbil som gjelder.
Stein Pettersen utelukker ikke at det kommer noe likner kraftig på ikoniske Manta.
– Men om den kommer til å hete Manta, det vet ikke jeg.
Det han derimot er ganske sikker på, er at Opel kommer til å holde seg med fysiske knapper for en del nøkkelfunksjoner.
– Opel må være Autobahn-sikker, og for mange betyr det at visse ting må kunne utføres med å skru på en knapp fremfor å lete seg frem på en komplisert skjerm, avslutter han.