Den foreløpig eneste helelektriske – to, hvis vi er litt løse i definisjonen – Citroën som selger litt, blir rimeligere.
ë-C4 og ë-C4 X starter begge på 360.000 kroner, inkludert omkostninger. Og begge er nå kun tilgjengelige med ett utstyrsnivå, kalt MAX.
Dette er biler som gjør en solid familiejobb de fleste av årets dager. Men du må du nøye deg med litt dårligere rekkevidde, litt færre hester og litt mindre plass hvis du vil spare inn et par hundre tusen på nybilkjøpet.
Til gjengjeld får du en bonus som vil overraske deg: Klassens beste komfort.
De to versjonene er identiske fram til hekken. Der vokser sedanen ë-C4 X(les test her) fra kombikupéen ë-C4 med 24 cm. Den får da et bagasjevolum på 510 liter. Det er 130 liter mer enn i kombikupéen.
Bilene har samme batteri på 51 kWt (netto), og en motor på 156 hk/260 Nm. Rekkevidden er oppgitt til 415 for kombikupéen og 418 kilometer for sedanen.
Annonse
Citroën-patent
Det nye – og eneste – utstyrsnivået, har blant annet ECO-led hovedlys, 18-tommers aluminiumsfelger, 10-tommers berøringsskjerm, seter i delskinn, automatisk fjernlysassistent, head-up display, navigasjon, parkeringssensorer foran og bak med ryggekamera, adaptiv fartsholder, samt Citroën-patenten Progressive Hydraulic Cushions.
Dette er en løsning med to små puter i hver sin ende av støtdemperne som komprimerer og dekomprimerer bevegelsene mot underlaget. Oppe i fart oppleves dette som luftfjæring. Det føles ganske så eksklusivt i en bil som ender godt under 400.000 kroner med vinterhjul og metallic.