RØD RETRO: En original 2CV og et forslag til hvordan den kan bli i fornyet utgave.

Bekreftes til Autocar:

Citroën jobber med en ny 2CV

35 år etter produksjonsstopp, er ikonet på vei tilbake – selvsagt i helelektrisk versjon.

Publisert

Citroën 2CV

  • 2CV betyr «to hester», og refererer til datidens beskatning av motorkjøretøy i Frankrike. En skattbar hest tilsvarte 4,5 hestekrefter. Første 2CV hadde med andre ord 9 hestekrefter.
  • Produsert fra 1948 til 1988 i Frankrike, og ytterligere to år i Portugal. Produksjonen stanset på grunn av strengere utslippsregler.
  • Totalt produsert i 3.872.000 eksemplarer.
  • Motorvolumet varierte fra 0,4 liter til 0,6 liter. Toppmodellen fikk etter hvert 32 hester, og topphastighet på 115 km/t.
  • Var avansert for sin tid, med tannstangstyring, uavhengig fjæring på alle fire hjul, og en tosylindret, luftkjølt motor av lettmetall. 
  • Spesialutgaven «Sahara», med firehjulsdrift, ble bygget i 694 eksemplarer.

Ifølge anerkjente Autocar kan en sentral kilde i Citroën bekrefte at design­arbeidet med en elektrisk 2CV er i gang.

Det skal være suksessen til nye Renault 5 (les Motors prøvekjøring her) på hjemmemarkedet i Frankrike, som skal ha utløst ønsket om å gi etterkrigsikonet nytt batteri­elektrisk liv.

Samme plattform

Grunnlaget, altså plattformen den skal bygges på, er allerede godt kjent i det store Stellantis-konsernet som Citroën er en del av. 

Citroëns egen ë-C3, som nylig ble kåret til årets beste bilkjøp i småbilklassen (les test av ë-C3 her) er bygget på samme plattform. Det samme er Opel Frontera (les prøvekjøring her) og kommende Fiat Panda.

Komfort

2CV ble i sin tid kjent for evnen til å frakte folk behagelig til en rimelig sum. Ikke minst fikk fjæringen mye oppmerksomhet. 

Fra utsiden kunne det se ut som bilen var i ferd med å velte i svinger, men inne i bilen var det særdeles høy komfort. 

Det bør vel bety at Citroëns allerede velkjente støtdempersystem med to små puter – en i hver ende av støtdemperne – som komprimerer og dekomprimerer bevegelsene mot underlaget, allerede er tegnet inn i en kommende 2CV.

Flere hester

Ellers kan man sikkert forvente så lav vekt som mulig, i originalens ånd. Det betyr et lite batteri og rekkevidde beregnet på småkjøring.

Og sikkert ikke mange hestekrefter. Men flere enn ni. Og flere enn 32.