RØD RETRO: En original 2CV og et forslag til hvordan den kan bli i fornyet utgave.
Illustrasjon: CRASH71100, FLICKR og AUTOCAR, faksimile
Bekreftes til Autocar:
Citroën jobber med en ny 2CV
35 år etter produksjonsstopp, er ikonet på vei tilbake – selvsagt i helelektrisk versjon.
Citroën 2CV
- 2CV betyr «to hester», og refererer til datidens beskatning av motorkjøretøy i Frankrike. En skattbar hest tilsvarte 4,5 hestekrefter. Første 2CV hadde med andre ord 9 hestekrefter.
- Produsert fra 1948 til 1988 i Frankrike, og ytterligere to år i Portugal. Produksjonen stanset på grunn av strengere utslippsregler.
- Totalt produsert i 3.872.000 eksemplarer.
- Motorvolumet varierte fra 0,4 liter til 0,6 liter. Toppmodellen fikk etter hvert 32 hester, og topphastighet på 115 km/t.
- Var avansert for sin tid, med tannstangstyring, uavhengig fjæring på alle fire hjul, og en tosylindret, luftkjølt motor av lettmetall.
- Spesialutgaven «Sahara», med firehjulsdrift, ble bygget i 694 eksemplarer.
Ifølge anerkjente Autocar kan en sentral kilde i Citroën bekrefte at designarbeidet med en elektrisk 2CV er i gang.
Det skal være suksessen til nye Renault 5 (les Motors prøvekjøring her) på hjemmemarkedet i Frankrike, som skal ha utløst ønsket om å gi etterkrigsikonet nytt batterielektrisk liv.
Samme plattform
Grunnlaget, altså plattformen den skal bygges på, er allerede godt kjent i det store Stellantis-konsernet som Citroën er en del av.
Citroëns egen ë-C3, som nylig ble kåret til årets beste bilkjøp i småbilklassen (les test av ë-C3 her) er bygget på samme plattform. Det samme er Opel Frontera (les prøvekjøring her) og kommende Fiat Panda.
Komfort
2CV ble i sin tid kjent for evnen til å frakte folk behagelig til en rimelig sum. Ikke minst fikk fjæringen mye oppmerksomhet.
Fra utsiden kunne det se ut som bilen var i ferd med å velte i svinger, men inne i bilen var det særdeles høy komfort.
Det bør vel bety at Citroëns allerede velkjente støtdempersystem med to små puter – en i hver ende av støtdemperne – som komprimerer og dekomprimerer bevegelsene mot underlaget, allerede er tegnet inn i en kommende 2CV.
Flere hester
Ellers kan man sikkert forvente så lav vekt som mulig, i originalens ånd. Det betyr et lite batteri og rekkevidde beregnet på småkjøring.
Og sikkert ikke mange hestekrefter. Men flere enn ni. Og flere enn 32.