BYD Sealion:

– Sikker på at dette blir vår storselger

Før jul kommer de første BYD Sealion 7-modellene til norske kjøpere. – Jeg er sikker på at dette blir vår storselger neste år, sier BYD Norge-topp Frank Dunvold.

Publisert

PARIS (Motor): Mandag viste BYD endelig den modellen som matcher norske preferanser best.

Sealion 7 kommer med vel 500 km rekkevidde, toppfart på 215 km/t og firehjulsdrift. Etter batteri på 91,3 kWt og makseffekt ved ladestolpen på 230 kW betyr at ladestopp for 10–80 prosent skal ta rundt 24 minutter. Sealion 7 er 483 cm lang, med akselavstand på 293 cm.

Dunvold & co var i forhandlinger om norske priser så sent som i forrige, og han tror det går enda noen dager før endelig pris er klar. Men han lener mot et tips rundt 500.000 for firehjulsdrift og maks rekkevidde.

– Det er ingen tvil om at dette er den viktigste bilen for oss. Den kommer jo i det største av segmentene i Norge, hvor Tesla Model Y har dominert til nå. Skal noen utfordre dem, så må det være BYD, mener Dunvold.

Bilen får offisiell lansering i november.

32 patenter om dagen

BYDs klatring mot toppen blant verdens bilfabrikanter har skutt ytterligere fart. Selskapet, som nettopp rundet en totalproduksjon på ni millioner biler siden oppstart, hadde en markedsandel blant ladbare modeller på 23 prosent i årets åtte første måneder.

– Første halvdel av elbilkappløpet har handlet om elektrifisering, den neste vil handle om digitalisering og intelligente tjenester. Vi er forberedt på den fasen, vi har over 100.000 ansatte i vår forsknings- og utviklingsavdeling. Vi tar ut 32 patenter i snitt hver dag. Forskning og utvikling er vårt DNA, sier Stella Li, visepresident i BYD, under en presentasjon på bilutstillingen i Paris mandag.

De har fire fabrikker under etablering i fire land utenfor Kina (Ungarn, Thailand, Brasil og Uzbekistan), og forbereder fabrikker i ytterligere tre land.