September-tallene:
Nå faller nybilmarkedet enda kraftigere enn før
Tøffere økonomiske tider betyr full brems i bilsalget. Antall nybilregistreringer i september er ned 29,7 prosent fra samme måned i 2022.
Det viser nye tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Elbilandelen er på 87,0 prosent, det høyeste noensinne. Og enda en måned er Tesla Model Y bilmodellen med suverent flest registreringer – markedsandelen i september var på 25,9 prosent.
Eneste nykommer i toppen er Fisker Ocean, som tok 11. plassen rett bak elbilveteranen Nissan Leaf.
- Den varslede avgiftsøkningen fra nyttår som løftet fjorårssalget til rekordhøyder.
- Og det stadig høyere rentenivået som har fått mange til å sette nybilkjøp på hold. Årets registreringstall blir de laveste på mange år.
Nybilsalget har vært blytungt i 2023. For et stort antall av importørene er omsetningstallene for 2022 og 2023 preget kraftig av to ting:
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
Ekstreme tall
Etter årets ni første måneder er det totale registreringsantallet 7,1 prosent bak fjoråret. Det gapet kommer til å øke, for 2022 var et år med ekstremt høye tall helt mot slutten av året. Målt mot samme periode i 2021 er årets nedgang på 25,9 prosent.
Og det skjer i et marked der én modell, nevnte Tesla Model Y, har en sjeldent dominerende posisjon.
I 2019, det året «alle» skulle ha Tesla Model 3, hadde bilen en markedsandel på litt over 11 prosent. Året etter toppet Audi e-tron med en andel på 6,5 prosent.
Nå knuser Model Y markedet med en andel på over 20 prosent, omtrent like mye som de fem neste på listen – VW ID.4, Skoda Enyaq, Volvo XC40, Toyota bZ4X og VW ID.3 – tilsammen.
Ingen ved siden
Ingen modeller vil utfordre Model Ys posisjon, men det er ikke et veldig vågalt tips at plassen nærmest på listen også vil kapres av en Tesla, nå som utleveringene av oppgraderte Model 3 starter i oktober. Den er p.t. på 15. plass på registreringslisten.
På merkeoversikten er Tesla suverent i tet med en andel på 22,3 prosent, fulgte av Volkswagen på 12,5 og Toyota på 11,7 prosent.
I bruktbilmarkedet er trenden ganske stabil sammenliknet med fjoråret, med en forsiktig oppgang på 0,65 prosent.
Ingen sjokk?
Mens det er ganske betydelig fall i salg av brukte bensinbiler (over 8 prosent), vokser elbilene til en andel på 18,8 prosent av bruktmarkedet. Diesel topper fortsatt med 41,1 prosent.
Det er ikke ventet store trendskifter i bilmarkedet i årets tre siste måneder, selv om statsbudsjettet som legges frem fredag kan romme overraskelser. I utgangspunktet er det forventet et budsjettforslag som gjør ladehybrider litt mindre økonomisk attraktive, ellers ingen store omlegginger.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri