Vi som kjører full sommer om høsten:
Erling gjør sommeren 3,9 meter lengre
Det er fortsatt mye sommer igjen. Nøyaktig 854 kubikk. Bare følg lyden.
Høstens dummeste frase? Det må være: «Vel overstått sommer». For hvem
pokker har rett til å definere at sommerens gale gleder er slutt, når det i
virkeligheten er masse lys og varme igjen – for den som vet å utnytte det?
Fortsatt arrangeres et og annet humørfylt veteranbiltreff, og heldigvis har mange entusiaster vett til å drøye vintelagringen av hobbybilene.
La gå at enkelt pyser allerede har forvist sine til garasjenes tussmørke, men de som har peiling, tar sjansen på å vente til første snøfall.
September er
for tidlig for å slutte å leve, men fortsatt perfekt for å nyte alt som lukter
og låter av sommer. Her er nok during fra deilige doninger til alle, og tre
historier fra Skui gårds sesong-siste treff i Bærum:
Erling
Ludvigsen fra Lommedalen i Bærum har vokst opp i en familie med stålsterk
Renault-interesse. Denne sensommerkvelden har han valgt å dure avgårde i én av
husholdningens rundt 20 ulike Renault-modeller.
Denne
spesielle, 3,96 meter korte Renaulten – med tilnavnet Dauphine, som betyr «kronprinsesse» – er en vakker rakker som ser på oss med trill runde
øyne.
Frankrikes
mest toneangivende avis, Le Monde, har omtalt modellen som «Borgerskapets
diskrete sjarm» – en klar referanse til filmkomedien med samme navn
(«Le Charme discret de la bourgeoisie», 1972) – av den
humørfylte filmskaperlegenden Louis Bunuel.
0–100 med kalender?
Etter
avdukingen i 1956 ble den raskt Frankrikes mest solgte bil, tross løsningen med
bakhjulsdrift og hekkmotor på 845 kubikk – som resulterte i at bare 40 prosent av
egenvekten hvilte på forhjulene.
De runde, vennlige formene ga den uansett mange venner, og den ble til og med solgt i USA, der en spydig journalist i avisen Los Angeles Times omtalte den sneglelignende akselerasjonen slik: «Den måles best ved å benytte en kalender».
Den stilfulle skapningen ble likefullt produsert i over to millioner eksemplar helt til 1967.
Ludvigsens 1961-modell var tidligere eid av et annet medlem i den norske Renault-klubben – som mens han levde, ble regnet som en ekspert på merket.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
– For åtte år
siden var vi heldige å få kjøpe bilen av sønnen, opplyser Ludvigsen, som henter
fram ordet «kul› når han skal beskrivelse kjøreopplevelsen:
– Til å være 63 år er Dauphine lettkjørt og går overraskende bra. Når man gir på litt,
produserer den turtallsvillige motoren en fantastisk lyd.
Egen lyd & lukt
Lydbildet og
lukten gir stemningen fra 1960-tallets somre.
– Disse bilene har ikke bare ulike karakterer, men lukter også forskjellig. Denne har en dunst som kan minne om vår noe mindre og eldre Renault 4CV, konstaterer han.
På spørsmål
om bilholdet har lært ham noen glade, franske gloser – eller parisiske
ukvemsord – kvitterer han:
– Dauphine
kan helt klart snakke fransk, men det kan ikke jeg.
Familien
Hvesser – ved mor Karen Maria, far Thomas, døtrene Elise og Tabita, samt sønn
Silas – aksepterer å posere for et kjapt familieportrett mellom en brun Audi
100 5S fra 1979 og en blå 80 fra 1975.
– Den brune
var eid av samme mann fra Gudbrandsdalen fra den var ny til han døde i 2015.
Jeg fikk kjøpe den i 2024, forteller Thomas begeistret.
Full kontroll
har han også på den blå tyskerens historikk:
– En dame i
Skjåk kjøpte den ny og beholdt den til hun sluttet å kjøre grunnet høy alder.
Fra 2000 til jeg overtok i 2016, er den kun gått som hobbybil – totalt bare
såvidt 88.000 kilometer.
Teknisk er
den den nær kliss lik første generasjon VW Passat. Familiens brune Audi 100 har
en langt kraftigere femsylindret motor med gromlyd.
Spiker-bilene
– Da jeg så
den første gang, falt jeg pladask: typiske 1970-tallsfarger med oransje
interiør.
Thomas
brenner for de eldre hverdagsbilene, de som få eller ingen vurderte å ta vare
på, men bare slet.
– På veiene
ser du fortsatt gamle amerikanere og noen premiumbiler, men bestselgere som
Passat, Kadett, Sierra, Corolla og andre er smeltet om til spiker.
Hvesser-slekten
har hatt mange ulike VAG-modeller, mest VW.
– I det siste har Audi-interessen økt. Jeg
synes disse eldre er vakre, med enkel deletilgang. De er overkommelige å
reparere, selv om det ennå ikke har vært behov.
Audi er
omtalt som «lyden av det perfekte»:
– Når det
gjelder språk, uttrykker de lite verbalt, men utseendet taler for seg: De
utstråler selvsikkerhet, kjøreglede, og kvalitet.
I
vinterhalvåret ser han seg nødt til å hilse på dem i garasjen.
– Å parkere
dem i oktober er jo litt trist. Så er det desto morsommere å ta dem fram i
april–mai. Å vri om nøkkelen, og høre den deilige motorlyden starte igjen om
våren, er ubeskrivelig, sukker han.
Hønefoss-mannen
Nicolai Paley har moro av å rase rundt i en velvoksen Mercedes CLS 550 fra 2012
– og minne om at Mercedes ikke bare er store, sorte elbiler. Han plukket opp den
langstrakte rampen dagen etter at firmaet SK Motor Senter på Lierskogen hadde
importert den fra Japan.
– Motoren,
som er en V8 BiTurbo med 500 hester, er egentlig overdimensjonert for
Hønefoss, ler Paley.
Lovens lange
arm viser stor interesse for oppsiktsvekkende kjøretøy som dette. Både støyen
og råtass-framtoningen tiltrekker seg oppmerksomhet, enten den er ønsket eller
uønsket.
– Jeg
har allerede blitt stoppet flere ganger, for å si det slik.
Politibetjentenes
vanligste spørsmål er om bilen er modifisert.
– Jeg svarer, som sant er, at jeg har kjøpt den slik de ser den.