BYTTER: Simen Næss Hagen er elbil-fanatiker, men snart ryker den ene til fordel for en Transit.

10-punktsjekken med Simen Næss Hagen:

– Elbil er billig!

Simen Næss Hagen er lidenskapelig opptatt av bilsport, på jobb for sitt eget nettsted «Parc Fermé» og på fritiden som kartleser i rally-NM. På hjemmebane vurderer han å bytte ut en av familiens to el-biler med varebilen Ford Transit.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Biljournalist og podkaster Simen Næss Hagen.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regne­stykket ut (forsikring, bompenger, drivstoff o.l.)?

– Vi eier en Skoda Enyaq årsmodell 2022 og leaser en Mustang Mach-E årsmodell 2023. Jeg kjører 20.000 til 25.000 kilometer i året. Mye, omtrent halvparten, i forbindelse med jobb. Ellers til familie i Kongsvinger og søsteren min i Drammen, og et par ferieturer. Og så har vi hytte på Finnskogen.

Simen Næss Hagen (33)

  • Utdannet journalist fra Nord universitet i Bodø og Høgskolen i Oslo og Akershus (Oslo Met). Begynte som freelancer i midten av tenårene, forlot sin faste jobb i Lierposten som sport- og digitalansvarlig og etablerte det nettbaserte bilsportmagasinet «Parc Fermé» i 2017. Har hatt det som levebrød siden 2019, nå med seg selv som fast ansatt – pluss en freelancer på heltid.
  • «Parc Fermé» har som målsetting å «dekke alt på fire hjul». Navnet «Parc Fermé» refererer til området for teknisk kontroll i alle bilsportgrener. Ifølge Simen Næss Hagen er «Parc Fermé» like kjent i bilsporten som «offside» i fotball.
  • Betegner seg selv som lidenskapelig interessert i bilsport. Har deltatt som kartleser i 35 løp i rally-NM. Har kjørt ett løp selv, i fjor vår i en nyopprettet «billigklasse» – der startkontingenten var 2500 kroner.
  • Kommer opprinnelig fra Kongsvinger. Tidligere bosatt i Drammen, nå i Larvik med samboer og to barn, henholdsvis tre og seks år gamle.

Vi bytter litt på når det gjelder hvilke av de to bilene vi bruker. Mustangen har lengre oppgitt rekkevidde enn Enyaq-en, som på sin side har piggdekk og bedre komfort. Det er den overlegent beste bilen jeg har hatt med tanke på komfort. Enyaq-en ble kjøpt brukt i august i fjor. Vi hadde Skoda Superb før det.

Forsikring for begge bilene koster 2000–2500 kroner per måned, bompasseringer 1000–1500, avhengig av hvor mye jeg kjører i jobbsammenheng. Vi lader som regel bilene hjemme, og lader smart. Det koster cirka 500 kroner per måned. I tillegg kommer hurtiglading: 200–300 kroner. Da er det vel ikke så mye mer å tilføye …

Elbil-fanatiker

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Drivstoffkostnadene har mye å si. Elbil er billig. Jeg er elbil- og miljøfanatiker, men man sparer mange tusen i løpet av et år ved å ha elbil, sammenlignet med biler som går på fossilt drivstoff. Nå er vi imidlertid i en slags overgangsperiode med hensyn til Mustangen. Planen er å bytte den mot en Transit varebil, og da forsvinner en elbil. Tanken med Transit-en er at den vil være mer hensiktsmessig for meg å bruke i jobb. Når jeg er ute på løp, kan jeg sove i bilen og lettere få med meg forskjellig typer utstyr. Hvis jeg kjøper gokart til sønnen min, kan jeg også få plass til den bak i Transit-en.

Det er mange grunner til å like en bil fremfor en annen. Det blir som å heie på fotballag. Men hvis du har råd, er det lurt å kjøpe og selge innenfor garantitiden, eller rett over hvis bilen er i god stand. Superb-en solgte jeg etter at den nettopp var blitt EU-godkjent.

Det er også smart å kjøre økonomisk hvis du har elbil. 100 kilometer i timen istedenfor 110 kilometer i timen på motorveien har mye å si for rekkevidden.

Jeg er veldig opptatt av dekk. Tro ikke at piggfrie dekk er helårsdekk, og ikke «overkjør» tiden for sommer- og vinterdekk. Da jeg kjøpte Enyaq-en, kom den med piggdekk. Det første jeg vil gjøre med den, er å bytte til piggfritt.

Forsynt med krokan

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Nå er det for min del ikke lenger snakk om oljepeiling. Det var noe jeg tok på alvor før.

Øvrig vedlikehold er jeg blitt flinkere til enn tilfellet var før jeg fikk barn. Jeg støvsuger setene og områdene rundt oftere enn tidligere. Når det gjelder vask, burde jeg vel sagt noe annet enn det som er faktum. Jeg burde vasket dem oftere, og jeg vasker ikke med svamp og for hånd. Om vinteren går den i børsteløs vaskehall eller vaskehall for selvvask, en til to ganger i måneden – med underspyling.

Jeg vet hva salt gjør med understellet. Jeg har hatt biler som har fått for mye «krokan» under. Det hender at jeg går over dem med høytrykksspyleren som jeg har hjemme.

DEN FØRSTE: Simen Næss Hagen overtok familiebilen VW Vento den dagen han fylte 18 og hadde tatt førerkortet

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Dekkhotell er digg, men ikke verd den høye prisen når du vet at bytte av hjul er noe da kan klare selv. Jeg vet hvordan dekk bør lagres og behandles. Der jeg kommer fra (Kongsvinger), er vi vokst opp med rally, og med et forhold til jekk og muttertrekker. Da vi bodde i rekkehus med fellesgarasje, var det ikke så lett å gjøre det på egen hånd. Men etter at vi kjøpte nytt hus for fem år siden, med dobbelt garasje, er fasilitetene for det mye bedre.

Vi hadde en avtale med dekkhotell da vi hadde Hyundai Kona, med det var fordi det var en del av leasingavtalen – med tilleggspris. Jeg har ingen spesiell forkjærlighet for dekkmerker. Men jeg kjøper ikke de aller billigste. De er billige av en grunn.

Jeg har god erfaring med Nokian, som kan vise til gode tester på vinterføre. Men om det er det, Pirelli eller Michelin, har ikke så stor betydning. Slitasje er viktigere, og begynner de å bli gamle, er det ikke alltid mønsterdybden som er avgjørende for om de bør byttes. Det har hendt jeg har kjørt tre–fire sesonger med samme dekk. Det er nok der, avhengig av hvor mye du kjører, bytteintervallet bør ligge.

Aldri kjøpt ny

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Jeg har aldri kjøpt helt ny bil. Jeg overtok familiebilen, en VW Vento årsmodell 1997, da jeg fikk førerkortet i 2009. Den var fra 1999. I 2012 fikk jeg en VW Bora. Det var den første bilen jeg faktisk kjøpte, godt brukt for 30.000–35.000 kroner. Det var det jeg hadde råd til som 21-åring. Den hadde nesten gått 200.000 kilometer.

Jeg kjøpte en Polo til samboeren min, som ikke er interessert i bil i det hele tatt, i 2015. Året etter en firehjulsdrevet Octavia. I 2020 leaset vi Kona, i 2024 kjøpte vi Skoda Superb.

Jeg er ikke kjempegod til å sjekke historikken. Men det kan være lurt å sjekke datostemplingen på dekkene. Det kan være et godt «pruteargument». Du vil ikke risikere at dekk kan bli en kostnad du pådrar deg i løpet av kort tid. Det kan også være lurt ikke å bli helt sveiseblind på en bil du har veldig lyst på.

Hvis du har en eldre bil, kan det – hvis det ikke påløper for store verkstedregninger – lønne seg å ha til den stuper.

Helst ikke hvit eller svart

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Vi har dobbelgarasje, med plass til begge bilene på de verste vinterdagene. Det hender ofte at en av bilene står parkert utendørs, gjerne begge. Garasjen har en tendens til å bli midlertidig bod. Det er om å gjøre å unngå det. Ladepunktet er montert på veggen på huset.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ... musikkanlegg; hva lytter du til i bilen (radio, NRK 2, musikk, podkast?) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Tilhengerfeste er et must. Adaptiv cruisekontroll er veldig deilig. Car Play fungerer mye bedre enn bluetooth. Fjernoppvarming styrt fra telefonen og oppvarmet ratt. Det er det i begge bilene. Selvparkering – auto park – er overdrevent «nødvendig». Jeg er heller ikke spesielt fan av elektrisk bakluke. Enyaq-en har det. Men det er trøbbel med motoren, og vi klarer å åpne og lukke bakluka manuelt.

Jeg lytter ofte til podkaster, og jeg driver en selv. Jeg sparer lange podkaster til lengre turer. Det er lenge siden jeg har hatt faste spillelister. Jeg kan også gjøre opptak til intervjuer mens jeg sitter i bilen og kjører.

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Mustangen er «lucid red», Enyaq-en «arctic silver». Jeg liker godt «WR Blue», fargen Petter Solberg hadde på sin rallybil fra Subaru. Da jeg spilte Gran Turismo byttet jeg alltid til fargen «WR Blue» på bilene i spillet.

Ellers har jeg ingen spesielle preferanser. Jeg tror ikke jeg kunne hatt en knallgul bil, eller andre farger som står ut. Når det er sagt, var jeg på leit etter en Enyaq Coupé RS – som kommer med gusje-lys grønnfarge. Den var ikke samboeren begeistret for, og den var uansett for dyr. Hvit blir for fort skitten, riper synes for godt på svart.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Jeg er bare 33 år og har fortsatt god tid til å gjøre dårlige bilkjøp. Superb-en er den bilen det har vært flest «ting» med. Den var god å kjøre og passet bra til å ha barn. Men mye gikk i vranglås. Bakluka røk. Det var et helvete med «hjernen» i bilen. Det ble for mye av det gode til slutt. Alle reparasjonene ble dekket, men det var mye plunder og heft.

Det oppsto også unaturlig mye slitasje på fordekkene. Jeg mistenkte at det var en feil med forstillingen. Men det kan ha hatt å gjøre med sjåføren. Det vet jeg ikke. Hybridteknologien var på den annen side veldig bra, med 0,4 i reelt forbruk. Jeg kunne gjerne ha beholdt den. Den var som sagt helt nylig EU-godkjent da jeg solgte den.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Transit-en har litt med lommeboka å gjøre. Det er den som er årsaken til at jeg ikke har drømmebilen ennå. Når du er i 30-årene og har unger, tenker du mer praktisk enn fancy. Men jeg ville ikke sagt nei til en Audi R8 om sommeren. Det kunne ha vært moro. Og ikke nei til Porsche 911 GT2/GT3 RS. Taycan Gran Turismo ville være den perfekte familiebil.

Jeg vokste opp med Golf. En helt strøken Golf GTI – første generasjon – med 110 hester, med golfball på girstangen og ikonisk hvit, selv om jeg ikke liker hvit farge på bil. Jeg har testet Golf R med firehjulstrekk, seks trinns manuelt gir og 320 hestekrefter, på is på Gol og under en biltest i Spania. Det var kjempestas. Hvis jeg hadde hatt bedre økonomi, ville jeg kjøpt en sånn.

Bugatti Veyron ville jeg aldri kjøpt, selv om jeg hadde hatt råd til det.