UTSTYRET I ORDEN: Snøskrape og kost må til for enhver bileier i disse dager, også Karl Eirik Haug, som hver uke presenterer bilglade sjeler for Motors lesere.Foto: KARL EIRIK HAUG
10-punktsjekken med Karl Eirik Haug:
– Bilutgiftene mine er mindre enn til mat
Karl Eirik Haug (57) har skrevet hundrevis, om ikke tusenvis, av artikler om bil. Nå må han svare for eget bilhold i 10-punktsjekken. Blant annet hvorfor han måtte legge kjøp av en «svært pen» Citroën XM på is.
Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Journalist Karl Eirik Haug.
I tenårene prøvde han å overtale faren til å kjøpe Citroën CX som familiebil. Faren lot seg imidlertid ikke påvirke av sønnens mas. Det ble i stedet Ford Taunus, et stort prestisjenederlag for Karl.
Han har «som voksen» kompensert for tenårenes skuffelse ved å kjøre Citroën DS 1974-modell i 16 år. Deretter hadde han en Panhard 24CT fra 1965, og så en Honda e, en Kia e-Soul og en Kia Niro 2024-modell – som er bilen han kjører nå.
Karl Eirik Haug (57)
Startet sammen med Stéphanie Dumont i 2001 det engelskspråklige «Carl’s Cars». Magasinet ble tildelt en rekke internasjonale utmerkelser.
Han har i snart 20 år, siden 2006, vært forfatter av spalten «Mitt kjøretøy» i Dagens Næringslivs magasin D2. Haug er også mangeårig bidragsyter for NAFs papirmagasin Motor og nettstedet motor.no. Han holder skrivekurs og har gitt ut flere bøker om bil (selvsagt).
Gift med Stéphanie Dumont, som før hun utdannet seg innen reklamefaget var skøyteløper og blant annet deltok i 1988-OL for Frankrike. Paret har tre sønner og bor i Oslo.
Han er «svært fornøyd» med de to siste på grunn av nok rekkevidde og lavt forbruk, uansett sesong.
Ved kjøpet av Kia Niro-en stilte han krav om soltak, elektriske seter og varme rund baut for å kompensere før køsitting. Ved å senke setet maks hevder han at kjørefølelsen nærmer seg Citroëns mytiske grand tourer SM med space age-fasong og V6 Maserati-motor.
Med nyinnkjøpt bilstøvsuger og kombinert kost og isskrape på tilbud, er Karl Eirik Haug klar for kamp mot vinterens verste snøhelvete.
Orker ikke regne
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Regnskapsføreren i meg dukker dessverre bare opp i dagene rett før skattemeldingen skal leveres. Utgiftene mine til bilhold er større enn til alkohol og mindre enn til mat. Ved et uhell kikket jeg på Rema-appen Æ og oppdaget hvor mye jeg har brukt på mat der hittil i år. For den summen kunne jeg kjøpt en pompøs bil.
Leasingavtalen – vi er inne i vårt første av tre år – sier 12.000 kilometer per år, og jeg er ikke typen som orker å regne på om vi går langt over. Holdningen min er at det bare er å kjøre i vei, så lenge formålet er spennende.
Familien kjører daglig til svømmetrening med de to eldste av tre gutter. Og ellers til Lærdal og Sognefjorden, eller andre steder hvor vi opplever natur, bilkultur og besøker venner.
Vi har funnet ut at mai er klart beste måned for langtur: Blomsterfylte daler, fortsatt snø på fjelltoppene, få turister og overnatting og spisesteder som er sjeleglade for å ta oss imot etter en lang vinter.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Å få bilkostnader ned er umulig selv for mattegenier. Mens vi snakker nå, går de opp. Men selvfølgelig gjør jeg drastiske valg for å innbille meg at jeg holder monsteret i sjakk. Som å skru av kupévarmen på de kaldeste dagene. Og lease bil for å slippe utgiftene til salgsannonse etter tre år.
– Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?
– Det store vendepunktet kom da jeg fant en håndstøvsuger til 299 kroner. Den har en lang nese som en maursluker, bråker som en bulldoser og får strøm fra sigaretttenneren. Den fjerner matsmuler, søppel uansett størrelse, håravfall, neselort og gjenglemte verdigjenstander. Jeg kan ikke huske å ha vært så fornøyd med noe kjøp.
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Noen av kosen med dekkskifte er praten. Jeg har likt å gjøre det sammen med noen som også skal skifte dekk. Nå skifter jeg hos et firma. De snakker ikke norsk og egentlig ikke engelsk. Eller kanskje de ikke liker å prate. De gangene jeg har prøvd å si noe, kanskje for å være hyggelig, har det blitt misforståelser. Jeg klarer sjelden å holde munn, så å bivåne dekkskifte av min egen bil er blitt mine nye tause fem minutter. Det er tøft.
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?
– Første bilkjøp var av en Citroën DS 1974-modell, som var solgt ny i juli hos Citroën-forhandleren i Skien. Jeg hadde bare selgerens ord om at den var rustfri og ellers i topp stand. Jeg ble overbevist da han med sorg i stemmen sa at han dessverre måtte selge, fordi den nye kona ikke likte Citroënen. Jeg tenkte: Jeg trenger ikke like kona hans. Det holder at jeg tar bilen.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?
– Jeg parkerer aldri bilen, jeg bruker skohorn for å smette den på plass. Bygatenes totale mangel på ledige parkeringsplasser gjør at man må være svært kreativ. Og det er kreativitet jeg har levd av hele mitt liv. Jeg synes synd på alle rasjonelle sjeler med fire års BI-utdannelse som sliter med å finne plass.
Er det én, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?
– Jeg var klar til å bestille leasing av Kia-en, men oppdaget i siste liten at modellen også blir levert i en versjon med mer utstyr: varme i rattet, varme i samtlige seter og soltak. Jeg kjente varmen bre seg i kroppen. Soltaket er for å føle meg rik de dagene jeg føler meg både blakk og nedfor. Jeg er alene i familien om å stille det elektriske oppvarmede setet på maks. De tre gutta våre kaller det «grilla kylling».
Annonse
Økonomisk ørefik
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Planen var å bestille den i en spektakulær fargekombinasjon. Ved et uhell fikk jeg isteden levert en mørk grå. Noen mente den er «koksgrå». Jeg suttet litt på det ordet, og bestemte meg for at jeg liker tanken på at den er koksgrå. Koks sverter.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– En dårlig investering er bare når du ikke blir glad i bilen. Jeg blir ufrivillig glad i alle biler. Og er de skikkelig dårlige, mobiliserer jeg en slags farsfølelse. Familien og jeg fikk skikkelig crush på en hvit Honda e vi raste rundt med tre kvart år. Men som familiens ladeansvarlige kom jeg i skvis. Hver bidige dag. De oppgitte 20 milene med rekkevidde rakk ikke for vår kjøring. Vi måtte kvitte oss med vår favorittbil på grunn av et rasjonelt hensyn. Jeg kan ikke tenke meg en verre skjebne.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå, om pengene ikke var en begrensning?
– Jeg lar meg aldri stanse. Jeg kan i teorien kjøre hva jeg vil. Men jeg fikk meg en økonomisk ørefik i høst, da jeg tenkte jeg skulle kjøpe en hel og svært pen Citroën XM. Også den koksgrå. Prisantydningen var lav, men jeg måtte sette den i kø på grunn av de vanlige, familiære utgiftene som alltid har forkjørsrett. Eieren er imidlertid like grei som bilen: Han har sagt at vi kan prates igjen til våren.