Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Jazzmusiker Kristoffer Kompen.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Det kommer selvfølgelig an på hvor mye jeg kjører, og om noe på bilen går i stykker.
Kristoffer Kompen (39)
Jazzmusiker, trombonist, multiinstrumentalist, komponist. Utdannet ved blant annet Musikkonservatoriet i Kristiansand og jazzlinjen ved Norges Musikkhøgskole.
Hans siste plateutgivelse heter «Solo», der han spiller alle instrumentene. Flere oppdrag som teatermusiker, for oppsetningene av blant andre «Book of Mormon» og «Charlie og sjokoladefabrikken». Spilte i forestillingen «I vårt sted» ved Nationaltheatrets nye scene Kanonhallen i Oslo i fjor høst. Den skal settes opp igjen samme sted kommende høst, igjen med Kristoffer Kompen som solomusiker og medkomponist.
Spilte i den musikalske komedien «Karusell» på Nationaltheatrets hovedscene i vinter og i oppsetningen av «Evita» ved Oslo Nye Teater etter påske.
Ledet i januar «Upstream» ved Nasjonal Jazzscene i Oslo sammen med Henriette Eilertsen (fløyte), Rob Waring (vibrafon), Ellen Brekken (bass), Erik Nylander (trommer).
Platealbumet med samme navn kommer høsten 2024.
Forsikring og bensin er hovedkostnadene nå, pluss EU-kontroll annet hvert år som for moderne biler. Olje bør skiftes hvert år. Den er ikke av de raskeste bilene fra denne tiden, men den følger greit med i trafikken. Kostnad på reparasjon av ting varierer også veldig mye. Alt man klarer å ordne selv, eller via gode venner med kunnskap, blir rimelig. Må den inn på verksted, så begynner jo timeprisen å løpe, som på alle andre biler. Da gjelder det å ha funnet et verksted som kan skru på gamle biler, og ikke mekanikerne som klør seg i hodet mens taksameteret går. Akkurat en slik bil jeg har, er i bunn og grunn en VW-boble, men med et annet karosseri. Designet og bygd av Karmann Ghia. Alt som har å gjøre med Karmann Ghia er litt knotete og vanskelig, men alt som har med «boble» å gjøre er det en del som kan skru på.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Jeg er nok ikke rett person å spørre. Jeg kjøpte bilen i deler sommeren jeg fylte 17 år! Den sto på låven til en venn av meg, og jeg forelsket meg helt uten å vite hva det egentlig var. Det var storebroren hans som hadde begynt på restaurering av bilen, men gitt den opp. Tiden strakk ikke til. Jeg tenkte ikke så fryktelig mye mer enn at «den var kuuuuul!», og så kjøpte jeg den for 12.000 kroner. Det var det jeg hadde igjen av konfirmasjonspengene mine.
Faren min og jeg pusset den opp. Det var en fin hobby å holde på med sammen. Jeg jobbet nok sakte og hadde jo ikke peiling. Da jeg var bortreist en helg, hadde fatteren skrudd både ting fra hverandre og fått det på plass igjen innen jeg var tilbake. Men jeg har lært mye av å se andre skru, og lærer litt hver gang noe går i stykker. Jeg kjører denne bilen ganske mye, tur/retur spillejobber på Østlandet. Mulig feil tankegang, men jeg tenker at en bil som er i bruk og kjøres pent, holder ganske lenge. Aldri vinterkjøring. Men den har gode lys og vindusviskere, så mørket og regnet er jeg ikke redd for.
Alltid håndvask
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?
– Prøver å polere den hvert år. En slik bil må jo være blank og pen! Da får jeg også fulgt med på eventuelle steder det kan dukke opp rust og liknende. Alltid håndvask! Jeg hiver ikke denne bilen inn i en børstemaskin med sterk såpe. Det er også en hyggelig jobb, synes jeg; å høre på litt musikk og samtidig få bilen skinnende blank.
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– På siste EU-kontroll fikk jeg beskjed om at jeg burde skifte dekk. Bilen er veldig lett, cirka 800 kilo, og hjulsporene var fremdeles fine. Men gummi blir også gammel og mister egenskapene den bør ha. Nå har jeg nye dekk i 10 år til. Fordelen med kun å ha sommerdekk er jo at jeg slipper å oppbevare det andre hjulsettet. Jeg pumper i ekstra luft foran vinteren, så den står på litt stive dekk, og får den trillet frem og tilbake en gang iblant i løpet av vinteren. Vedlikeholdslading av batteriet gjennom vinteren er lurt. Så er det bare å vri om tenninga og pumpe litt med gasspedalen, så starter den gledelig neste vår. Klar for ny sommer.
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?
– He he, her var det ikke mye tankegang hos 17-åringen. Jeg digga bilen, vi hadde plass hjemme, og pappa ville hjelpe meg. Han hadde nylig restaurert en Buick fra 1923 (!) og var veldig ivrig på alt som hadde med mekking å gjøre. Bilen ble restaurert da jeg var rundt 20 år, nå er jeg snart 40. Jeg har altså eid bilen i over halve livet mitt. Bilen holder seg godt. Hadde en del problemer med motoren i starten. Så mye at jeg vegret meg for å dra på tur. Her fikk jeg god hjelp og følte jeg fikk «ny bil» tilbake da det var fikset. Lite problemer etterpå, og jeg håper det kan holde seg slik – så jeg kan selge den når jeg blir 80.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?
– Den har stått parkert litt ulike steder, i parkeringskjellere som jeg har leid. Jeg lar den aldri stå utendørs i Oslo sentrum. Det har jeg ikke nerver til. Hørt om folk som ikke klarer å la være å ødelegge. Jeg bruker trekk på den om den skal stå litt utendørs, men er opptatt av at bilen skal kunne brukes litt sånn halvveis praktisk og bruker litt skjønn. Tidligere sto bilen parkert i en lukket garasje i Oslo sentrum. Vanlig leie på garasjeplass i sentrum er 1200 til 2000 kroner per måned. Jeg har leid en plass uten tilknytning til el-lader og har fått den litt billigere. Nå står den gratis hjemme hos moren min. Da følger det med en vaffelbit før jeg kjører av gårde. Det er en meget god ordning!
Pakker i plastposer
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?
– Denne bilen er ikke spesielt praktisk! Den har veldig liten plass til bagasje og rare vinkler, som gjør at jeg får med meg mest ved å pakke i plastposer. De får jeg liksom kilt opp den inn i kriker og kroker. Jeg har bygget bilen om fra 6V til 12V under korona, så nå spørs det om jeg skal oppgradere den med stereoanlegg. Høre på litt deilig og stilriktig 60-tallsjazz mens jeg suser av gårde. Trombonen får akkurat plass på tvers i baksetet.
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Farger synes jeg både er gøy og spennende. Dette er ikke en originalfarge. Det er en Mercedes-farge fra cirka samme tid som jeg forelsket meg i den da jeg fikk den lakkert for 20 år siden. Den er ikke langt unna en originalfarge VW Karmann Ghia kunne ha. Jeg synes bilen kler en slik lys gulgrønn farge (grønn beige heter den visstnok) med svart tak. Taket kan ikke tas av, det ser bare slik ut. Jeg håper det kommer mer fargerike biler etter hvert. Ikke bare svart, svart og svart.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Altså, noen bekymringer følger med. Når leiekontrakter på garasjer går ut, noe slutter å fungere, motoren fusker, jeg ser at jeg burde ha prioritert penger på noe annet. Men for en deilig følelse det er å cruise av gårde på sommerdager! Disse bilene er blitt veldig populære – det var de ikke da jeg kjøpte den – og de har steget i pris. Sånn sett har det kanskje vært en grei «investering», tross alt!
Annonse
Noe virkelig gammelt
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Hadde jeg hatt økonomi til det, skulle jeg bygd meg en trippelgarasje med stort rom til å øve i. Ellers har jeg arvet min fars entusiasme for de virkelig gamle bilene, fra 1910-, 1920- og 1930-tallet. Men, jeg måtte vel ha vært så praktisk at jeg hadde beholdt min lille, søte VW Karmann Ghia og heller kjøpt en ny og moderne bil. Mine venner og musikerkollegaer vet at jeg er bilnerd og kan mye om veteranbilmerker og -modeller. Men når de snakker om moderne biler, mister jeg liksom helt interessen. Da kunne jeg like godt vært med i en bildelingstjeneste, sluppet unna alt som heter ansvar og bare betalt per gang jeg brukte bilen.