NYE ID-ER: ID.7, eller Aero, blir den femte ID-modellen i Norge.Alle foto: VOLKSWAGEN AG
Bilene vi venter på i 2023:
VW strekker rekkevidde-strikken med ID.7
ID-rekka vokser seg lengre, og i 2023 kommer en modell mange har sett som en slags andre generasjon i serien. Med ID.7 får VW en bil med over 60 mil rekkevidde.
Bilen som Volkswagen ventes å presentere under den CES-utstillingen i Las Vegas i januar, har gått under prosjektnavnet ID.Aero.
Det er ventet at den vil bli hetende ID.7, men navnesystemet hos Volkswagen begynner å bli komplisert, fordi ikke alle modellene lanseres i alle markeder, noen kommer for eksempel bare i Kina.
Og når alle skal hete ID, er det snart for få tall til å opprettholde tysk orden.
Luftmotstand
ID.7 vises i Las Vegas, men får sin verdenslansering i Kina litt senere i vår. To modellvarianter skal produseres der. Bilene for det europeiske og amerikanske markedet lages i Tyskland, med oppstart i annet halvår 2023.
Så hva får vi?
Det ligger i Aero-navnet: Det smekre designet skaper naturlige referanser til Teslas Model S og 3. Med en såkalt luftmotstandskoeffisient på 0,23 blir dette den mest aerodynamiske bilen i ID-serien til nå.
Bilen får batteripakke på 77 kWt, som så mange andre av ID-modellene som er bygget på konsernets MEB-plattform, men denne er den første med rekkevidde over 60 mil. VW antyder 620 km etter WLTP-standarden på utstyrsvarianten som går lengst.
Det er litt vanskelig å si om den skal sammenlignes med S eller 3. Den havner antagelig midt mellom, både i størrelse og pris. På sine 22-tommers hjul er den mer høyreist, samtidig som VW tviholder på hovedtrekkene i ID-designet.
ID.7 stikker seg designmessig ut med en lyslinje som går rundt hele bilen i dørhåndtak-høyde. Det vil si: den har ikke utstikkende dørhåndtak, men opplyste berøringsflater.
PS: Utfordringene for verdens bilprodusenter bare fortsetter som konsekvens av pandemien, og det er vanskelig å si med 100 prosent sikkerhet når vi vil få lansering av bilene som er på gang.