Produksjonen starter opp ved deres fabrikk utenfor Charleston i Sør-Carolina, USA på høstparten, men de første bilene er ikke ventet til Norge før andre kvartal i 2024.
Da kommer de med prislapp fra omlag en million kroner – og opp.
Sikkerhetsløft
Tross prisen er det en hyperinteressant bil.
Ikke først og fremst fordi den har stor plass og god rekkevidde.
Men den hever lista – i god Volvo-tradisjon – for hva moderne biler skal kunne gi oss på trafikksikkerhet.
EX90 kommer med en lidar-sensor montert inn i bilens taklinje. Sammen med åtte kameraer, fem radarer og 16 ultralydsensorer gjør lidaren EX90 til den sikreste bilen Volvo har produsert.
En lidar bruker pulserende laserlys for å måle avstand på en nøyaktig og pålitelig måte i høy fart, helt uavhengig av lys eller mørke; fotgjengere registreres på 250 meters avstand, bevegelser i et svart dekk på mørk asfalt 120 meter unna, i følge reklamen.
EX90 blir den første serieproduserte bilen fra et vestlig bilmerke som har lidar blant standardutstyr.
I praksis er det teknologi som kan skille mellom liv og død: I 80 km/t flytter bilen seg vel 22 meter i sekundet.
I dette beitet er den best på plass (655 liter bagasjerom) og eneste med tre seterader som standard.
Endelige WLTP-tall foreligger ikke, men Volvo lover rekkevidde nær 600 km og hurtiglading med makseffekt på 250 kW – som betyr 10 til 80 på rundt halvtimen.
PS: Utfordringene for verdens bilprodusenter bare fortsetter som konsekvens av pandemien, og det er vanskelig å si med 100 prosent sikkerhet når vi vil få lansering av bilene som er på gang.