26 cm kortere og mer trafikkhåndterlig enn storebror EQS, men med et vel så vellykket ytre design, fremstår den som et svært attraktivt alternativ for dem som handler bil i denne prisklassen.
Bare 4WD
Vi gjetter på startpris rundt 750.000 kroner, med nye avgifter av ymse slag, men minner om at tilvalgsmulighetene er så rikelige at innstegsprisen mest har akademisk interesse.
EQE SUV kommer i to varianter med firehjulstrekk, 350 og 500 4MATIC, begge med maksrekkevidde nær eller like over 550 km.
Bilen produseres også med bakhjulstrekk, men denne kommer i utgangspunktet ikke hit – selv om rekkevidden vil være noe bedre.
EQE SUV sklir inn i et konkurranselandskap der tysk premium dominerer, med Volvo EX90 som en potensiell utfordrer.
EQE skiller seg ikke ut i noen av underkategoriene i dette feltet; den har ikke sju seter, bagasjeplassen er mellom 520 og 580 liter (baksetet kan justeres i lengderetning), maks ladeeffekt er på 170 kW, og rekkevidden er ikke klasseledende.
Men den er bare marginalt bak konkurrentene i hver av disse øvelsene. Noen vil huske at slik allsidig toppklasse ga laurbærkrans i skøytesportens gamle allround-mesterskap.
Mercedes starter trolig norgesutlevering i løpet av sommeren.
PS: Utfordringene for verdens bilprodusenter bare fortsetter som konsekvens av pandemien, og det er vanskelig å si med 100 prosent sikkerhet når vi vil få lansering av bilene som er på gang.