KLART TIL FEST: Jan Fredrik Flock med hjemmelagd skilting som oppfordrer syklister til å ta hensyn til havneutstillingens publium.

Vi som liker bil og båt bryggelangs:

Bilene som (nesten) matcher båtene

Pass opp for egenrådig design og folk med sære interesser: Akershusstevnet har miksen av bil- og båtkultur du aldri har vært utsatt for.

Publisert

En mektig Mercedes, en militær minesveiper og et åpent trebåtverksted. 

Hva har de til felles? Ingenting. 

Jo vent: Arrangementet Akershusstevnet er alene om å kombinere kjøretøy og båter som ikke hører sammen, og vise at de likevel kan kle hverandre.

Akershusstevnet

  • Arrangement av bilhistoriker Tor Ivar Volla
  • Årlig klassikerutstilling hver september
  • Tema: Båter, veteranbiler, håndverk
  • Sted: Akershuskaia, Oslo
  • Støttet av Kulturminnefondet
  • Facebook: Akershusstevnet

En kø av bilklubber inviterer til moro på brygga under Akershus festning i Oslo sentrum, mens maritime klassikere er fortøyd ved Skur 28 og 29. Kaia har også plass til boder hvor du kan dykke inn i slekts­forskning, lokal­historie, husflid, veving, modellbygging og mer.

Om du går lei, og har lyst til å stikke, tilbys gratis tur med robåt – men ta først en titt på årets mest sprikende, motoriserte mangfold på asfalt og sjøen:

BÅTRATT: En slank fjordkrysser og et detaljrikt Mercedes-interiør kan se ut som de er snytt ut fra samme idébank.

Enkelte bilklassikeres interiør har et maritimt preg – og noen båters linjeføring kan minne om karosseriene til veterankjøretøy.

Koordinator og bilhistoriker Tor Ivar Volla har jobbet iherdig for å samle alle entusiaster, farkoster og gjenstander, og kunne for få dager siden innkassere en solid pris for stevnet – «Kulturminnedagsprisen 2024». 

Volla og medhjelperne har også hatt vett til å hanke inn levende musikk på kaikanten, som spenner fra Rockabillabandet Perry Dear & the Deerstalker til riks-banjostjerna Kari Svendsen.

FORSVARSMEKANISME: Johnny Haug har latt sin Dodge få et nytt, sivilt liv etter endt militærtjeneste.

Johnny Haug har rygget sin robuste Dodge 1943 WC63 halvveis opp på plenen ved Akershusstranda. Han har vært medlem i Historiske militære kjøretøyers forening siden 1999 og oppgir at han bruker kolossen på over 5,5 meters lengde som «daily driver».

Egenvekten på 3,7 tonn er kombinert med en egenrådig, usynkronisert girkasse.

– Styringen er av typen «muskelservo», skratter han.

Foruten Akershusstevnet kan altså farkosten observeres i trafikken;

– Mellom hjemmegarasjen på Abildsø og arbeidsplassen på Alnabru har nok mange sett meg stå i kø med denne.

KLAR TIL DYST: Arild Østby viser fram noen av NAF Veipatruljes kjøretøy som en gang var kjente syn langs veiene.

Langs etter kaia har også NAF rigget seg til, med biler som tilhørte NAFs veipatrulje. Arild Østby er frivillig i NAF Oslo og omegn, og var lenge styremedlem i organisasjonen.

Han aksepterer å bli kommandert til å foto-posere ved en 1968-modell Volvo 210, mest kjent som «Duett». Fra 1969 til 1972 patruljerte farkosten Trollstigen og områdene rundt. Bilen har også gjort tjeneste i geografier som Ifjordfjellet, Haukliseter og Valdresflya.

Et enda eldre søsken, en Volvo 445 1957-modell, skiller seg blant annet ut med sjarmerende, tidsriktig delt frontrute.

NAF etablerte Veipatruljen i 1954 og driftet den i over 20 år. De gule og sort-lakkerte bilene var redningen for reisende med akutt motorhavari – og kjente og kjære syn også for flertallet av bilistene som tross alt aldri trengte assistanse. 

I en tidsalder med ulike motorkonstruksjoner, kunne uansett ingen vite hvem som ble den neste til å trenge hjelp.

SPYDSPISS: Lancia-klubben har egen stand på Akerhuskaia, og Jens Holwech pryder den med Lancia Montecarlo.

Jens Holwech stiller sterkt med en 1982-modell Lancia Montecarlo. Den 970 kilo lette sportsbilen fyker avgårde ved hjelp av 120 hester som tyter ut av en toliters firesylindret tverrstilt motor. Bakhjulsdrift sørger for improviserte, om enn nokså underholdende kjøreopplevelser.

Smellvakre Montecarlo var opprinnelig planlagt som en Fiat, Da Fiat-forhandlerne fikk sin egen knøtt-rakett, kalt X 1/9 i 1975, ble Montecarlo i siste liten sluppet løs på verden med Lancia-logo i grillen.

Det italienske designhuset Pininfarina sørget både for formgiving og produksjon, i en epoke da italiensk bilindustri hadde like mye finansielle muskler som kreativ selvtillit.

LISTIG PLAN: Planen til Jan Fredrik Flock er å la flere oppdage prakten ved Ford A med lasteplan.

Jan Fredrik Flock presenterer seg – uten videre forklaring – som formann i Norsk A-modell klubb. En liten kvote av publikum vil nok forstå bokstav-referansen, men for resten kan det hjelpe å vite at Ford på 1930-tallet lot nyheten A-serie overta etter T-Forden, verdens første masseproduserte bilsuksess.

Flock, som også utgjør også en del av styret i Akershusstevnet, viser A-klubbens egen lastebil fra 1931, som den visstnok kjøpte allerede i 1969 for et par tusenlapper.

– Kjøretøyet er å se i over 16 norske filmer og dokumentarer, som «Kongens nei», «Max Manus», den ferske «Quisling» (premiere 13. september i år) – og selvsagt «Gulltransporten».

Gulltransporten? Det er navnet på den hemmelige operasjonen der lastebiler kjørte 50 tonn gull i sikkerhet fra Norges banks hvelv – i kjølvannet av det tyske naziregimets inntrengen i Oslofjorden den 9. april 1940.

Etter gullets hastige forflytning fra Oslo til Lillehammer, gikk ferden så med tog gjennom Gudbrandsdalen til Åndalsnes – og deretter videre med skip til trygge havner i Storbritannia, USA og Canada.

Flock nevner også den parallellparkerte skapningen av merket Federal, og omtaler den som «Oslos mest spesielle nyttekjøretøy»:

– Denne 1919-modellen gikk 44 år i Oslo-trafikken, fra tidlig 1920-tall til 1966. Den har kjørt alt fra murstein – i forbindelse med byggingen av Rådhuset i 1930-årene – til vin til Vinmonopolet, jubler han.

DETALJFIKSERT: På veterankjøretøyer kan detaljer som et ellers vanlig sidevindu være rikt dekorert.
PÅ TUR: Bussen merket «Ekebergbanen» blir fraktet de 3,3 kilometerne fra Sporveismuseet til Akershusstevnet. Vanligvis går den for egen maskin, men et illebefinnende i siste liten omgjorde planene.
SJOKOSJEIK: Freia-ansatt Einar Salvesen har teknisk omsorg og ansvar for den ene av Norges to «Freia-biler». Den andre ble nylig restaurert uten støtte fra sjokolade-konsernet.

Nyansen mellom nytelse og nytte? Den viskes delvis ut her. Akershusstevnet feirer nyttekjøretøyenes ofte glemte verdi og estetikk – gjennom utstilte, ulike eksempler.

Einar Salvesen, ansvarlig for opplæring ved Freia-fabrikken på Grünerløkka i Oslo, viser konsernets egen «Freia-bil», med den berømte storfuglen som kraftfull, gullfarget dekorasjon.

Her er også den andre «Freiabilen», som nylig ble totalrehabilitert av Kjell-Ivar Haltvik – og som er første kjøretøy i Norge som fikk restaurering dekket av Riksantikvaren.

VAREBILENE: Norsk 2CV klubb stiller med en gul 2CV varevogn og en hvit Acadiane av samme støpning.

Norsk 2CV-klubb stiller med to stykk Citroën varebiler tuftet på tosylindret 2CV-teknikk. Disse sies å være om mulig enda mer attraktive på markedet enn 2 CV personbil.

En times slentring – mellom Akershus mektige voller og Oslo havns bølgeskvulp – er med andre ord tilstrekkelig for å oppleve gamle kjente og ukjente på en ny måte.

MEKTIG: En Mercedes står igjen etter stevnets avslutning, men blir nok hentet før det lovede regnskyllet inntreffer.