SUPERRASK: Ladetiden skal nå kunne reduseres kraftig, lover kinesiske Svolt.

Kinesisk batteriprodusent:

Lover åtte minutter fra 10 til 80 prosent

Kinas femte største batteriprodusent hevder de kan halvere ladetiden til den suverene ladevinneren i NAF og Motors ferske vintertest.

Publisert

Lotus Emeya brukte drøye 16 minutter fra 10 til 80 prosent da NAF og Motor testet ladeegenskapene til årets elbilnyheter på dag to av verdens største elbiltest. Se alle laderesultatene her.

Det var tre minutter bedre enn neste bil på lista, og nærmere halvtimen bedre enn flere av de andre splitter nye bilene i testen.

Halveres

Men ifølge kinesiske Svolt, skal denne tiden snart kunne kappes 50 prosent. De har lansert et nytt elbilbatteri som ikke skal trenge mer enn 8,5 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, skriver det ledende kinesiske elbilforumet CnEVpost.

Fengxing Short Blade Battery, som er det offisielle navnet, har en teknologi kalt 6C. Per definisjon betyr dette at batteriet ideelt sett skal kunne lades helt opp på en sjettedel av en time. Altså på 10 minutter. 

Revolusjonerende

Den foreløpige standarden er litt lengre tid på et kortere intervall, men like fullt revolusjonerende i dagens marked.

Tidspunkt for når dette batteriet er klart for en elbil, er uklart. Det samme er potensielle samarbeidspartnere blant bilprodusentene.

Gigant

Svolt ble stiftet i 2018, og er i øyeblikket Kinas femte største av 15 batteriprodusenter, med en markedsandel på 3,49 prosent. CATL er den store giganten (42,71 prosent), foran BYD (25,1 prosent).