IKKE FOR ALLE (ENNÅ): Toyota venter å få 5000 elbiler ut i det japanske markedet i år.

Japanske tilstander:

Bare leasing av Toyotas første elbil på hjemmebane

Toyota lister seg inn på det helelektriske bilmarkedet hjemme i Japan. Da nye bZ4X ble vist fram nylig, var det med beskjed om at den kun kan leases – ikke kjøpes.

Publisert

Ingen skal kanskje belære verdens største bilprodusent om hvordan man skal selge biler, selv om Toyota har fått på pukkelen for å halte ut av startblokkene på elbilmarkedet. Nå rulles deres første elbilmodell i nyere tid ut, og bZ4X blir en av årets storlanseringer i Norge.

Men hjemme i Japan blir bilen bare tilgjengelig via leasing, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Liten elbil-andel

De helelektriske bilene stod for bare en prosent av nylbilsalget i 2021, og leasinggrepet blir sett som et tiltak for å redusere usikkerheten for kundene.

Men leasingkostnaden er ikke beskjeden, om lag 39.000 dollar (tilsvarende 376.000 kroner) for en fireårsperiode. Mer elbil-drevne Nissan lanserer sin Ariya med en prislapp som er ca. 20.000 kroner høyere. Og da snakker vi salg, ikke leasing.

– Dette er en strategi jeg ikke er begeistret for. Alt du gjør for at det skal bli vanskeligere å kjøpe, er ikke av det gode. Det signaliserer at det japanske hjemmemarkedet er noe de tror de kan ta for gitt, sier bilanalytiker Christopher Richter i CLSA.

Han tror Toyota risikerer å miste markedsandeler, selv om elbilskiftet i Japan går tregt.

Toyota venter å lease ut 5000 elbiler i Japan i 2022, omtrent like mange eksemplarer som Tesla forventer å selge av sin Model 3.

PS: Til glede for norske bilkjøpere er Norge uttalt det markedet Toyota satser aller mest offensivt i, når det kommer til lanseringen av bZ4X.