HELDIG: Det er bare Jonas Rogne som har denne versjonen av Toyota Yaris i Norge.

Yaris til 1,2 mill:

Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den

Seks personer ønsket å kjøpe den unike spesialutgaven av GR Yaris. Da ble det søknadsrunde. 

Publisert Sist oppdatert

Toyota GR Yaris (automat)

  • Pris fra: 1.112.000 (manuell fra 1.024.000)
  • Motor/drivlinje: Tresylindret, 1,6 liter bensinturbo, 280 hk/390 Nm, åttetrinns automat, firehjulsdrift.
  • 0-100/toppfart: 5,2 sek/230 km/t.
  • Forbruk/Co2: 0,93/215 g/km.
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 399/180/145/12,4
  • Vekt/nyttelast: 1300/270 kg.
  • Dekkdimensjon: 225/40-18

– Norge fikk tildelt en bil. Det var seks som ønsket å kjøpe den. Da måtte vi ta en vurdering, hvem som skulle ta vare på den og vise den fram. Da var Jonas rette mann, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota.

Mannen med de beste argumentene heter altså Jonas Rogne (28). Og vi forstår at juryen falt for kombinasjonen mastertekniker på Toyota og eksisterende eier av en GR Yaris.

Helt spesiell

– Jeg hadde håpet å være førstemann til mølla, men jeg måtte søke om å få kjøpe den. Jeg la ved noen bilder og forklarte hvordan jeg hadde brukt den forrige bilen, sier den fornøyde eieren av en GR Yaris Rovanperä Edition.

GR Yaris er en helt spesiell versjon av den ellers så snusfornuftige småbilen. 

Motor ble så begeistret da vi testet den (les mer her), at vi kåret den til årets beste bilkjøp i åpen klasse.

SPESIELL: Rovanperä Edition kjennes igjen på den spesielle dekoren og den kraftige spoilere over bakvinduet. Jonas har også montert noen andre dekk for anledningen, mer tilpasset bane.
KOSER SEG: Jonas har fått på seg hjelmen, og er klar for nye runder på Rudskogen. Han tar ofte turen fra Stryn for å teste ut bilen på lukket område.

Toyota fra 1987

Lakker du den i tilegg i rødt, hvitt og svart, setter på en voldsom takspoiler og kaller den opp etter den finske rallyyndlingen Kalle Rovanperä – dobbel verdensmester (WRC) i en GR Yaris – så er du en av svært få i verden som har en sånn bil. Og den eneste i Norge.

– Det er gøy i min verden, sier Jonas.

NYTT: Instrumentpanelet er helt nytt på nye GR Yaris, og vesentlig tøffere enn i den utgående versjonen. I Jonas sin versjon er det manuelt gir.

Fortsatt Celica

Og hans verden handler i stor grad om Toyota. Helt fra bestefarens tid, via diverse Avensis og RAV4. Fortsatt har familien en Toyota Celica GT fra 1987.

– Artig bil, men litt motorsvak, fastslår Jonas – som selvsagt er for ung til å vite at selv 116 hester i en lett forhjulstrekker gjorde noe med bilentusiaster for snart 30 år siden. 

VILL-VILLERE: Den grå versjonen av GR Yaris ser litt tammere ut enn Rovanperä Edition, men farstressursene er de samme. Det vil si, folk flest kommer raskere fram med den grå med automatgir.

Manuelt gir

Selv har han 280 hester i sin ferske GR Yaris med drift på alle fire. Det er 19 flere enn forrige versjon. Det er også nytt at bilen nå kommer med automat. Men Rovanperä Edition har selvsagt kløtsj og manuelt gir.

Når ikke Jonas jobber som mastertekniker med base hos Toyota i Stryn, så tar han gjerne helgeturer ned til for eksempel Rudskogen utenfor Rakkestad for å kjøre GR Yaris på bane.

– Det er en skikkelig kjøremaskin, du finner ikke en like leken bil i denne prisklassen. For meg er det også viktig at det er Toyota-kvalitet hele veien, og ikke minst at man har et stort forhandlerapparat om noe skulle skje, sier Jonas.

Da Motor testet GR Yaris for under et år siden, var startprisen snaue 700.000 kroner. Nå har den økt med nesten 350.000 kroner.