– Norge fikk tildelt en bil. Det var seks som ønsket å kjøpe den. Da måtte vi ta en vurdering, hvem som skulle ta vare på den og vise den fram. Da var Jonas rette mann, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota.
Mannen med de beste argumentene heter altså Jonas Rogne (28). Og vi forstår at juryen falt for kombinasjonen mastertekniker på Toyota og eksisterende eier av en GR Yaris.
– Jeg hadde håpet å være førstemann til mølla, men jeg måtte søke om å få kjøpe den. Jeg la ved noen bilder og forklarte hvordan jeg hadde brukt den forrige bilen, sier den fornøyde eieren av en GR Yaris Rovanperä Edition.
GR Yaris er en helt spesiell versjon av den ellers så snusfornuftige småbilen.
Lakker du den i tilegg i rødt, hvitt og svart, setter på en voldsom takspoiler og kaller den opp etter den finske rallyyndlingen Kalle Rovanperä – dobbel verdensmester (WRC) i en GR Yaris – så er du en av svært få i verden som har en sånn bil. Og den eneste i Norge.
– Det er gøy i min verden, sier Jonas.
Fortsatt Celica
Og hans verden handler i stor grad om Toyota. Helt fra bestefarens tid, via diverse Avensis og RAV4. Fortsatt har familien en Toyota Celica GT fra 1987.
– Artig bil, men litt motorsvak, fastslår Jonas – som selvsagt er for ung til å vite at selv 116 hester i en lett forhjulstrekker gjorde noe med bilentusiaster for snart 30 år siden.
Annonse
Manuelt gir
Selv har han 280 hester i sin ferske GR Yaris med drift på alle fire. Det er 19 flere enn forrige versjon. Det er også nytt at bilen nå kommer med automat. Men Rovanperä Edition har selvsagt kløtsj og manuelt gir.
Når ikke Jonas jobber som mastertekniker med base hos Toyota i Stryn, så tar han gjerne helgeturer ned til for eksempel Rudskogen utenfor Rakkestad for å kjøre GR Yaris på bane.
– Det er en skikkelig kjøremaskin, du finner ikke en like leken bil i denne prisklassen. For meg er det også viktig at det er Toyota-kvalitet hele veien, og ikke minst at man har et stort forhandlerapparat om noe skulle skje, sier Jonas.
Da Motor testet GR Yaris for under et år siden, var startprisen snaue 700.000 kroner. Nå har den økt med nesten 350.000 kroner.