ÄNTLIGEN: Er det fortsatt stasjonsvogn-interesse blant norske bilkjøpere? Audi viser nå frem elektriske A6 Avant e-tron Concept i Oslo.Foto: PETER RAAUM
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer bølgen av elektriske stasjonsvogner
Stasjonsvogna forsvant i en støvsky av SUV-er og elbiler. Nå det klart for comeback. Audi viser sin første elektriske Avant, snart følger Volkswagen med Passat-oppfølgeren ID.7.
Med konseptutgaven av Audi A6 Avant e-tron (Avant er Audi-betegnelsen på stasjonsvogn) kommer ikke bare svaret på om et virkelig stormerke kan pumpe liv i stasjonsvogn-segmentet ved å gi bilen ledning.
Vi kan også få en indikasjon på om campingfolket blir like elbil-begeistret som befolkningen for øvrig.
A6 Avant e-tron får hengervekt på over to tonn.
– Jeg har ikke fått endelige tall, men hengervekten starter med et 2-tall, så mye vet jeg, sier produktsjef Bent Martinsen i Audi Norge til Motor.
Det er klasseledende blant elbilene, og på nivå med kraftige campingvogn-makkere med forbrenningsmotor.
To år unna
Audi har presentert e-tron-versjoner av både A6 og A6 Avant, men produksjonsmodell og lansering er ennå to år unna. Først i 2024 kommer pris og endelige detaljer, men Audi er klare på en del spesifikasjoner som gjør denne A6-en spennende:
496 cm lang, 196 cm høy, men bare 144 cm høy (tre små cm høyere enn e-tron GT og nesten 20 cm lavere enn e-tron i SUV-format). Akselavstanden er ennå ikke oppgitt, men som de andre bilene på PPE-plattformen kommer A6 med et batteri som dekker hele flaten mellom akslingene – samtidig som det er lavere enn de fleste andre.
Rekkevidden vil være inntil 700 km. Og apropos trekk av campingvogn, som normalt «spiser» rekkevidde raskere enn noe annet: Audi lover ladetid ned mot 10 minutter for 300 km på veien. Bilen får et 800V-batteri, med ladeeffekt på inntil 270 kW.
A6 Avant får en effekt på 476 hester, og den skal gjøre 0–100 på under fire sekunder. Luftmotstand-koeffisienten er presset ned til 0,24 (0,22 på sedan-utgaven). Bilen vil gå på 22-tommers dekk som standard.
Det er flere av Volkswagen-merkene som har en stasjonsvogn på tegnebrettet, inkludert Volkswagen selv.
Den første helelektriske Passat-utgaven er planlagt under modellnavnet ID.7. Det vil være 10. generasjon Passat, som forøvrig er VWs nest mest populære modell gjennom tidene.
Men VW har ikke vært så høyrøstet om lanseringstidspunkt, og det ligger i kortene at den kommer senere enn A6 Avant e-tron. Ifølge de veldig foreløpige rapportene blir den også mindre, både når det gjelder motorytelse og rekkevidde (340 hk og 60 mil nevnes ofte).
Skoda har foreløpig ikke meldt om en elektrisk stasjonsvogn.
Aller først i denne klassen er kinesiske MG, som allerede har sluppet sin MG5 Electric. Men likhetene stopper ved karosseriet.
Når det gjelder både pris og rekkevidde er MG5 i en helt annen verden – den går for drøyt 300.000 kroner, med inntil 400 km rekkevidde.
Også Opel er i løypa med sin Astra Sports Tourer, som forhåpentligvis presenteres i 2023.
Husker du?
Stasjonsvognene utgjør en karosseriklasse som har vært presset lenge, parallelt som SUV-ene har steget og steget og steget i popularitet.
I årets fire første måneder var det bare 1179 nyregistrerte biler med stasjonsvogn-karosseri, ned 63 prosent fra samme periode i fjor. For 10 år siden var det mer enn 10 ganger så mange nybilregisteringer innenfor denne karosseri-gruppen, med Toyota Avensis alene på mer enn 1200 registreringer på fire måneder i begynnelsen av 2012.
Bruktbilomsetningen hittil i år kan være et hint om at det stadig er en viss interesse for denne typen biler. Mer enn 35.000 brukte stasjonsvogner har skiftet eier sålangt i 2022.
Oversatt til prosenter: Stasjonsvognene utgjør 2,8 prosent av nybilsalget, men hele 21,8 prosent av bruktbilhandlene.