INGEN GNIKKING: Alpinkongen Kjetil André Aamodt innrømmer at han er blant de sløve når det gjelder bilholdet.

10-punktsjekken med Kjetil André Aamodt:

– Kona vil ha fossilbil i tilfelle verdenskrig

Trebarnsfar Kjetil André Aamodt mener «smart bilhold» kan være å umiddelbart påføre ditt nyinnkjøpte kjøretøy en bulk og noen riper, og røper at han krasjet med en leddbuss på vei til Olaf Tufte for å reklamere for underbuksene hans.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Alpinlegende Kjetil André Aamodt.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Vi har en Tesla Model S og en dieseldrevet Mercedes ML 250, en konebil. Vi har hatt begge i 10 år. Det vil si, jeg bytta Tesla-en fra tohjulsdreven til firehjulsdreven i 2017. Med den tohjulsdrevne sto jeg fast (på vinterføre) på Smestad. Jeg har vært veldig heldig med min. Det er lite galt med Tesla-en. Ladesystemet fungerer. Minus er svingradiusen og lydisoleringen. Men den er jo amerikansk. Mercedes-en er en bra kjøremaskin, men det har vært skuffende mye galt med den.

Kjetil André Aamodt (53)

  • En av tidenes mest suksessrike alpinkjørere. Han har blant annet vunnet fire OL-gull fra 1992 i Albertville til 2006 i Torino. Han har vunnet fem VM-gull, samt tatt verdenscupseirer i fem disipliner. Sesongen 1993/94 vant han verdenscupen sammenlagt.
  • Aamodt er ettertraktet som foredragsholder. Med «Hvordan nå sitt potensial» hadde han over 10 oppdrag i august. Fra 2010 ledet han underholdningsprogrammet «Hvem kan slå Aamodt og Kjus» på TVNorge.
  • Han har to år igjen av sin femårs kontrakt som ekspertkommentator for Viaplays alpinsendinger. Han var ambassadør for arrangør- og søkerdelegasjonen da Narvik tidligere i år ble tildelt alpint-VM for 2029. Aamodt er også involvert i utviklingen og markedsføringen av det norske skimerket Stereo Skis.
  • Giftet seg med Stine Østvold for 20 år siden. Paret har tre barn.

Tesla-en var et impulskjøp. Jeg var egentlig negativ til hele opplegget. Men det at jeg da – det er det jo slutt på nå – kunne kjøre i taxi-filen, var viktig. Så er det en rask bil, til en billig penge. Jeg kommer fort frem, uten å holde høy fart. En sportsbil med lignende akselerasjon koster sikkert halvannen million – mot 500.000 for denne. Jeg drar ofte ganske langt for å holde foredrag. Da bare elsker jeg autopiloten. Bilen går av seg sjøl.

På en skala en til ti når det gjelder bilinteresse, scorer jeg en, kanskje to. Jeg er ekstremt uinteressert. Det viktigste er at jeg kommer fra A til B uten problemer. Jeg hadde for eksempel en Honda CR-V i 10 år, fra 1997 til 2007. Men etter 10 år, som med Tesla-en og Mercedes-en, begynner ting å skje. Det ligger vel an til at vi snart kommer til å bytte dem.

Jeg har ikke helt turt å regne på hva bilholdet koster oss. Tesla-en er hundre prosent billån. Mercedes-en er nedbetalt, men koster 60.000 til 70.000 årlig i reparasjoner. Forsikring er på 25.000 i året per bil, og så er det dekk. Totalt 100.000 til 120.000 kroner i året per bil, 10.000 i måneden for hver av bilene.

Krasjet på gårdsplassen

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Mercedes-en er en typisk feriebil for oss. Den er romslig og har god plass til alle i familien (to døtre, en sønn). Med elbilen har vi to biler til hvert sitt bruk. Stine vil ikke ha to elbiler. Hvis det skulle bli verdenskrig, vil hun ha fossilbil.

Det er vel ingen grunn til å ha elbil nå, som det er innført bompenger og du ikke kan kjøre i taxi-fila. Men med elbil «skjer» det noe når du kjører, med en gang. Med dieseldrevet bil «skjer» det ikke noe, i alle fall ikke før det har gått to sekunder.

Jeg er en av de mer sløve når det gjelder smart bilhold. Det første jeg gjorde etter at vi hadde fått bilene vi har nå, var å rygge Mercedes-en inn i Tesla-en ute på gårdsplassen. Da kan du i og for seg senke skuldrene litt og ikke være så redd for at du senere skal påføre den riper og småbulker.

Jeg burde være mer bevisst med hensyn til forsikring, selv om jeg faktisk har byttet og kjøpt en billigere forsikring.

Neste gang vi kjøper elbil, vil det være en mer «low range». Rekkevidden trenger ikke være så lang. Den jeg har nå går i praksis 32 mil, selv om den står oppført med lengre rekkevidde. Hvis jeg drar på litt, går den et par og tjue mil.

Jeg har vel ingen råd, egentlig. Det er sikkert mye å spare her og der. Hvis du inngår leasingavtale for perioder på tre år, har du så å si ny bil hele tiden. Men hvordan du enn snur og vender på det, blir kostnaden den samme om du kjøper eller leaser. Har du en bil i 10 til 15 år, er den billig i fem og «skranglekasse» med dyre reparasjoner etter hvert.

(artikkelen fortsetter under annonsen)

I TILFELLE KRIG: Kanskje nyttig om ikke alt skal lades hvis det blir krise? Familien Østvold Aamodt har både Tesla og diesel-Mercedes.

Ingen håndvask, nei

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Jeg er lat.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Dekkhotell, og der er de helt ville. De mener alltid at dekkene mine er utslitt etter to års bruk, og at jeg bør kjøpe nye. Men dekk tar jo plass, så derfor blir det dekkhotell. Jeg er ikke bevisst på hvilken type dekk jeg kjøper. Tar det jeg får. Jeg er ikke som Petter Solberg – haha! – som alltid klagde på dekkene.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Jeg har aldri kjøpt bruktbil, jeg er redd for å kjøpe det. Det er selvsagt dumt med tanke på at verditapet på en ny bil er så stort det første året du har den.

Forresten så har jeg kjøpt bruktbil en gang, av en venn. Det var en Audi. Den ble stjålet etter noen måneder. Den var eldgammel. Da den ble funnet, var den «tatt» fra hverandre, motoren – alt. Sånt skjønner jeg ikke. Tenk den jobben de må ha lagt ned ved å stjele den og plukke ut alle delene, for å tjene noen slanter. Hva er vanskeligst, liksom – å ha en vanlig jobb eller stjele biler. 

Ikke plass i dobbeltgarasje

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Utendørs. Vi har dobbelgarasje, men bruker den ikke til å parkere bilene. Der har vi masse ski, sykler og skrot. Vi kunne sikkert ha kastet halvparten. Det skaper litt trøbbel når det snør. Men med timer til å skru på varmen i bilen i god tid før du skal kjøre, ordner det seg.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ... high tech musikkanlegg; hva hører du på i bilen?) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Jeg har tilhengerfeste, og hadde tilhenger da ungene var små. Når vi drar til Kragerø på ferie, har vi skiboks på begge bilene, som begge er fullpakket. Skiboks var helt nødvendig en periode. Det var «må ha» for å få plass til bagasjen. Men nå er vi ikke så mye på ski som før. Firehjulstrekker og automatgir, jeg har ikke kjørt bil med manuelt gir siden vi fikk det.

Mercedesen-en har en radio som ikke fungerer lenger, etter at DAB kom. Den har en FM-radio og én kanal. I Tesla-en er det helt vanlige høyttalere. Jeg liker å lytte til radioen når jeg kjører: NRK Alltid nyheter, Radio Hele Norge P4 – sånt som alle hører på.

En stund hørte jeg mye podkast. Men det ble jeg veldig trøtt av, så det har jeg sluttet å gjøre. Jeg har vært med i en podkast om bil: «Bak rattet». Hør på den! Akkurat nå (på vei til Zuccarello All Stars på Lillehammer) går det mest i musikk. Snoop Dogg og Mary J. Blige. Det dunker i «kassa», for å holde meg våken.

(artikkelen fortsetter under annonsen)

Rett i grøfta

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Mercedes-en er svart, Tesla-en grå. Det er de tryggeste fargene, helt gjennomsnittlig og lett omsettelig når du skal selge bilen. Jeg synes det er gøy når folk for eksempel velger å kjøre en oransje Range Rover eller Porsche Turbo med farger som synes. Jeg liker farger. Men det er som med tatoveringer. Det kan være kult med tatoveringer på idrettsutøvere, men jeg ville aldri hatt det sjøl.

Jeg har ikke hatt gul bil. Ikke helt rød, heller. Ikke hvit. Audi-en som ble stjålet var grønn, CRV-en blå. Eller, jo. Jeg har hatt en hvit Nissan Bluebird. Det var en sponsorbil. På vei til Juvass (til alpintrening) kjørte jeg den rett i grøfta. Det ble satt opp et skilt der, med påskriften «Aamodt Corner». Det sto der i 15 år. 

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Det er et spørsmål du bør stille faren min (Finn Aamodt). Han var veldig opptatt av fine biler og hadde en rød BMW sportsbil. Når han var på restaurant, var han nødt til å få den parkert rett utenfor – slik at han kunne se den hele tiden under måltidet. Så gikk det et par måneder, og så kom det en bil som var enda fetere enn den – og da …

Jeg har hatt leasing-bil et par ganger. Det er ganske kostbart. En BMW X1 bytta jeg med en gang. Det var en dyr affære. Jeg hadde sagt ja til å promotere Olaf Tuftes underbukser. Han ville at det skulle skje på gården hans i Vestfold. Men jeg overtalte ham til å gjøre det i sportsforretning som lå mer sentralt. På vei dit krasjet jeg med en «trekkspill-buss».

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Det er vel, nei, jeg har ingen bildrømmer. Er som sagt ikke så bilinteressert, og det er så kostbart. Mercedes-en burde vært byttet ut med en ny familie-SUV. Men det har vi foreløpig droppet, fordi – ja – det er så veldig kostbart. Drømmen om ny familiebil er lagt på is.

Har du lest disse sakene fra Motor?