TOPPVERSJON: Audi er klar med elektrisk stasjonsvogn, her S6-versjon. Den enklere A6 Avant e-tron har luftinntak i svart i fronten. På både A6 og S6 går karbonlinjen oppe over vinduene, på Sportsback går den under.

Audi klar med Avant:

770.000 kroner for Audis elektriske stasjonsvogn

Avant-utgaven av Audi A6 quattro får en startpris på 769.900 kroner. Audi leverer de første kundebilene i februar.

Publisert Sist oppdatert

Det er to og halvt år siden Audi hadde konseptversjonen på en godt besøkt norgesturné. Men nå er den ferdige bilen omsider klar for salg, som høydepunkt i en kø av nye Audi-varianter som nå presenteres i merkets største modellutrulling noensinne.

I batteriet av A6- og S6-modeller er dette den antatte norgesfavoritten:

A6 Avant e-tron quattro.

Nøkkeltallene er 679 km WLTP-rekkevidde, 100 kWt batteri (94,9 kWt netto), 800V-arkitektur og maks ladeeffekt på 270 kW, 21 minutter på hurtiglading fra 10 til 80 prosent, 4,5 sekunder på 0–100, toppfart på 210 km, motoreffekt på 428 hk (462 med boost), 502 liter bagasjerom og 2100 kg hengervekt.

Startpris på 769.900 kroner er med 19-toms hjul og magnetgrå standardfarge.

Gap til BMW

A6/S6 kommer som enten Avant (altså stasjonsvogn, på Audi-språket) eller Sportback. Den sistnevnte kategorien ligger gjennomgående et par mil lengre på rekkevidde og 10.000 kroner lavere i pris.

Den laveste luftmotstandskoeffisienten av alle Audis produksjonsmodeller (0,21 på Sportback, 0,24 for Avant) har gitt segmentets beste rekkevidde – med et oppsiktsvekkende stort gap til erkerivalen BMW, som ligger i overkant av 500 km på sin i5 Touring.

Prismessig er de to ganske like, men BMW-modellen kommer med en betydelig mindre batteripakke (81,9 kWt netto).

Absolutt kanskje

A6 kommer også med bakhjulsdrift, i Performance-utgave og som kraftfulle, sportsstylede S6, men det er firehjulsdrevne Avant som Audi har priset for å få et godt svar på om det stadig er puls i stasjonsvognsegmentet.

Markedet er ikke helt enkelt å lese.

Ser man på Touring-tallene til BMW, er svaret «kanskje».

Kikker man på betydelig rimeligere Volkswagen ID.7 Tourer, er svaret «absolutt».

Audi-sjef Harald Edvardsen-Eibak vil ikke være konkret om salgsmålet for A6 Avant, utover at «den blir en av tre bærebjelker». Men stadig er det ingen tvil om at den mindre Q4 forblir Audis bestselger, selv om rekkevidden er dramatisk mye bedre på Q6.

Produksjonen av storebror Q8 er i sluttfasen ved fabrikken i Belgia. Nye Q8 er ventet i 2027, trolig med produksjon i Mexico og et design som går mer i et Sportback-format enn et Q6 XXL.

Kostbare tillegg

A6 kommer med en mangslungen prisliste, som Audi-modeller flest:

  • Tech Plus-pakken til 45.000 gir egen skjerm foran passasjersetet.

  • MMI Experience Pro til 56.200 gir Bang & Olufsen lydanlegg med høyttalere i nakkestøttene og head-up-display.

  • Sportspakke til 29.990 gir 20-toms hjul, innfellbart hengerfeste og ekstra mørke ruter.

  • Virtuelle sidespeil kommer til litt over 20.000 kroner.

  • Og du kan få dimbart panoramatak til vel 36.000 kroner.

PS: S6 starter på 939.900 som Sportback, mens innstegspris på rimeligste A6 e-tron med bakhjulsdrift er 669.900 kroner.