Toyotas første seriøse elbil er en av hele 16 modeller som har vært igjennom årets siste runde med rundbank i laboratoriet til Euro NCAP.
I motsetning til i de første forbruks- og rekkeviddetestene på norske veier (les mer her), klarer bZ4X seg utmerket i denne prestisjetunge øvelsen, der bare fem av fem stjerner er godt nok.
Og tvillingen Subaru Solterra ender naturlig nok på samme poengsum og med fem av fem stjerner:
88 prosent for beskyttelse av voksne.
87 prosent for beskyttelse av barn.
79 prosent for beskyttelse av myke trafikanter (fotgjengere/syklister).
91 prosent for førerassistansesystemer.
Nissan Ariya vil for mange nybilkjøpere være en opplagt konkurrent til bZ4X og Solterra. Den fikk følgende proentscore: 86, 89, 80, 93.
Krasjtesten kan med andre ord ikke bli en avgjørende faktor i vurderingen av disse SUV-ene, som begge har hevdet seg godt i Årets beste bilkjøp, med henholdsvis 7. plass på Ariya (les mer her) og en meget diskuterbar 6. plass på bZ4X (les mer her).
Annonse
Nio imponerer
Et par modeller utmerker seg litt ekstra. I negativ retning: DS 9, som i testet versjon er den eneste av de 16 bilene som må nøye seg med fire stjerner, med blant annet svake 67 prosent på førerassistanse.
Og apropos det siste her: En interessant elektrisk nykommer, Nio ET7 (les Motors prøvekjøring her), er motpolen i denne kategorien. Med hele 95 prosent blir kineseren bare slått av Teslaene S og Y i teståret 2022.
Tangerer toppscore
Andre svært positive resultater: Hyundai Ioniq 6 (les siste nytt om priser og rekkevidde her), tangerer toppscoren til Tesla Model Y i voksenbeskyttelse. 97 prosent er naturligvis svært bra. Også på barnebeskyttelse ender de to likt, på 87 prosent.
I de to resterende kategoriene må derimot koreaneren med det svært omdiskuterte designet, se seg slått av amerikaneren. Ioniq 6 får 66 og 90 prosent i henholdsvis beskyttelse av myke trafikanter og førerassistansesystemer. Tesla får her 82 og 98 prosent.
På euro NCAP sin hjemmeside kan du lese mer om testen og resultatene.