MUSKELKRAFT: Vinter betyr moro vi ellers ikke får være med på. Noen ganger er sterke armer mer til nytte enn GPS.

Vi som liker vinterlig bilmoro:

11 fæle, fine historier om bilvinter

Nå kjører vi inn i nok en bilbarsk vinter. Frisk opp hukommelsen med noen kalde gufs.

Publisert

Alle har sin egen opplevelse av bil, snø og kulde. Historiene er forskjellige, tross ganske like vintre: 

Nedsnødd bil om morgenen. Fjellbratte brøytekanter. Seiglivet, salt sørpe.

Bil og vinter

  • 5 prosent av bilister kjører på sommerdekk vinterstid, verst: Sørlandet og Vestlandet
  • Piggdekk/kjetting generelt ulovlig fra 2. påskedag til 31. oktober, hvis ikke føret krever det
  • Piggfrie vinterdekk er lov hele året
  • Etterstram mutterne eller etter to mil

Kilde: IF forsikring

Vi har brukt sommer­halvåret på prøve å riste av oss grusen fra seks måneder med glatte veistrekk. Nå er vi nådeløst tilbake til start og grugleder oss til de samme prøvelsene.

På Facebook-forumet Norske veteranbiler etterspurte Motor frosne, såpeglatte bil- og vinterhistorier. 

Her er svarene – ferdig pigget:

STILLE FØR SNØSTORMEN: Spørsmålet er ikke hvordan du kommer deg til hytta, men hvordan du måker deg vei tilbake. Foto: VOLVO

Vennene Arvid og Lars koser seg med smårampete minner om kompisturer til fjells. En gang var de flere i et titalls biler. 

Målet var å herje, gi full gass og velte bilene opp i brøytekanter. 

Moroa fortsatte med å rugge bilene plass igjen, og starte leken på ny. En Toyota HiAce kantret og skled bortover – mens hele siden ble oppskrapt på det styggeste. Da helgen gikk mot slutten, var den den ellers kjepphøye unge jyplingen bak rattet på Toyotaen noe spak: 

Han skulle levere det maltrakterte kjøretøyet tilbake til foreldrene.

MÅKE SEG VEI: Norge er et land hvor forbausende mange selv må måke den siste kilometeren inn til heimen. Foto: FORD

Lars i Snertingdal vitner om sin far, som sverget til Austin Maxi 1750 HL. 

I en slak bakke på stålis sto folk i Ford, Volvo og Opel bom fast. Faren håndsveivet ned vinduet for å spørre om han kunne hjelpe stakkarene, men de svarte alle: «det er bare å gi opp». 

Han satte sin Austin i bevegelse igjen og suste forbi alle i ett strekk opp bakkene. 

(Maxi var en engelsk familiebil og konstruksjon signert sir Alec Issigonis. Fordelen var lang akselavstand og et hjul i hvert hjørne, som ga riktig vektfordeling og stødige kjøreegenskaper. Mest kjent er Issigonis for den originale Minien).

SNØMANNEN: En ung Simon foran vinterbilen kan kaller «Lang-førti» – en Volvo 145 Herregårdsvogn. Foto PRIVAT

Simon har et minne fra tidligere vintre; de var mildere og morsommere – og varmeapparatene var heitere. 

Nå konstaterer han at vintermånedene er blitt bortimot angstbitersk bitterkalde. Og at lufta som siver ut fra rillene på moderne dashbord er lunka. 

En Volvo 145 han hadde noen tiår tilbake, opplevdes som tidenes badstue – en slik som tiner alt og alle.

HUSBIL: Illustratøren Chris Labrooy hadde ideen om å fusjonere en Volvo 240 Herregårdsvogn med en hytte. Motor synes ideen passer til historien om ufrivillig kræsj i naboens husvegg. Foto: CHRIS LABROOY

Per rapporterer om mange vintre med full kontroll på veien. Aldri noen skader eller bulking. 

Trøbbel oppsto først rett før porten hjemme. 

Denne dagen var veien så glatt at pickupen brast inn i naboens gjerde og husvegg – og gjorde skade på både eget kjøretøy og naboeiendom. Borte bra, men hjemme best?

HEI SVEIS: Varme klær anbefales i tilfelle bilen får motorhavari. Så lenge det er ull, spiller fasongen mindre rolle. Foto: MUSTANG FORUM

Tove husker barndommens besøk hos besteforeldrene på Finnskogen – og da spesielt for én ting: Det siste strekket besto av isete skogsbilveier. 

Hun og andre familiemedlemmer måtte sitte i bagasjerommet for å gi bakhjulstrekket nok vekt. 

Moral? Lykken er å gjøre noe sammen. Og reisen er målet.

IS-ETAPPEN: Istapper er et vakkert naturfenomen, hvite veier er vidunderlig og Citroën DS er kåret til verdens vakreste bil. Å komme fram forutsetter uansett rett bruk av kjetting. Foto: CITROËN

Rune drar historien om en lege som sto fast på glatt vinterføre med sin store Citroën. Legen fikk omsider stanset en drosje for å spørre om råd. Taxisjåføren mente kjetting var eneste mulighet og lånte ham et sett. 

Etter et kvarter kom drosjen nedover veien igjen, og så Citroënen sto like fast. Doktoren hadde montert kjettingene på bakhjulene, slik han hadde sett på taxien. 

Citroën ble verdenskjent for forhjulsdrift allerede i 1934, men legen var ikke teknisk interessert. Kjettingene virket likefullt mirakuløst på framhjulene, og både taxien og legen var av gårde i god tid før vinteren var over.

Så var det ungdommen som kjøpte godt brukte piggdekk til 400 kroner for å spare penger, håpet det beste – og skled seg lykkelig gjennom vinteren.

LETTLURT: Slutt å smile fårete og sjekk isteden den dystre værmeldingen. I vintersesongen får alle bilister uansett kjørt seg. Foto SBKLIVING

Sigurd erindrer en kveld da Gamleveien opp fra Røldal var spinn glatt. Bilistene gikk sammen om å dytte i gang én bil om gangen. 

Turen kom til en hvit Mercedes med passasjerer som skulle i en barnedåp.

Sjåføren la under noen rustne kjettinger på bakhjulene, for å lette starten. Det fungerte. 

Gjengen samlet seg og skubbet. Bilen beveget seg, men kjettingene løsnet og lå igjen på veien. Sigurd sprang med kjettingene etter bilen, men hvordan skulle han gi dem? Bilen kunne jo ikke stoppe igjen. Et glupt hode ropte at han kunne åpne bagasjerommet. 

Sigurd hev de rustne kjettingene rett opp i en bløtkake på bagasjeroms­dørken. 

Bilen var jo på vei barnedåp. Siden har knapt noen sett barskere kakepynt.

FJELLREVEN: Vinter i Norge betyr at uvær til fjells også kan fortsette festen i lavlandet – sånn uten videre. Foto: VOLVO

Kaspar melder at han har rattet både Volvo, Ford, Audi, Opel, Folkevogn, Renault og Mercedes. 

Og kjørt av veien? Bare én gang. 

Det var på en fjellstrekning i snøstorm. Forklaring: Unger hadde moret seg med å flytte veistikkene som indikerer ytterpunktene. 

I Utkant-Norge gjelder også regelen om at «man får bare den moroa man lager sjøl».

NEDSNØDD: Mannen med fornavn Joh måtte måke seg fram til familiehytta. I mellomtiden snødde Forden ned. Foto: PRIVAT

Joh forteller at han og eldstedatteren kjørte sin Ford Escort LX til hytta. Avtalen var at kona skulle komme etter med familiens ettåring. 

Far og datter måkte seg vei til hyttedøren, og senere på kvelden måtte de grave en «undersnøisk» tunnel til utedoen. Via mobiltelefon med skral dekning fikk resten av familien beskjed om å holde seg i ro og ikke ta turen. Hadde Joh og datteren klistremerket «Don't follow me, I do stupid things» på bakruten?

BJØRNEN VÅKNER: Forhjulsdrevne Saab 96 var kjent for uovervinnelige egenskaper på vinterføre, helt uten jålegreier som firehjulstrekk. Foto: SAAB

Torgeir minner om den iboende faenskapen ved opplagte løsninger: Sjelden tenker man på dem først. En kompis fikk ikke rikket sin gamle bil på shoppingsenterets isete p-område. Han ga gass og prøvde igjen og igjen, men alt virket håpløst. Inntil han oppdaget at han hadde glemt å løsne håndbrekket. Flauser er best når man oppdager dem før andre gjør det.