AKSJON: Vegvesenet og politiet aksjonerer mot verksteder som trimmer motorene og fjerner renseutstyr. Verkstedet på bildet er ikke del av aksjonen.

Aksjonerer mot ulovlige verksteder:

– Tusenvis av biler trimmes og modifiseres

Politiet og vegvesenet aksjonerer nå mot verksteder som trimmer motorene og fjerner renseutstyr. Mange tusen kjøretøy er ulovlig trimmet eller modifisert, hevder vegvesenet.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har over tid sett en økning i aktører som tilbyr trimming av kjøretøy og utkobling av motorens rensesystemer for eksosen. Dette er godkjenningspliktig arbeid, og det kreves at virksomhetene er godkjent og oppfyller krav, sier Jon Molnes i krimenheten i Statens vegvesen.

– Det er viktig at kundene er klar over at denne type modifikasjoner kan føre til at kjøretøyet blir ulovlig å bruke, sier Jon Molnes i krimenheten i Statens vegvesen, legger han til.

Tirsdag aksjonerte vegvesenet og politiet mot to verksteder i Telemark og Vestfold som ikke har godkjenning.

– De som har tunet eller modifisert bilen sin hos disse to firmaene kan bli kalt inn til kontroll hos Statens vegvesen. Eierne må da fremlegge dokumentasjon på at kjøretøyet er i forskriftsmessig stand, sier Molnes.

ADVARER: – Der vi oppdager at renseutstyret er koblet bort, vil bileier få beskjed om at dette må kobles til igjen, før bilen kan godkjennes, sier Jon Molnes, leder i krimenheten i Statens vegvesen.

Fjerner renseutstyr

Hensikten med såkalt chiptuning, som også markedsføres som «optimalisering av motoren», er å få mer effekt ut av motoren.

Mange av de samme verkstedene tilbyr også å koble bort eller fjerne renseutstyr som dieselpartikkelfilteret og EGR-ventilen.

- Partikkelfiltre må vedlikeholdes og i mange tilfeller byttes ut når bilen er noen år gammel. Det har derfor vært fristende for mange å bare koble bort dette renseutstyret, fremfor å gjøre en dyrere reparasjon. Konsekvensen er imidlertid at avgassene blir mye høyere enn bilen er godkjent med. Utslippene økes, sier Molnes.

Advarer

Myndighetene advarer nå mot å koble bort og fjerne slikt renseutstyr, spesielt på grunn av miljøkonsekvensene.

– Der vi oppdager at renseutstyret er koblet bort, vil bileier få beskjed om at dette må kobles til igjen, før bilen kan godkjennes, sier Molnes.

Hvis ikke kan de bli avsklitet.

- På grunn av omfanget denne typen virksomhet har fått, har vi grunn til å tro at det ruller mange tusen kjøretøy som er ulovlig trimmet eller modifisert på norske veier, sier Molnes.