PRØVEKJØRER: En Jeep Renegade med diverse avansert teknologi skal være i stand til å kjenne igjen et byområde – og skifte fra bensin til elektrisk modus. Foto: FCA
PRØVEKJØRER: En Jeep Renegade med diverse avansert teknologi skal være i stand til å kjenne igjen et byområde – og skifte fra bensin til elektrisk modus. Foto: FCA

Fiat-Chrysler tester ny teknologi i Torino:

Skifter automatisk fra bensin til strøm i byen

Denne ladehybriden skal selv registrere at den nærmer seg byen – og gå over til helelektrisk drift.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: «Geofencing» blir stadig mer aktuelt.

De ladbare hybridene er populære – til tross for at de ikke har elbilenes avgiftsfritak og øvrige fordeler.

Nå kommer teknologien som kan gjøre ladehybridene utslippsfrie i de mest belastede områdene – i første omgang testet ut av Fiat-Chrysler Automobiles. 

«Geofencing» er godt kjent i andre virksomheter enn bilindustrien, men er blitt aktualisert med ladehybridenes popularitet. 

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Virtuelle gjerder

Kort fortalt handler det om å sette opp virtuelle gjerder rundt et avgrenset område – for eksempel et byområde - og registrere bevegelser inn og ut av området.

For eksempel av en bil.

Naturligvis et svært omfattende og kostnadskrevende tiltak. Men hva hvis bilen selv er i stand til å registrere når den beveger seg inn i dette området? Det er dette ekspertene i Fiat-Chrysler ønsker å finne ut av, skriver CNET.

To fordeler

Det er to opplagte fordeler med en teknologi som dette:

At utslippene blir lavere. Og at det blir enklere å premiere en elektrifisert bil som dette med ulike insentiver. 

Basen for prosjektet er naturligvis i Fiats fødeby, Torino. Men prøvebilen er en Jeep Renegade ladehybrid.

 

Powered by Labrador CMS