RENERE: ADAC, den tyske søsterorganisasjonen til NAF, har gjort undersøkelser som viser at nye dieselmotorer slipper ut 85 prosent mindre NOx enn Euro 5-motorene. De beste motorene i testen har utslipp som er fra 95 til 99 prosent mindre enn Euro 5-motorene. Foto: Jon Olav Nesvold, NTB/scanpix

Dieselutslipp langt under EU-grensen:

«Vi må slutte å demonisere all diesel-teknologi»

Nye dieselmotorer som møter Euro 6d-TEMP-standarden har NOx-utslipp langt under dagens EU-krav, i følge nye tester.

Publisert Sist oppdatert

De nye målingene har fått den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA til å hevde at moderne dieselbiler vil ha stor betydning i kampen for å bedre luftkvaliteten i byene.

– Dieselbilene vil fortsette å spille en viktig rolle for å redusere CO2-utslippene på kort og mellomlang sikt, selv om bilprodusentene begynner å utvide tilbudet av elektrifiserte biler, sier ACEAs generalsekretær Eric Jonnaert.

I en serie såkalte RDE-tester («Real Driving Emission»-tester) av 270 biler som nylig har fått godkjentstempel etter Euro 6d-TEMP-standarden, var samtlige godt under den gjeldende NOx-terskelen, og de fleste også under grensen på 80 mg/km som EU har satt fra januar 2020.

Les også: – Alle land kan gjøre som Norge

Den utskjelte dieselmotoren er utvilsomt gjenstand for løpende forbedringer, men det er et komplisert begrepsbilde. Hva er egentlig forskjellen på Euro 5 og Euro 6?

La oss ta historien kronologisk:

I 1992 ble det innført en utslippsstandard, den såkalte Euro 1, med grenser for en serie ulike avgassutslipp – som suksessivt har blitt skjerpet til dagens Euro 6. Euro-standarden definerer kravene til typegodkjenning for biler (og tyngre kjøretøy) i Europa.

Euro 6 kom i september 2014, men også denne er senere oppdatert.

Det vil si: Tallgrensene er uendret, men testmetodene er forandret. Etter «dieselgate» oppdaget man store forskjeller mellom laboratorietester og tester gjennomført i et reelt trafikkmiljø. Begrepene 6b, 6c og nå 6d indikerer at det er målinger gjort i såkalte RDE-tester, målt mot samme grenser som i den opprinnelige Euro 6-standarden.

Les også: Dette må du vite om WLTP

– Demonisering

Siden september 2017 er alle testene gjennomført etter WLTP-metoden, som følger et reelt kjøremønster i langt større grad enn tidligere testsykluser.

Etter WLTP-standarden er NOx-utslippene begrenset til 80 mg/km for dieselbiler og 60 mg/km for bensinbiler.

– Bilprodusentene har gjort store investeringer for raskt å få på plass kraftige reduksjoner i NOx-utslippene. Det er viktig at vi slutter å demonisere all dieselteknologi. Vi må differensiere mellom den gamle dieselflåten og den nye generasjonen biler, sier Eric Jonnaert i ACEA.

ADAC, den tyske søsterorganisasjonen til NAF, har gjort RDE-undersøkelser som viser at nye dieselmotorer slipper ut 85 prosent mindre NOx enn Euro 5-motorene.

De beste motorene i testen har utslipp som er fra 95 til 99 prosent mindre enn Euro 5-motorene.

For dieselmotorene er det rensesystemer med AdBlue som nå sikrer en dramatisk forskjell. AdBlue omdanner NOx fra eksosen til ufarlig nitrogen og damp.

På bensinbilene er det kommet partikkel-filter som fanger opp sotpartikler etter forbrenningen.

Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?