ETTERSPURT: 4400 nordmenn venter på en Kia e-Niro. Tilstandene på det spanske markedet kan forklare hvorfor bilene ikke kommer fram til kundene. Foto: Tomm W. Christiansen
Spanske Kia-forhandlere bedt om å stanse elbilsalget ut året:
– De vil skvise hver siste dråpe bensin- og dieselbiler
I Spania har Kia-forhandlerne fått pålegg fra øverste hold om ikke å fakturere eller registrere elbiler resten av året. Motivet skal være å selge ut flest mulig fossildrevne biler innen de nye EU-reglene for utslipp trer i kraft i 2020.
DETTE ER SAKEN: Transport & Environment, Europas største interesseorganisasjon for en utslippsfri transportnæring, reagerer kraftig på Kias tiltak for å selge flere fossilbiler på elbilenes premisser.
Kia her i Norge sier at de ikke har fått tilsvarende pålegg.
I følge Transport & Environment er det Kias spanske sjef for produktplanlegging og logistikk, Javier Casado, som har undertegnet brevet der forhandlerne pålegges å forskyve registreringen og faktureringen av merkets elektriske og ladbare modeller for å få solgt flere dieselbiler.
Les også: Dette er Kias beste bil!
«Tjener ikke mye»
Kias produktsjef Alper Celik har tidligere vært veldig tydelig rundt denne problemstillingen. I et intervju med Recharge har han blant annet sagt følgende:
– Vi tjener ikke mye på dagens elbiler, men vi bygger opp en stor kundebase. Og siden bilene senker vårt utslippsnivå, kan vi selge flere SUV-er, som vi tjener mye penger på.
Alvorlighetsgraden i brevet ut til forhandlere understrekes med vendinger som at «dette er uunngåelige forpliktelser som må overholdes uten unntak». Begrensningene vil bli eliminert fra 1. januar 2020.
Dette er ifølge Transport & Environment bare enda et bevis på at bilprodusentene trenerer salget av elbiler innen de nye utslippsstandardene trer i kraft.
Inntil da handler det om å selge de mer innbringende fossilbilene, primært diesel-SUV-ene.
Les også: Kia-sjef advarer mot å røre elbil-fordelene
Skviser hver dråpe
Dette går naturligvis ut over kunder som venter på elbiler. I Norge kryr det av dem. 4400 nordmenn står i øyeblikket på reservasjonslisten til Kia e-Niro.
Julia Poliscanova, direktør for rene kjøretøyer i Transport & Environment, sier dette:
– Bilprodusentene har klaget på at etterspørselen etter elbiler ikke er der, at kundene ikke vil kjøpe renere biler. Realiteten er at bilprodusenter har holdt tilbake salget av elbiler for å skvise hver siste dråpe bensin- og dieselbiler. Dette brevet er bare et bevis på det.
Transportindustrien er blant Europas største klimaproblem, og representerer mer enn en fjerdedel av de samlede klimagassutslippene.
Bilene står for 44 prosent av utslippene.
Informasjonsansvarlig i Kia her i Norge, Mette Simonsen Sauge, har ingen kommentar til situasjonen i Spania, men kan fastslå at Kia ikke har fått noen tilsvarende pålegg her i Norge.
Les også: Sjekk hvem som gjør det beste i den store lade- og rekkeviddetesten
Norske tilstander
Hun sier dette om dagssituasjonen for elektriske Kia her i landet:
– Vi har hatt dårlig tilgang på elbiler etter første kvartal i år, men vi ser at vi får noe bedre allokasjon nå enn i sommer, så det er positivt, selv om vi på langt nær får nok biler.
– Begge våre elbiler, særlig e-Niro, har blitt veldig populære i Europa, så etterspørselen øker. Dette har også sammenheng med at det innføres insentiver for elbiler i flere land. Så flere land vil ha elbiler nå enn før, og det er lang leveringstid også i land som Frankrike og Tyskland, legger hun til.
I øyeblikket står det altså 4400 nordmenn på reservasjonsliste til e-Niro, rundt 1300 på e-Soul.
– Hva vi får av biler neste år er litt for tidlig å si, men vi jobber selvfølgelig for flest mulig biler til Norge, sier Sauge Simonsen.