LANGT OVER: Tall fra Jato Dynamics viser at gjennomsnittlige CO2-utslipp fra nye solgte biler i Europa i 2019 økte for tredje år på rad. Foto: Geir Olsen
LANGT OVER: Tall fra Jato Dynamics viser at gjennomsnittlige CO2-utslipp fra nye solgte biler i Europa i 2019 økte for tredje år på rad. Foto: Geir Olsen

Utslippene steg igjen i Europa i fjor:

Høyeste CO2-utslipp på fem år

Utviklingen av utslippsnivået på klimagassen CO2 har de siste årene gått feil vei i EU. I 2019 økte utslippene for tredje år på rad, med et gjennomsnittlig CO2-utslipp for personbiler i EU på 121,8 gram per kilometer. Det har ikke vært høyere siden 2014.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: I 2019 nådde utslippene av CO2 fra nye solgte biler sitt høyeste nivå siden 2014.

Dette skjer selv om salget av elektrifiserte biler – elbiler og hybrider – økte kraftig, riktignok fra et svært lavt nivå. Andelen ladbare biler (elbiler og ladbare hybrider), steg i EU fra 2,5 prosent i 2018 til 3,6 prosent i 2019.

Det er data- og analyseselskapet Jato Dynamics som rapporterer disse tallene, og tallene indikerer at bilindustrien fortsatt er svært langt unna å nå grenseverdien på 95 g/km i snitt.

Denne 95-grensen innføres i år, med variasjoner avhengig av gjennomsnittlig vekt på såkalt flåtenivå – altså i hele modellutvalget til den enkelte produsent.

Bensinøkning

Felipe Munoz, analytiker hos Jato, forklarer økningen med at det totalt ble solgt 180.000 flere biler i EU i 2019 enn i 2018 (+ 1,2 prosent), samtidig med at salget av dieselbiler falt, mens antall bensinbiler og tyngre SUV-er økte.

I 2019 steg andelen bensinbiler fra 56,6 til 58,9 prosent, samtidig som andelen dieselbiler falt fra 35,9 til 30,5 prosent – og det skjedde altså i et marked som var i vekst. Bensinbiler har jevnt over høyere CO2-utslipp enn sammenlignbare dieselbiler.

Kommer til å rase i 2020

Om fallhøyden er stor, vil fallet også komme raskt. Samtlige bilprodusenter har et enormt press på seg, fordi det vanker milliardbøter hvis de overskrider utslippsgrensene.

I 2020 gjelder utslippsgrensen for de 95 prosent av flåten til produsentene, neste år regnes det ut fra hele flåten.

I januar og februar har salget av elektrifiserte biler økt kraftig og CO2-snittet falt i Tyskland fra 157 g/km i 2019 til 149,6 g/km i februar 2020. I Frankrike falt det fra 111,1 gram i 2019 til 96 i januar 2020. Det er forventet at nedgangen vil fortsette utover året.

Det er uansett svært lite sannsynlig at vi noen gang vil se like høye europeiske utslippstall som i 2019. Hittil laveste nivå etter 2014 var i 2016 med 117,8 gram per kilometer.

 

Powered by Labrador CMS