I Motor vinner man selvsagt ikke en test på kjøreglede alene.
Men Focus leverer også grunnleggende godt på øvrige felt:
Sikkerhet, komfort og praktiske hverdagskvaliteter – alt sammen til en ok pris. «Kjøreglede» er likevel ordet som henger igjen i bevisstheten når inntrykk skal fordøyes og poeng settes etter en stortest mot fire av de største konkurrentene: Kia Ceed, Opel Astra, Audi A3 og Mercedes A-klasse.
Ford Focus 2018
74 poeng
Vår testbil koster fra kr. 294.000, eks. leveringsomkostninger (1,0 Ecoboost 125 hk. ST-line).
Pris testbil inkludert utstyr: Kr. 365.800
Motor/drivverk: Tresylindret bensinmotor, 125 hk (92 KW).
Dreiemoment 170 nm ved 1400 omdreininger.
Forhjulstrekk, 6 trinns manuell.
Ytelser: 0-100 Km/t: 10 sek.
Toppfart: 198 km/t.
Dekkdimensjon: 235x40-18
Komfort
7/10
Lavest støy ifølge måleren. Også subjektivt er det ok støynivå i normale hastigheter, tross sporty dekkutrustning og en hørbar plystrelyd fra venstre sidespeil. Grunnleggende god fjæringskomfort, men som ST-line mer stumpete i daglig kjøring enn for eksempel A-klasse med tilsvarende sportsoppsett.
Design
7/10
Stilig utvendig, og kanskje helst i utstyrsgraden ST-line og litt sterke farger. Spesielt hekken er blitt mer elegant og muskuløs. Innvendig er det null igjen av forgjengerens kantede og ganske rotete uttrykk, men alt er blitt dørgende kjedelig. Kvalitetsfølelsen er heller ikke på nivå med de fire andre i testen.
Kjøreegenskaper
9/10
I sitt ess her. Det den mangler på komfort, tar Focus igjen når svingene blir krappere og farten øker. Holdt bra følge – tross klart lavest motoreffekt – da vi testet bilene på lukket bane på NAFs testanlegg på Våler. Det forteller mye om grunnleggende trygge og sikre kjøreegenskaper. Den energiske tresylindrete motoren og den presise girkassa bidrar til kjøregleden.
Miljø og forbruk
7/10
0,60 liter på mila under en tøff testperiode, er bra for en bensinmotor med manuelt gir. Her kan det spares flere dråper. Den tresylindrede motoren klarer framtidens krav til forbruk og utslipp, og kan også kutte ut en sylinder ved forsiktig belastning. Co2-utslipp på 111 g/km.
Utstyr
9/10
Vår testbil har ekstrautstyr for 70.000 kroner – uten å virket overlesset på noe vis. Vi anbefaler teknopakke, parkeringspakke, komfortpakke, vinterpakke, blindsonevarsler, LED-hovedlys og seter i delskinn med elektrisk justering av førersete. Totalt: 40.000 kroner. Mye utstyr for pengene.
Praktisk
7/10
Bagasjerommet på 375 liter er snittet i klassen. Baksetet kan deles 60/40 og har skiluke, men gulvet blir ikke flatt når setene legges ned. Plassutnyttelsen er bra og den oppleves som romsligere enn tallene tilsier. Uoversiktlig som alle andre. Du må ha ryggekamera – som er ekstrautstyr på samtlige modeller.
Pris
8/10
Gunstige startpriser, men du bør legge på 50-60.000 kroner i form av diverse utstyrspakker for å få brukskomfort og ok annenhåndsverdi på de to mest attraktive utstyrsnivåene ST-line og Titanium. Da havner du nærmere 400.000 kroner for 125 hk. med bensin/automat. Du sparer 30.000 på å velge den gode manuelle girkassa.
Driftskostnader
7/10
Må ha årlig service eller ved 20.000 km., avhengig av hva som inntreffer først. Serviceutgiftene er i nedre del av snittet for klassen. Oppgitt forbruk på 0,49 liter er ifølge biladministrasjonsekspertene i Leaseplan en god del for lavt – noe som også stemmer med Motors målinger (0.60).
Sikkerhet
8/10
Nylig testet av EuroNCAP som 2018-modell med gode resultater og fem av fem stjerner. Sammenliknet med for eksempel nye Volvo XC40, hadde Focus identiske verdier på beskyttelse av barn og sårbare trafikanter, samt på bilens aktive sikkerhetsutstyr. På voksenbeskyttelse ligger den litt bak.
Annenhåndsverdi
5/10
Leaseplan forventer noe høyere prosentvis verdifall for denne bilen sammenliknet med de andre i testen. Veldig mange ønsker seg enten helelektriske eller ladbare hybrider i dette segmentet. Men relativt billig bil i innkjøp, og tapet i kroner blir ikke høyere enn snittet av bilene i testen.
Motor er blant de første i Norge som tester nye Focus på norske veier. Derfor må vi nøye oss med en bil med manuelt gir – mot fire konkurrenter som alle har automat.
Men det kommer slett ingen beklagelse fra vår side, tvert imot:
For det første:
Den manuelle girkassa oppleves som svært presis og lettbetjent sammen med den lille tresylindrede motoren på 125 hk.
For det andre:
Kombinasjonen gir oss en solid dose klassisk kjøreglede.
Og for det tredje:
Du sparer 30.000 kroner.
125 hk. høres ikke så mye ut. I rene sprintøvelser kommer den naturligvis også et stykke bak sine langt sterkere rivaler.
Men motorkarakteristikken – det gunstige dreiemomentet på lave turtall, som en liten dieselmotor – og de ekstra kreftene når du nærmer deg det røde feltet på turtelleren, som en klassisk bensinmotor – gir en dimensjon til hverdagsbilismen.
På toppen av det hele, bokstavelig talt, får du den energiske og litt rå lyden av tre sylindre som jobber.
Ved mildere belastning kan den ene sylinderen kobles ut for å senke forbruk og utslipp.
Bilprodusentene kappes om å ha de mest pålitelige førerstøtteprogrammene.
Focus legger seg helt i tetsjiktet her, med blant annet adaptiv cruisekontroll, filvarsler, filsentreringsassistent og køassistent – som skal lette saktegående kjøring med mye start og stopp.
Head-up display, som gir deg all viktig informasjon rett i synsfeltet på frontruta, fungerer veldig bra.
Design handler i stor grad om personlig smak, som vi ikke skal bruke mye plass på å diskutere. Men alle fem i testlaget er ganske enig om at Focus er blitt stilig og muskuløs på utsiden, men også overraskende tam og kjedelig på innsiden. Vi er heller ikke helt fornøyd med kvalitetsfølelsen. Pyntepanelene har et simpelt preg, enkelte steder er det knallhard plast vi forbinder med modellen to generasjoner tilbake, og soltaket knirker irriterende i åpen stilling – som vi for øvrig også opplevde på nesten like nye Ford Fiesta.
Beregning av annenhåndsverdi
Beregnet av Leaseplan, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra 1 til 10, hvor der 10 er best i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter tre år/45 000 km