INGENIØRKUNST: Den nye V6-motoren, som vi ikke ennå har ytelsestallene for, ble vist frem av Aston Martin i forrige uke.
INGENIØRKUNST: Den nye V6-motoren, som vi ikke ennå har ytelsestallene for, ble vist frem av Aston Martin i forrige uke.

Aston Martin med bensinmotor – elbil får vente:

Hør lyden av legendens første egne bensinmotor på 52 år!

Tradisjonsrike og eksklusive Aston Martin har for flere år siden annonsert at de skal satse elektrisk. Men nå er det bensin som gjelder! Se filmen og hør lyden av motoren her.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Aston Martin viser ny, egenutviklet motor for første gang siden 1968.

Den britiske produsenten av luksus- og sportsbiler har slitt økonomisk gjennom mye av sin 106-årige eksistens.

Nok en gang var Aston nesten gått tom for kontanter – inntil nylig, da den kanadiske bilentusiasten og investoren Lawrence Stroll i januar gikk inn med sårt tiltrengt kapital og reddet det ikoniske bilmerket.

Det er mange år siden Aston Martin, som i de brede lag av befolkningen er forblitt uløselig forbundet med James Bond siden filmdebuten på tidlig 60-tall, annonserte at de skal komme med en elbil. Men nå er det altså på bensin det satses.

Hør lyden av motoren her:

PS: Før du kjøper en Aston Martin… Luksusfelle-Hallgeir tror du kan gjøre bilkupp nå!

12 – 8 – … 6

Per i dag har Aston-modellene brukt enten den aldrende V12-motoren utviklet i samarbeid med Ford eller den moderne V8-motoren til Mercedes-AMG.

Nå er det imidlertid en bensindrevet V6-biturbomotor med tre liter slagvolum som lanseres, og Aston-sjef Andy Palmer kunne stolt vise den frem i forrige uke.

Joerg Ross, sjefsingeniør for drivlinjer, la ikke skjul på at å utvikle deres egen motor igjen hadde vært litt av en utfordring helt fra begynnelsen, men at det også hadde vært en ære å få ha ansvaret for det.

– Det har også vært befriende å kunne tenke nytt, innovere og utvikle noe nytt helt fra designbordet, sa Ross.

– Å investere i vår egen motorisering har vært svært krevende for oss, sier Andy Palmer.

– Men teamet vårt tok utfordringen. Denne motoren kommer til å bli viktig og det den har vist oss at den kan klare er utrolig lovende.

Sist Aston Martin utviklet sin helt egen motor, var under ledelse av Tadek Marek i 1968. Det var en V8-motor.

 

IKKE I DENNE: Den nye V6 biturbomotoren er ikke med det første planlagt brukt i det som i dag er Astons håpefulle, nemlig SUV-en DBX.
IKKE I DENNE: Den nye V6 biturbomotoren er ikke med det første planlagt brukt i det som i dag er Astons håpefulle, nemlig SUV-en DBX.

Også ladbar

Den nye V6-maskinen skal benyttes i kombinasjon med Aston Martins eget hybridsystem, som er under utvikling. Dette skal også kunne leveres i en ladbar versjon.

Tanken er at motoren skal debutere i supersportsbilen Valhalla, som etter planen skal lanseres i 2022, for deretter å finne plass i flere etterfølgende modeller. Det er en utpreget turtallsmotor som leverer maksimal effekt ved svært høye turtall, med elektrisk motor som støttespiller i det lavere turtallsregisteret.

Valhalla får en midtmotor-konfigurasjon med motoren bak føreren, lavtliggende for å senke tyngdepunktet. Den er utviklet for å klare fremtidige utslippskrav.

Hva skjer så med elbilen til Aston Martin, Rapide E, som ble vist produksjonsferdig alt våren 2019?

Det er fortsatt usikkert, etter at ferdigutviklingen viste seg langt mer trøblete enn forventet. Per i dag er den fortsatt ikke på markedet

Tiden vil vise om den noen gang kommer…

 

Powered by Labrador CMS