VENTER PÅ NOE STORT: Bilsalget falt kraftig i august. Som så ofte før var VW Golf – her i elektrisk utgave foran – mest solgte modell. Foto: Tomm W. Christiansen
Her er august-tallene:
Fallet i bilsalget forsterker seg
Nybilsalget i august falt med 16,9 prosent sammenliknet med samme måned i fjor. Nedgangen bekrefter en internasjonal trend, men forsterkes trolig av at flere produsenter står foran lansering av nye stormodeller.
DETTE ER SAKEN: Nybilsalget svekker seg over hele verden. I Norge er det hittil i år registrert 99.460 nye biler.
August-tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at det ble registrert 12.073 nye biler i august. Dermed falt 2019-salget bak sammenliknbare tall for 2018, og totalmarkedet har nå en nedgang på 1,4 prosent.
Selv om diesel- og bensinbilene hittil i år har en nedgang på henholdsvis 24,8 og og 37,4 prosent i år, har begge disse drivlinjene-klassene relativt gode august-tall – med 19 prosent hver av totalmarkedet.
Så er da også både Skoda Octavia og VW T-Roc inne blant de 10 bestselgende modellene.
VW Golf topper suverent på august-oversikten med en markedsandel på 9,3 prosent og 1126 nyregistreringer. Over 96 prosent av Golf-salget er e-Golf.
Deretter følger Tesla Model 3 (649 biler), Nissan Leaf (548), Toyota Rav4 (518) og Audi e-tron (445).
Les også: Her er alle Motors elbiltester
Marked i fall
Bilmarkedet er i fall over hele verden, men det norske markedet påvirkes sannsynligvis mer enn mange andre av litt tilfeldige lanseringstidspunkter av nye elbiler.
Viktigst av disse er Volkswagens forestående lansering av Golf-erstatteren ID.3.
Den presenteres på bilutstillingen i Frankfurt i neste uke, og selv om den ikke begynner å leveres ut før neste sommer er det ganske sikkert mange potensielle bilkjøpere som smører seg med mer tålmodighet enn vanlig.
2020 blir et gedigent lanseringsår. I tillegg til VWs ID-serie kommer både Skoda og Tesla – og trolig også Volvo – med elektriske SUV’er neste år.
Det kommer en hel flåte nye ladehybrider i høst, men det er åpent om disse bilene er nok til å utlikne trenden vi har sett hittil i 2019.
Les også: Sjekk bilen som leder i ladekøen
Mindre bruktbiler
Bruktbilsalget hadde også en svak augustmåned, ned 4,1 prosent mot fjoråret. Mer enn hver fjerde solgte bruktbil var en VW eller Toyota.
Leasingandelen tok seg noe opp etter svake julitall og endte på 54,9 prosent.
Det samlede CO2-utslippet for bilparken er på 68 g/km i snitt, ned 10 g/km fra samme periode i fjor. Det gikk marginalt ned også for bensinbilene, men steg 5 g/km til 135 for dieselmodellene.