ATTRAKTIV: Model 3 trakk mange kjøpelystne til Teslas showroom i Oslo. Bilmodellen var Norges mest solgte i 2019. Og den er elektrisk… Foto: Peter Raaum
Nye SSB-tall om elbilkjøperne:
De rikeste dominerer blant elbilkjøperne
De 10 prosent av husholdningene med høyest inntekt kjøpte 37 prosent av elbilene i 2019, viser tall fra SSB. Myndighetene ga avgiftslettelser verdt 11 milliarder på disse bilene i fjor.
Av de 74 000 privateide nybilene i 2019 var 46 000 elbiler og 28 000 bensin- eller dieseldrevne biler, skriver SSB.
Beregningene er gjort med utgangspunkt i nybilsalget, og inkluderer ikke leasing hvor bensin- og dieselbilene er overrepresentert – trolig også blant høyinntektshusholdningene.
I følge Finansdepartementet ble elbilkjøperne fritatt for omlag 11 milliarder kroner i moms og engangsavgift. Momsfritaket utgjorde ca. 70 prosent av dette.
SSB skriver at statens samlede støtte til barnetrygd og kontantstøtte var på 17 milliarder kroner i fjor.
– Elbilpolitikken har derfor viktige fordelingseffekter. Kobling av data fra Motorvognregisteret og inntektsstatistikken for husholdningene viser hvordan eierskap av elbiler varierer etter inntekt, skriver SSB.
Avgiftsfordelene for de ladbare hybridene er ikke del av summen for elbilfritaket, og i tellingen er hybridene tatt med blant bensin- og dieselbilene.
Jo rikere, jo mer elbil
SSB har sortert husstandene i 10 like store kategorier (kalt desiler), fordelt etter inntekt.
I 2019 kjøpte 8,5 prosent av husstandene i desilen med høyest inntekt seg ny bil, mens bare 0,2 prosent gjorde det samme i desilen med lavest inntekt.
Jo høyere inntekt, jo høyere er elbilandelen:
Tre av de fire nyregistrerte bilene i husstandene med høyest inntekt var elbiler.
De aller rikeste stod for en større del av alle elbilkjøp i 2019 enn i 2018.
Slik er tallene for førstegangsregistrerte personbiler etter husholdningsinntekt i 2019:
De nye tallene underbygger tidligere funn om at elbilene er mye vanligere blant høyinntektsfamiliene.
– I 2019 var det 39 ganger mer vanlig med elbil i husholdningene gruppert i Desil 10 enn i Desil 1. Men mengdene personar i de 10 husholdningsgruppene er svært ulik. Husholdningene med høyest inntekt (desil 10) utgjorde tre ganger så mange personer som desil 1, skriver SSB.
Byrået har videre gjort beregninger mellom inntektsgruppene for å finne tallet elbiler per voksen i husholdningene. Disse viser at mengden bensin- og dieselbiler per voksen er høyest i desil 7, men elbilandelen øker i de rikeste gruppene. I desil 10 er 18 prosent av alle bilene elbiler.
Andelen elbiler per voksen har økt med 32 prosent fra 2018 til 2019.
Slik er tallene for antall personbiler per voksen i husholdningene, etter husholdningsinntekt i 2019:
Elbiler per voksen i husholdningene:
Bensin- og dieselbiler per voksen i husholdningene: