SAMARBEID: BMW og svenske Northvolt skal samarbeide om batteriproduksjon.

Lager battericeller av vind- og vannkraft:

BMW og svensk firma inngår milliardavtale

Kommende elektriske biler fra BMW skal drives av battericeller utviklet i Nord-Sverige.

Publisert

BMW batteriproduksjon

  • BMW og svenske Northvolt har inngått en avtale om levering av battericeller.
  • En forutsetning for avtalen, er at produksjonen er helt grønn.
  • Også CATL og Samsung leverer battericeller til BMW.

Den tyske bilgiganten har signert en avtale med det svenske selskapet Northvolt for levering av battericeller. Produksjonen skal foregå på Northvoltgigafactory, som for tiden er under bygging i Skellefteå i Nord-Sverige.

Produksjonen skal starte 2024. Avtalen har en verdi tilsvarende rundt 20 milliarder norske kroner.

BMW påpeker at det er helt avgjørende for avtalen at Northvolt vil skaffe 100 prosent av energien fra vind- og vannkraft nord i Sverige.

Utslipp som en millionby

BMW opplyser at opptil 40 prosent av C02-utslippet fra produksjonen av en elbil, kommer fra produksjonen av battericellene. Etter hvert som volumene øker, vil bruk av grønn energi sørge for å redusere utslipp med rundt ti millioner tonn CO2 i løpet av det neste tiåret.

Det tilsvarer cirka mengden av CO2 en by med over en million innbyggere slipper ut per år.

BMW og Northvolt vil kun kjøpe kobolt og litium, som er nødvendige råmaterialer for battericelle-produksjonen, fra gruver som oppfyller miljøstandarden begge selskapene krever.

25 ladbare modeller

I den femte generasjonen elektriske drivlinje, som først lanseres i BMW iX3, er andelen kobolt i batteriet redusert med to tredeler sammenlignet med forrige generasjon batteri.

I 2023, to år tidligere enn opprinnelig planlagt, vil BMW tilby 25 ladbare modeller.