EGNE MÅLINGER: Euro NCAP har testet spesielt barns sikkerhet, og denne kan skille seg fra bilenes generelle sikkerhet. Vær oppmerksom på at testkriteriene er endret de siste årene når du sjekker ulike slike tester. Foto: Euro NCAP
EGNE MÅLINGER: Euro NCAP har testet spesielt barns sikkerhet, og denne kan skille seg fra bilenes generelle sikkerhet. Vær oppmerksom på at testkriteriene er endret de siste årene når du sjekker ulike slike tester. Foto: Euro NCAP

SJEKK DETTE OM DU HAR BARN I BILEN

Dette er de sikreste bruktbilene for barn

De omfattende sikkerhetstestene til Euro NCAP avslører store forskjeller i sikkerheten for barn. Har du barn i bilen, bør du sjekke denne oversikten.

Publisert Sist oppdatert

Motor har sett spesielt på resultatene for barns sikkerhet i Euro NCAPs tester av biler fra 2011-2015. Når Euro NCAP tester nye bilers sikkerhet, er sikkerhet for barn skilt ut – og de reflekteres ikke nødvendigvis i det totale sikkerhetsbildet.

Her er bruktbilene (2011 – 2015) som er sikrest for barna:

Best i test når det gjelder barns sikkerhet de siste årene har Seat Leon gjort det, med 92 poeng av 100 mulige, men bilen selges ikke i Norge. Like bak rangeres seks andre biler som alle har oppnådd 91 poeng: Citroën Spacetourer (2015), Opel Vivaro (2015), Peugeot Traveller (2015), Renault Trafic (2015), Subaru Forester (2012) og Toyota Proace (2015).

Se fullstendig liste lenger ned i saken.

Når man tester sikkerheten for barn i bil, gjøres det på grunnlag av hvordan barnet påvirkes under front- og sidekollisjoner, hvordan barnesete lar seg montere, og hvordan bilen er utformet med tanke på barns sikkerhet, som for eksempel at airbagen i passasjersetet enkelt kan kobles ut.

Man måler også hodebevegelsen: Hvor mye barnets hode kastes framover eller sideveis, nakkebelastning og kraften brystet utsettes for, dette gir en indikasjon på belastningen av indre organer.

Testene er utført av Euro NCAP, et samarbeidsorgan som består av flere europeiske land, bilprodusenter og forbrukerorganisasjoner. Formålet er å bedre trafikksikkerheten og begrense personskader. Kollisjonstestene utføres blant annet ved bruk av testdukker som sitter fastspent i setet. Ut fra testresultatene gis bilene en vurdering hvor fem stjerner er beste resultat.

I 2009 begynte man å inkludere tester av barns sikkerhet i den totale vurderingen. Fram til 2016 har dukkene som er brukt i barnetestene vært på størrelse med barn på 18 måneder og tre år. Testdukken på 18 måneder har vært plassert i et bakovervendt sete, mens dukken på tre år har sittet i et forovervendt sete. Dette skyldes at man i store deler av Europa ikke er opptatt av at barn sitter bakovervendt så lenge som mulig.

Fra og med 2016 er testdukkene større, tilsvarende en 6- og en 10-åring. Det gjør at det ikke blir helt riktig å sammenligne testresultatene fra 2016 med resultater fra tidligere år. 

Listene nedenfor omfatter biler testet fra 2011 til 2015. I oversikten er det ikke tatt hensyn til hvordan bilene scorer på andre parametere.

Disse bilene fikk 91 poeng:

Citroën Spacetourer 2015 Opel Vivaro 2015 Peugeot Traveller 2015 Renault Trafic 2015 Subaru Forester 2012 Toyota Proace 2015

Disse bilene fikk 90 poeng:

Ford Transit Custom 2012 Hyundai i30 2012 Opel Mokka 2012 Subaru XV 2012 VW Beetle 2011

Disse bilene fikk 89 poeng:

Hyundai Santa Fe 2012 Hyundai Veloster 2011 Mercedes Benz GLC 2015 Renault Clio 2012 Renault Espace 2015 VW Golf 2012 VW Touran 2015

Disse bilene fikk 88 poeng:

Audi Q7 2015 Citroën C4 Picasso 2013 Kia Cee'd 2012 Mercedes Benz GLA-klasse 2014

Disse bilene fikk 87 poeng:

Audi A3 2012 Audi A4 2015 BMW X1 2015 Chevrolet Aveo 2011 Ford Galaxy 2015 Ford S-Max 2015 Mazda CX-5 2012 Mercedes Benz V-klasse 2014 Peugeot 508 2011 Porsche Macan 2014 Renault Megane 2015 Subaru Outback 2014 Volvo XC90 2015 VW Passat 2014

Disse bilene fikk 86 poeng:

BMW X1 2012 Citroën Jumpy 2012 Fiat Scudo 2012 Ford Fiesta 2012 Ford Kuga 2012 Ford Ranger 2012 Hyundai i40 2011 Kia Optima 2015 Mazda 3 2013 Peugeot Expert 2012 Skoda Superb 2015 Skoda Octavia 2013 VW Jetta 2011 VW Golf Cabriolet 2011

Disse bilene fikk 85 poeng:

Audi Q3 2011 BMW 2-serie Active Tourer 2014 Chevrolet Trax 2013 Fiat 500X 2015 Ford Tourneo Connect 2013 Honda Jazz 2015 Hyundai ix20 2011 Hyundai Tucson 2015 Jeep Renegade 2014 Lexus IS 2013 Suzuki Vitara 2015 Toyota Avensis 2015 VW Golf Sportsvan 2014

Disse bilene fikk 84 poeng:

BMW 3-serie 2012 Ford B-MAX 2012 Ford Tourneo Courier 2014 Jaguar XF 2015 Kia Rio 2011 Land Rover Range Rover 2012 Lexus CT200h 2011 Mercedes Benz C-klasse 2014 Mitsubishi L200 2015 Mitsubishi Outlander PHEV 2013 Opel Astra 2015 Renault Talisman 2015 Toyota Auris 2013

Dette er de minst sikre bilene for barn:

Disse bilene fikk 61 poeng:

BMW Z4 2015

Disse bilene fikk 63 poeng:

Fiat Panda 2011

Disse bilene fikk 67 poeng:

Chrysler Voyager 2011 Isuzu D-MAX 2012

Disse bilene fikk 68 poeng:

Audi TT 2015 Mini Clubman 2015

Disse bilene fikk 69 poeng:

Jeep Grand Cherokee 2011 Mercedes Benz CITAN Combi 2013

Disse bilene fikk 72 poeng:

Mitsubishi Space Star 2013 Opel Adam 2013 Opel Karl 2015

Disse bilene fikk 71 poeng:

Citroën C1 2012 Hyundai i20 2015 Jaguar XF 2011 Mini Cooper 2014 Peugeot 107 2012 Toyota Aygo 2012

Alle bilene er testet av Euro NCAP. Tallene i kolonnen til høyre viser hvilket årstall bilen er testet.

Fra 2016 gikk Euro NCAP over fra å teste barnesikkerhet med testdukker tilsvarende 18 måneder og tre år, til større testdukker tilsvarende seks og 10 år. Bilene er listet alfabetisk.

Hele testen kan leses på Euro NCAPs hjemmeside: www.euroncap.com

Powered by Labrador CMS