LIKE LANGT: Den røde med firehjulsdrift kommer i praksis like langt som den lettere modellen med bakhjulsdrift.
LIKE LANGT: Den røde med firehjulsdrift kommer i praksis like langt som den lettere modellen med bakhjulsdrift.

Bakhjulsdrift vs. firehjulsdrift i test:

På papiret skiller det 70 km – i praksis skiller det 8 km

Du sparer nærmere 100.000 kroner på å nøye deg med en Mustang Mach-E som bare driver på bakhjulene. Men glem de sju milene du skulle fått i ekstra rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Motor har testet forbruk og rekkevidde på to Mustang Mach-E. Den ene med bakhjulsdrift (RWD), den andre med firehjulsdrift (AWD). Sistnevnte har vi også nylig hatt til stortest.

RWD har en oppgitt rekkevidde (WLTP) på 610 kilometer. AWD har oppgitt 540 kilometer. Altså en betydelig forskjell på hele 70 kilometer.

For mange vil nettopp den ekstra rekkevidden på RWD være et argument for å droppe modellen med drift på alle fire – i tillegg til at man sparer rundt 80.000 kroner.

Men i praksis er man ikke i nærheten av å oppnå noen rekkeviddebonus ved å ofre firehjulsdriften.

Man får bare en rimeligere og ørlite daffere Mach-E med dårligere vinteregenskaper – og fattige åtte kilometer bedre rekkevidde.

Etter testrunden, i skikkelig vinterkulde, (-10 grader), endte vi med en kvalifisert, estimert rekkevidde på henholdsvis 348 km på AWD og 356 km på RWD.

Tilsvarende tall med batteriet ladet opp til 80 prosent, som i Motors tilfelle, ble da 261 km for AWD og 267 km for RWD, med 6 prosent resterende batterikapasitet.

Reelt forbruk under testen ble dermed (74 prosent av batteriet brukt):

  • AWD: 25,3 kWt/100 km
  • RWD: 24,6 25,3 kWt/100 km

Testen foregikk slik:

  • Vi kjørte nøyaktig samme testløype på samme dag og i samme hastighet – og med samme bruk av klimaanlegg og regenerering.
  • Begge bilene ble ladet til 80 prosent SOC på ladestasjonen til Circle K på Skøyen. Temperaturen var seks minusgrader ved avreise.
  • Gjettometeret indikerte da 266 km i AWD, og 265 i RWD.
  • Ruten gikk mot Kongsberg via Sollihøgda, Norderhov, Vikersund og Hokksund. Fra Kongsberg gikk turen tilbake mot Oslo. Derfra gikk en ny runde med blandet kjøring via Ringveien til Grini og Kolsås og deretter E16 og E18 inn til Oslo igjen.
  • Kjøreforholdene var gode, med tørre veier. Begge bilene hadde Nokian Hakkapeliitta SUV vinterdekk i dimensjonen 225/60-18. Temperaturene varierte mellom -6 og -11 grader, men med -10 mesteparten av veien.

Konstant forskjell

Avlesningene underveis viste en liten, men nærmest konstant forskjell i forbruk og estimert gjenværende rekkevidde.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VINTERSJEKK:</span> Rekkevidde og forbruk blir ganske annerledes under krevende forhold vinterstid, det viser også vår rekkeviddetest av Mustang Mach-E med bakhjulsdrift (t.v) og firehjulsdrift.
VINTERSJEKK: Rekkevidde og forbruk blir ganske annerledes under krevende forhold vinterstid, det viser også vår rekkeviddetest av Mustang Mach-E med bakhjulsdrift (t.v) og firehjulsdrift.

Ved turens slutt hadde RWD et gjennomsnittsforbruk på 21 kWt/100 km, mens AWD lå på 22 kWt/100 km.

Observante utregnere vil registrere at det oppgitte forbrukstallet ikke stemmer med forholdet mellom kilometere og netto batterikapasitet. Forhåpentligvis vil dette bli mer presist etter kommende oppgraderinger av programvaren.

Motors test viste altså en forskjell i rekkevidde på bare 2,2 prosent i minusgrader og med vinterdekk. I det perspektivet framstår Mustang Mach-E med firehjulsdrift som en vesentlig bedre vinterbil – selv om den er dyrere.

Powered by Labrador CMS