SLIK GJØRES DET: På ferjeleiene registrerer ferjemannskapene (her i gul uniform) kjøretøyene. Dette bildet er fra Tjøtta ferjeleie på Helgeland.Foto: GEIR RØED
Kjørte personbil – fakturert som buss:
Du bør sjekke ferjeregningen etter avgiftsblemme
Ferjeturen skulle kostet 107 kroner. Men Norled fakturerte nesten det femdobbelte, fordi personbilen ble registrert som en buss.
– Slike feil er svært sjeldne. Men de skjer dessverre fra tid til annen, sier Lars Jacob Engelsen, viseadministrerende direktør i ferjeselskapet Norled.
Mange som normalt ikke reiser med ferje langs kysten har i sommer reist, og blitt fakturert gjennom Autopass-avtalen sin.
– Et godt råd er å sjekke fakturaen, sier Engelsen.
Fakturert som buss
Gunnar Bolstad fra Bærum sjekket – og ble overrasket. Etter å ha reist med personbil på sambandet Fodnes-Mannheller innerst i Sognefjorden ble Bolstad fakturert 509 kroner.
Det er nesten fem ganger mer enn den egentlige taksten på 107 kroner.
– Jeg reagerte på prisen da jeg sjekket fakturaen. Det kan jo ikke koste så mye, sier Bolstad til Motor.
Det viser seg at Norled registrerte hans Skoda Superb som en buss på mellom 12,5 og 14,5 meter.
Annonse
– Sjekk fakturaen
– Det er bilder som viser at målingen kan ha blitt forstyrret eller forvekslet med målingen av en rutebuss som passerte tett sammen med personbilen, forteller Engelsen i Norled.
Bolstad fikk etter hvert igjen de nesten 400 kronene han hadde betalt for mye.
– Men jeg er nok ikke den eneste som blir feilfakturert. Sjekk derfor fakturaen, råder Bolstad.
Tar grep
Norled tar også grep.
– Vi vil ta dette videre med selskapet som driver våre Autopass-portaler for å se på mulige forbedringer, sier Lars Jacob Engelsen i ferjeselskapet Norled.
Han råder bilistene til også å følge med på ferjeleiene.
– Ved ombordkjøring er det en skjerm kundene kan se på, hvor lengden på bilen angis. Dersom det er feil, kan de ta kontakt med mannskapet.