SELVKJØRENDE BILER

«Vil ha like stor påvirkning som samlebåndet»

Ford invester 8,5 milliarder kroner i et selskap som skal kombinere utviklingen av Fords selvkjørende biler med robotteknologi og kunstig intelligens.

Publisert Sist oppdatert

– Det neste tiåret vil defineres av hvordan bilen automatiseres, og autonome kjøretøy kommer til å ha en like betydelig påvirkning på samfunnet som introduksjonen av Ford-fabrikkens samlebånd hadde for over 100 år siden, sier Mark Fields, CEO og styreleder i Ford Motor Company.

– Ford er i ferd med å bli et bil- og mobilitetselskap, sier Fields.

Teknologiselskapet Argo AI er gründet av Bryan Salesky og Peter Rander, som tidligere ledet utviklingsarbeidet med selvkjørende biler hos henholdsvis Google og Uber. Og Fords kortsiktige mål strekker seg lenger enn å få selvkjørende Ford’er på veien innen kort tid:

– Vi tror at dette samarbeidet ikke bare vil styrke vårt ledelse på dette feltet og sørge for å få selvkjørende biler på markedet i løpet av få år, men også gi oss muligheten til å utvikle en teknologi som kan lisensieres til andre i framtida, sier Mark Fields.

Gjennom Argo AI skal Ford utvikle software til selvkjørende biler som kan være i markedet i 2021. Hardware-delen skal Ford selv stå for.

Utviklingen av selvkjørende biler står høyt på lista hos de fleste store bilselskapene:

Toyota har varslet at de vil ha en selvkjørende bil i 2020, BMW har annonsert sin iNext i 2021, mens både Audi og Tesla har operert med 2018 som året de vil presentere selvkjørende biler.

PS: Da Henry Ford startet opp samlebåndproduksjonen 1. desember 1913 reduserte han tiden det tok å bygge en bil fra mer enn 12 timer til to og 30 minutter.