FORTSATT BRILJANT: Audi A3 trives når det går litt hurtig i svingene, og er fortsatt en ener i klassen på kjøreegenskaper. Her i sving på NAFs testbane på Våler. Foto: Tomm W. Christiansen
Motor-test: Audi A3
Gammel moro
Jyplingene i kompaktklassen kan ta på seg hjelm og kjørehansker og heie A3 inn i pensjonisttilværelsen. Alle har noe å lære av gamlefars kjøreegenskaper.
Vår testbil koster fra kr. 359.800, inkl. leveringsomkostninger (150 TFSI 150 hk. bensin/automat).
Pris testbil inkludert utstyr: Kr.504.425.
Motor/drivverk: Firesylindret bensinmotor, 150 hk (110 KW).
Dreiemoment 250 nm ved 1500 omdreininger.
Forhjulstrekk, 7 trinns automat.
Ytelser: 0-100 Km/t: 8,2 sek.
Toppfart: 188 km/t.
Dekkdimensjon: 225x40-18
Komfort
6/10
Flere av Motors testere reagerer på dekkstøyen. Det er mindre støy i en teknisk sett temmelig lik VW Golf, og enda mindre i Skoda Octavia, som vi hadde som referansebil i denne testen. Alt annet viktig - seter, fjæring, styring, betjening og, ikke minst, samspillet mellom motor og girkasse - holder det nivået man forventer.
Design
7/10
Fordelen med Audis forsiktige designgrep er at en eldre modell holder seg ung lenger. Ulempen er naturligvis at en ny modell ikke påkaller de helt sterke følelsene. Vi ønsker oss litt dristigere linjer fra Audi nå, ikke minst i interiøret, der hovedkonkurrent Mercedes har satt en ny standard med A-klasse.
Kjøreegenskaper
9/10
Briljerer når den blir utfordret til yttergrensene – og det er bare helt nye Fordi Focus som matcher veteranen her. Understell, styring og motor/girkasse (S-tronic, Audis betegnelse på dobbeltkløtsjprinsippet) utgjør en utsøkt enhet. I daglig bruk har A3 det lille sportsgenet som gjør at du gjerne kjører en ekstra runde på noen øde veier.
Miljø og forbruk
7/10
Moderne bensinmotor med mulighet for å kutte ut to sylindere ved mild belastning, bidrar positivt til forbruk og utslipp. Oppgitt forbruk er på 0,47 liter per mil. Realistisk sett ligger forbruket i snitt cirka 30 prosent høyere.
Utstyr
7/10
Audi defineres som et premiummerke. I grunnversjon er den ganske tam, men det kryr av utstyr du kan legge til for å gjøre den unik for akkurat deg. Audi-kjøperne legger fort på utstyr for et tresifret beløp. Da er du like fort et tilsvarende beløp over tre av konkurrentene i denne testen.
Praktisk
7/10
Bagasjerom på 380 liter, omtrent som resten. Men A3 er smalest av testbilene i bagasjerommet der plassbehovet er størst. Baksetet på testbilen kan legges ned 40/20/40 – en bedre løsning enn mange konkurrenter har, men også ekstrautstyr til 3300 kroner. Ellers stort sett fornuftige og praktiske løsninger, men betjeningen av cruisekontrollen er litt gjemt og gammeldags.
Pris
5/10
Audi er i utgangspunktet dyre biler, og med helt fossil drivlinje kommer den dårlig ut. Den ladbare hybriden e-tron er et bedre valg hvis man klarer seg med bare 280 liter bagasjevolum. Testbilen har motor og utstyrsnivå på nivå med de øvrige – og koster over 100.000 mer enn Astra, Ceed og Focus.
Driftskostnader
6/10
Gunstig serviceintervall - 2 år eller 30 000 km. - avhengig av hva som inntreffer først. Biladministrasjonsselskapet Leaseplan beregner relativt høye service-priser, men med lav kjørelengde kommer den ganske godt ut utgiftsmessig. Høyere drivstoffutgifter (cirka 30 prosent) enn de offisielle forbrukstallene indikerer.
Sikkerhet
8/10
Ble testet av EuroNCAP både i 2012 og som e-tron i 2014. Begge ganger med fem av fem stjerner som resultat. Kravene til blant annet førerassistansesystemer er senere skjerpet, men her kan A3 i dag tilby både kjørefeltassistent, cruisekontroll med automatisk avstandsholder og fotgjengervarsel.
Annenhåndsverdi
6/10
Relativt kostbar ved innkjøp, og verdifallet i kroner og øre blir tilsvarende stort. Og spesielt for bensinutgaven vi har testet, som bare er Norges 35. mest solgte bil med helfossil drivlinje. Modellen e-tron derimot, er landets 9. mest solgte blant de ladbare hybridene, og vil holde seg bedre i annenhåndsmarkedet.
I en ny test i høst har vi sammenliknet A3 mot nye Ford Focus, Kia Ceed, Mercedes A-klasse og Opel Astra. Den testen underbygger minst to saker, når det gjelder Audis C-segment-veteran:
At utviklingen i bilverden går fort.
Og at A3 var usedvanlig kompetent da den kom.
Men selv et nyskapende premiummerke henger ikke med på alle områder etter seks år i produksjon.
Andre kandidater har høyere komfort. Og erkerivalen Mercedes A-klasse har plutselig gjort A3-interiøret gammeldags og funksjonsfattig.
Da mister vi plutselig noen av de kvalitetene vi betaler ekstra for hos Audi-forhandleren.
Kjøreegenskapene derimot, de er i ypperste klasse. Både i daglig bruk og når grensene utfordres.
Understell, fjæring og styring er fortsatt blant de beste. Og Audis dobbeltkløtsjgirkasse - kalt S-tronic - er smidig og nærmest sømløs i daglig bruk, men kjapp og effektiv når du trenger det.
Når vi utfordrer bilene litt ekstra på NAFs testbane på Våler, er det A3 – sammen med Ford Focus – som markerer seg som de mest forutsigbare og presise.
Må vi først havne i en kritisk manøver, så vil vi helst sitte bak rattet i en av disse to.
I Norge er det stort sett e-tron-utgaven av A3 som selges. Den har lademuligheter og over 50 hester mer – og kommer naturligvis mye bedre ut i det norske avgiftssystemet.
Men den har også hundre liter mindre bagasjerom og 300 kilo mer å drasse på. Det siste merker man ikke, med mindre man presser bilen hardt. Bagasjekapasiteten derimot, kan for noen bli i snaueste laget.
Som nevnt i innledningen til stortesten der A3 er en av fem biler:
Flere av bilene har tidvis plagsomt mye dekkstøy på grov norsk asfalt. Og A3 kommer kanskje dårligst ut.
Det overrasker oss. Eller for å sitere et notat fra en av testerne:
«Opplever høyt støynivå fra dekk, mer enn det jeg forventet av Audi».
Testbilen var utstyrt med koreanske Hankook Ventus S1 EVO dekk i dimensjonen 225x40-18. Pussig nok var nettopp en A3 testbil i Motors ferskeste test av sommerdekk, der blant andre dette dekket ble testet.
Det endte til slutt på en solid 7. plass av 16 dekk. På støy kom det relativt dårlig ut (nummer 11 av 16), men her er det snakk om marginer som det menneskelige øret knapt oppfatter.
Med andre ord:
Støysvakheten handler om bilens konstruksjon og støydemping, ikke dekkene. Samtidig dokumenterer det en utvikling vi tipper Audi tripper etter å lede an med neste generasjon A3.